Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rada ČT: Prohlášení šéfů mělo být ve zprávách

  20:02aktualizováno  20:02
Rada České televize (ČT) se postavila za generálního ředitele Dušana Chmelíčka a šéfa zpravodajství Jiřího Hodače. Ti čelili stížnosti, že svou snahou prosadit do Událostí úplné znění vlastní tiskové zprávy - jíž chtěli reagovat na článek MF DNES, podle nějž se Václav Klaus vměšoval do práce ČT - porušili zákon.

Radní však došli k názoru, že záměr zveřejnit prohlášení ČT v hlavních zprávách téže televize byl v pořádku. Média prý totiž podle ní o celé kauze informovala způsobem, který "byl jednostranný, neodpovídal skutečnému stavu věcí a silně poškozoval mediální obraz ČT".

Stanovisko Rady se naprosto rozchází z pohledem redaktorů zpravodajství, kteří už dříve snahu svého  vedení  masově odsoudili. Postavili se tak za šéfredaktora zpravodajství Zdeňka Šámala - ten minulý čtvrtek odmítl zprávu zveřejnit a rezignoval. "Zveřejnění informace v navrhované podobě by bylo proti všem zásadám, které zastávám," zopakoval Šámal.

Stížnosti na postup vedení televize se Radě sešli hned dvě - jednu podali redaktoři zpravodajství, druhou publicista Tomáš Pecina. V prvním případě Rada zareagovala tak, jak už den předtím předpověděl jeden z jejích členů Miloš Rejchrt: protest odložila. "Ta stížnost byla na Hodače, Rada však může jednat jen o stížnostech na generálního ředitele," uvedl Rejchrt.

Tisková zpráva, kterou šéfredaktor zpravodajství ČT Zdeněk Šámal odmítl zveřejnit v Událostech

Věc: Tisková zpráva

Ze článku J.Ungera v MFD ze dne 15.6. 2000 vyplývá podezření, že rozhodovací procesy v ČT jsou ovlivňovány politickým tlakem. Česká televize důrazně prohlašuje : NE, NENÍ TO PRAVDA .

Právě průběh přípravy pořadu V pravé poledne vysílaného dne 4. června t.r. je evidentním důkazem, že ČT důsledně respektuje stanovená pravidla přípravy diskusních pořadů bez ohledu na to, kdo se jich účastní. Již týden předtím byla rozhodnuta vysílat tento pořad i s tzv. “prázdným křeslem“, když účast do poslední chvíle odmítal generální ředitel České rafinérské, a.s.. Stejným způsobem ČT postupovala i v případě předsedy Poslanecké sněmovny Václava Klause, který byl o tomto zásadním postoji ČT předem informován.

Při telefonátu generálnímu řediteli České televize D. Chmelíčkovi vyjádřil V. Klaus pochybnost nad vhodností takového postupu. Generální ředitel ČT při té příležitosti znovu objasnil uvedená pravidla, která ČT uplatňuje bez výjimky, a bezprostředně po telefonickém rozhovoru zaslal V. Klausovi dopis tohoto znění :

Vážený pane předsedo,

na základě našeho dnešního telefonického rozhovoru Vás žádám o přehodnocení Vašeho stanoviska neúčastnit se vysílání pořadu České televize “V pravé poledne“ v neděli 4.června t.r. Přikládám text zvacího dopisu, kterým Vás a další hosty oslovil redaktor České televize Roman Prorok, kde jsou upřesněna témata pořadu. Česká televize pokládá diskusi na tato témata za nanejvýš aktuální, stejně jako ostatní zvaní hosté, kteří již potvrdili svou účast. Jde o předsedu vlády ČR a ČSSD Miloše Zemana, předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka a předsedu US Karla Kühnla.

Doufám, vážený pane předsedo, že se také Vám podaří změnit si program tak, abych Vás mohl v neděli uvítat na Kavčích horách.

S úctou, (podpis Dušan Chmelíček)

Předseda Poslanecké sněmovny Václav Klaus prostřednictvím svého poradce L. Jakla tento návrh opětovně odmítl. Nicméně v neděli ráno svůj názor změnil a diskusního pořadu V pravé poledne se zúčastnil.

Již před zahájením vysílání měl moderátor Prorok problémy při komunikaci s pozvanými hosty, kterých se viditelně obával. V průběhu besedy pak opakovaně selhal, když se mu kontrola nad diskusí vymkla z rukou do té míry, že se nechal chvílemi zesměšnit.

Něco takového je dle standardů ČT naprosto nepřípustné. Úroveň moderování pořadů “V pravé poledne“ v posledních měsících trvale klesala, o čemž měl pan Prorok dostatek informací.

Základním profesionálním předpokladem moderátora diskusního pořadu ČT je zejména schopnost racionálně řídit diskusi, nepodléhat obavám z hostů, sebereflexe, udržovat trvale vysoký standard a důstojně reprezentovat ČT.

Pokud moderátor tato kritéria nenaplňuje, musí být z moderování uvolněn bez ohledu na jakékoliv spekulace.

Jiří Tráva
Tiskový mluvčí ČT

Reakce redaktorů zpravodajství ČT na odstoupení Zdeňka Šámala
Musíme reagovat na důvody rezignace Zdeňka Šámala. Stejně jako on nesouhlasíme s nařízením managementu ČT odvysílat v hlavní zpravodajské relaci veřejnoprávní televize reakci vedení ČT na článek MfD.
Bez ohledu na její formu se domníváme, že Události neslouží k prezentaci stanoviska managementu ČT v mediálních sporech. Podle našeho názoru má hlavní zpravodajská relace především sloužit veřejnosti.

Právě z těchto důvodů se stavíme za odstupujícího šéfredaktora zpravodajství ČT.

P.S. Ten, kdo souhlasí s tímto textem, má možnost se pod něj podepsat v kuřárně na velíně.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Voličský průkaz pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2017
Nepřišel vám voličský průkaz? Ptejte se na poště, dost možná leží tam

Politické strany nabádají k tomu, aby lidé přišli volit. Někteří by možná chtěli, ale nebudou moci. Zatím jim totiž nepřišly voličské průkazy, o které si...  celý článek

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.