"Líbil se mi ten nápad, že rodiny mohou uchovat živé vzpomínky na své blízké pro budoucí generace," vypráví o svých začátcích s QR kódy majitel pohřební služby Chester Pearce ve městě Poole Steven Nimmo z Velké Británie.
Co je QR kód?QR znamená Quick Response, tedy v překladu rychlá reakce. Vyjadřuje to, k čemu tento kód je: k rychlému načtení a použití. QR kódy byly vytvořeny japonskou společností Denso-Wave už v roce 1994, tehdy však byly určeny především pro sledování pohybu výrobků po továrnách. Před 16 lety byly k jejich čtení třeba speciální přístroje, s rozvojem mobilů s fotoaparáty se však jejich použití rozšířilo i do civilní sféry. |
"Poprvé mě napadlo, že se chci o mrtvých dozvědět víc, když jsem stál u hrobů dřívějších prezidentů Ruska na Rudém náměstí v Moskvě. Lidé přijdou k náhrobku někoho slavného a chtějí vidět, jak vypadal, co dělal, jak žil. Jen jméno a data úmrtí nestačí," svěřil se Nimmo serveru americké televizní stanice ABC.
"Začal jsem se o QR kódy zajímat a při zavádění služby jsem se inspiroval v Americe, kde už několik takových firem funguje," vypráví Nimmo.
Za poplatek 95 liber společnost pozůstalým vytvoří webovou stránku, na kterou pak odkazuje QR kód na náhrobku. Rodina tam může umístit životopis zesnulého, videa nebo obrázky. Je to snadný způsob, jak o zesnulém sdělit víc, než jen pár slov na náhrobní desce, pochvaluje si službu Nimmo.
Syn si tak lépe zapamatuje dědečka
Mezi jeho první zákazníky se zařadili pozůstalí Tima Tuttietta, jenž zemřel v listopadu 2011. "Tim žil plnohodnotný život, příkladně se staral o rodinu a zvládal i nejrůznější sportovní aktivity. Chceme, aby o něm lidé věděli víc a jemu by se ten nápad určitě také líbil," řekla jeho manželka Gill Tuttiettová.
"V zemi, kde se o smrti příliš nemluví, je něco takového fascinující," říká Nimmo. Hřbitovy jsou sice podle něj pořád posvátná místa, ale QR kód je malý a vzhledu náhrobku příliš neuškodí. Často také bývá umístěn na zadní straně kamene.
Novinku už vyzkoušeli také v Dánsku. "Je to dobrý způsob, jak si můj syn může zapamatovat víc o dědečkově životě," chválí si tam QR kódy paní Frydenlundová.
Dánské společnosti doufají, že za čas se stanou QR kódy na náhrobcích stejně samozřejmé jako psaní poslední vůle a úmrtních oznámení. Ředitel jedné z největších dánských firem na výrobu náhrobků Niels Kristian Nielsen předpokládá, že se tento trend bude po Evropě dále rozšiřovat.