Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Putin vyznamenal zadržované novináře, podle Ukrajinců vezli zbraně

  18:59aktualizováno  18:59
Ruský prezident Vladimir Putin udělil vysoká státní vyznamenání dvěma novinářům z televize bulvárního serveru LifeNews a reportérovi prokremelské televize Russia Today. Učinil tak po jejich návratu z Ukrajiny, kde byli zadrženi, respektive utrpěli zranění.

Putin vyznamenal zadržované novináře, podle Ukrajinců vezli zbraně | foto: Reuters

Ukrajinské úřady 18. května zadržely dvojici žurnalistů z LifeNews Olega Siďakina a Marata Sajčenka, údajně i se skupinou proruských separatistů, kteří se zrovna chystali zaútočit na letiště u Kramatorska na východě země. V kufru jejich auta se prý našla přenosná protiletadlová střela, jak tvrdila i mluvčí americké diplomacie. Toto tvrzení Putin zavrhl jako "úplný nesmysl a naprosté fantazírování".

Nicméně v neděli oba novináři vyšli na svobodu po mohutné kampani "Spaste naše kluky", kterou televize spustila na internetu a která zburcovala veřejné mínění. Klíčovou roli v propuštění žurnalistů podle LifeNews sehrál čečenský vůdce Ramzan Kadyrov, který po několik dní vyjednával s ukrajinským úřady i tajnou službou SBU. "Putin vyznamenal novináře, kteří pomáhali teroristům," napsala ukrajinská agentura Unian.

Spolupracovník Russia Today Fjodor Zavalejkov utrpěl 9. května zranění břicha v přístavu Mariupol na jihovýchodě Ukrajiny, kde se rovněž odehrály potyčky mezi vládními silami a proruskými separatisty. Podle televize byl třiadvacetiletý novinář zasažen odstřelovačem a pak byl převezen do Moskvy.

Nezávislá média si na vyznamenání musí nechat zajít chuť

Putin podle listu Vedomosti potají vyznamenal 300 ruských novinářů za šíření "objektivních a profesionálních" informací o záboru Krymu. Mezi vyznamenanými je prý jen asi třetina skutečných reportérů, zbytek tvoří vedoucí redaktoři a mediální manažeři, vesměs ze státních médií. Z nezávislých médií nikdo vyznamenám nebyl.

Krymský poloostrov byl připojen k Rusku v březnu po několika týdnech nepokojů a proruských demonstrací, podněcovaných podle Kyjeva ruskými vojáky a agenty ruských tajných služeb. Anexe měla obrovský ohlas mezi ruskou veřejností a v médiích; v parlamentu proti zákonu o připojení Krymu k Rusku hlasoval jen jediný poslanec. Na Západě naopak zábor poloostrova vyvolal šok a vyústil ve vyhlášení sankcí proti několika desítkám ruských vojáků a politiků.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.