Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Půlkilometrová fronta na řidičské průkazy? Dnes a denně

  9:13aktualizováno  9:13
Praha - Prošedivělý muž zlobně vyráží ze dveří Dopravního inspektorátu hlavního města. Po několika metrech si odplivne. Právě vystál zhruba půlkilometrovou frontu na vyřízení svého řidičského průkazu, ale u přepážky se dozvěděl, že čekal zbytečně. Došla totiž pořadová čísla, úředníci více žádostí nezvládnou. Jeho reakce vystihuje náladu většiny žadatelů. Stametrové fronty před Dopravním inspektorátem v Kongresové se tvoří už několik měsíců. Ani přes ujišťování úřadu není naděje na zlepšení.

Když se z místního rozhlasu ozve, že pořadová čísla týkající se evidence motorových vozidel jsou vyčerpána, frontu znechuceně opouštějí desítky lidí.

"Paní, musíte přijít brzy ráno, už v sedm hodin je fronta až k dálnici," upozorňuje ženu úřednice za okýnkem, která lidem vydává pořadové lístky, příslušné formuláře a ještě podává informace.

"To si snad děláte legraci. Už jsem tady byla třikrát a nikdy se na mě řada nedostala. Člověk tady stojí jak idiot, půlka lidí ho předběhne a vám dojdou lístky," rozčiluje se žena, která měla tu smůlu, že čísla došla ve chvíli, kdy k okénku chyběly dva metry.

Nedůstojné fronty
Fronty před Dopravním inpektorátem se staly symbolem arogance a lenosti úředníků, ale i samosprávy a státní správy, kterým nezáleží na občanech. Lidé ve frontách mají oprávněný pocit, že s totuto tuhou administrativou opět nic nesvedou. Opět se totiž stávají obětmi nesmyslnosti, otroky času, který vymezují páni lejster a razítek. Nepřišla jste v pět, šest hodin ráno, tak to máte smůlu. Jak naivní chování člověka, který si někdy ani nedokáže zjistit, co vlastně potřebuje! Fronty mají hodně daleko k pružnému administrativnímu systému, který má občanovi co nejméně překážet, co nejméně ho ovlivňovat. Proč existuje jedna jediná fronta na dva typy žádostí? Jedna jedina úřednice na vydávání pořadových čísel a příslušných formulářů, která ještě navíc musí podávat informace? Jedno otevřené okénko neodpovídá výši daní, které lidé v této zemi chtě nechtě musí odvádět. (fre)

Inspektorát, který od ledna podléhá pražskému magistrátu, dokáže odbavit denně pouze sedm set žadatelů, k dispozici je nanejvýš šest přepážek. Budova byla postavena v 80. letech, tedy v době, kdy aut - a s nimi spojené agendy - bylo mnohem méně.

"Kapacita budovy je nedostatečná," tvrdí ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček. Podle něho dokonce lidé před inspektorátem nemusí ráno stát. "Nevím, proč tam stojí již od pěti hodin, můžeme je odbavit třeba i pozdě odpoledne nebo večer, klidně bez pořadového lístku, máme totiž prodlouženou pracovní dobu až do devíti. Nikdo však této služby nevyužívá," dodává Zajíček.

Na tuto novinku ovšem inspektorát nijak neupozorňuje a sami úředníci lidem radí, aby přišli časně ráno. Zajíček také tvrdí, že nejméně dvě stě lidí, kteří si každý den u přepážky vyzvednou lístky, již nepřijde.

"Není to problém lístků, jednoduše třetina lidí podruhé k přepážce nepřijde. Nechápu to," prohlašuje Zajíček.

Lidi ve frontě ovšem dráždí zejména to, že lístky vydává jedna jediná úřednice a to jak na řidičské průkazy tak na změnu v evidenci motorových vozidel, což čekání ještě prodlužuje. Za úřednicí přitom ještě sedí její tři kolegové. Muž v kravatě pomáhá při složitějších dotazech, další dvě ženy jsou pouze připraveny k vystřídání.

Úřednice zvládne koloběh dotazů, které se většinou týkají cen kolků, typů formulářů či nutných dokladů, zhruba za půl hodiny. Systém jedné fronty na všechno vyvolává u lidí nejostřejší kritiku.

"Nedokážu pochopit proč se fronta nemůže rozdělit na dva proudy a proč na samotné vyřízení dokladů neotevřou více přepážek, nejraději bych jim to tady rozkopal," říká Jan Jirouš, jeden z čekajících.

Zdeněk Zajíček k tomuto problému podotýká:"Je tam bohužel málo prostoru, ale znovu opakuji, lidé mohou na inspektorát chodit po celý den."

Jeden z motoristů Eduard Vacínek již má první martyrium za sebou, přišel totiž v půl šesté. Po hodinovém čekání v první frontě na pořadové číslo, dostal na řidičský průkaz číslo sedmdesát pět, na změnu v evidenci vozidel dvě stě čtrnáct. Poprvé se na řadu se dostává až deset mininut po deváté hodině. Další čekání již však vzdává. Elektronická čísla na informačním panelu se totiž mění zoufale pomalu. Před Vacínkem je ještě přes sto žadatelů.

"Je to vražda. Celý systém je nesmyslný. Navíc se z toho stala šmelina podporovaná policií a magistrátem," ulevuje si Vacínek.

Naráží tak na podnikání firem, které lidem za úplatu nabízejí vyřízení jejich dokladů bez čekání a tuto nabídku propagují přímo na lavicích přímo před inspektorátem. Tento systém je podle vyjádření zástupců města i policie právně nenapadnutelný, pokud je podložen plnou mocí žadatele.

Stejným způsobem si vydělávají i bezdomovci a někteří cizinci žijící v Praze. Přespí v blízkosti Kongresové a brzy ráno se postaví do fronty. Zájemcům potom prodávají přední místa až za čtyři sta korun, což potvrzuje i ředitel magistrátu Zajíček.

Fronta před Dopravním inspektorátem, kde cizinci čekají na výměnu svých řidičských průkazů. (27. března 2001)

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.