Pokud by byla uvedená opatření přijata, došlo by ke správnímu sjednocení vzdušného prostoru nad Evropou pod dohledem jediného úřadu. Dosud neexistuje celoevropská regulace leteckého provozu a v jednotlivých členských státech vykonávají správní funkce národní letecké úřady.
Hlavním důvodem mimořádného setkání ministrů ovšem byly nedávné teroristické útoky v USA. Ministři se dohodli na tom, že je potřeba sjednotit bezpečnostní procedury na letištích a v tomto smyslu vyzvou Komisi, aby připravila příslušný legislativní návrh. To se má týkat například jednotného postupu při kontrole cestujících před vstupem do letadla nebo kontrol nákladu. Některé návrhy, které padly během schůzky, jdou ovšem ještě dále. Hovořilo se například o přítomnosti příslušníků ozbrojených jednotek na civilních linkách či oddělení pilotní kabiny od zbytku letadla, tak aby do ní během letu nebylo možno proniknout. Takovéto praktiky již používá na některých svých linkách například izraelská letecká společnost El-Al.
Jakkoli se nám mohou zdát příslušná opatření oprávněná, faktem je, že u leteckých společností vyvolávají značné obavy. Přijetí příslušných bezpečnostních opatření pro ně totiž bude znamenat zvýšené náklady. Asociace evropských aerolinií (AEA) již vydala prohlášení, ve kterém varuje před „katastrofálními finančními důsledky“ takovýchto opatření.
- pondělí 17. září 2001