Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Půjčovna kol má zpoždění

  10:37aktualizováno  10:37
Už více než tři čtvrtě roku leží ve skladu civilní obrany jedné základní školy v Praze 4 zhruba stovka jízdních kol a osmdesát stojanů. Práší se na ně, na kolech nikdo nejezdí.

Cyklista v Praze - Pražský hrad, Hradčany a řeka Vltava ze Železnicního mostu | foto: Profimedia.cz

Přitom jejich nákup přišel radnici přibližně na dva miliony korun – pořídila je, když bývalí radní těsně před volbami schválili, že se Praha 4 zapojí do nově budované sítě automatických půjčoven jízdních kol.

Jenže se tak nestalo.

"Zmíněná služba stojí ročně jeden až dva miliony korun a Praha 4 nyní zvažuje, jakým způsobem ji bude vzhledem k nákladům provozovat," říká vyhýbavě mluvčí Prahy 4Markéta Aulová.

Že se projekt za dlouhé měsíce nikam neposunul, potvrzuje i starosta městské části Pavel Horálek: "Provádíme inventuru celého projektu, ale počítám, že do měsíce budeme mít jasno – buď na jaře celý projekt spustíme, nebo od něj upustíme."

Pokud radnice půjčovnu zavrhne, kola by se pokusila prodat jiné městské části.

Dostanete čip a kolo si půjčíte, kde chcete
Půjčovna kol funguje například v Karlíně a lidé i radnice si projekt nemohou vynachválit. Princip je jednoduchý – zájemce se zaregistruje a pak si může kdekoliv vypůjčit kolo a na některý ze stojanů ho zase vrátit. Registrace je v Karlíně možná na dvou místech nebo také na internetových stránkách provozovatele. Cyklista zaplatí poplatek 500 korun a získá čipovou kartu. U stojanu navolí svůj PIN, odepne kolo a může odjet. Čím déle je v sedle, tím více kreditů se mu odečítá z karty.

"Patnáctiminutové vypůjčení kola stojí dvě koruny, půjčení na celý den zhruba stokorunu," upřesňuje technický ředitel firmy Homeport Peter Zaťko.

Po Karlíně je rozmístěno dvacet stojanů, na kterých cyklisté najdou asi třicet kol. Stojany jsou rozmístěny na nejdůležitějších místech Karlína, třeba v Pernerově, Křižíkově nebo v Sokolovské ulici.

Půjčovna v Karlíně funguje zhruba dva roky a mnoho obyvatel městské části považuje žluté stojany s černožlutými koly za jednu z nejlepších novinek popovodňové obnovy Karlína.

"Jsme rádi, že u nás tento systém funguje, je to ukázka angažovanosti lidí a samozřejmě, že se snažíme tomuto projektu pomáhat a všemožně ho podporujeme," podotýká mluvčí radnice Prahy 8 Helena Šmídová.

Praha 4 jako špatná reklama
Podobné stojany se měly objevit také na nejfrekventovanějších místech takzvané vnitřní Prahy 4.

"Plánovali jsme, že je umístíme například před Nuselskou radnicí, na Kavčích horách k budově České televize a na dalších důležitých místech městské části," jmenuje vytipované lokality Peter Zaťko. Na žluté stojany by zde lidé narazili na každých dvou stech metrech. Stejná vzdálenost se osvědčila v Karlíně.

Půjčovna bude možná expandovat i do dalších čtvrtí – do Troje, Prahy 2, 3, 6 a 11.

"Některé radnice čekají, až to bude fungovat i jinde. Systém totiž umožňuje vypůjčit si kolo nejen v Karlíně, ale i kdekoliv jinde v Praze," říká Zaťko. Teď se však projekt zastavil. "Když někde řekneme, že systém koupila Praha 4, ale že nefunguje, není to nejlepší reklama," dodává roztrpčeně.

Kola nelze ukrást
Kola, která nečinně leží ve skladu, přitom nejsou obyčejná – mají speciální úpravu, aby mohla stát na ulici za každého počasí, na kolech jsou bezdušové pneumatiky, které téměř nejde prorazit, i speciální přehazovačka.

Také je téměř nemožné je ukrást. Pro svůj charakteristický tvar a barvu jsou takřka neprodejné.

Systém nemá být konkurencí hromadné dopravy. Kola slouží lidem při obyčejných cestách na poštu, do hospody nebo třeba v poledne z práce na oběd. Jak ukazují zkušenosti z Karlína, kola využívají všichni – staří i mladí, studenti a není výjimkou, když potkáte na kole manažera v obleku, který ho používá při cestě na schůzku.

Služba pro cyklisty

Plánovaný projekt v Praze 4

Počet stojanů 77
Počet kol 100
Cena 2 koruny za 15 minut

Projekt, který funguje v Karlíně

Počet stojanů 20
Počet kol 30
Počet uživatelů 250
Cena 2 koruny za 15 minut

Co systém umí

Kolo si můžete půjčit u kteréhokoliv stojanu a kamkoliv ho vrátit. Na internetu můžete sledovat, kde zrovna najdete volný bicykl. Cyklisté si kola půjčují na čipovou kartu, která sleduje i dobu jízdy.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.