Slušnost řidičů má dlouhou inkubační dobu, stejně jako poctivost některých policistů či pružnost úřadů. Okamžitě jde změnit jen systém trestů a zadání policistů, kde a jak mají účinněji hlídat bezpečnost provozu.
Nové tresty pro řidiče se už rodí, ale tak, jak je u nás obvyklé. V bramborové kaši každým zamícháním přibudou nestravitelné hrudky. Dva příklady za mnohé:
1) Bodový sytém za přestupky je sympatický. Strach z odebrání řidičáku udělá divy i s frajírkem, jehož animální pudy pobízejí "přidej, trumfni". Jenže. Za jízdu v pruhu vyhrazeném třeba pro autobusy má být pětkrát nižší postih než za jízdu s oranžovým majáčkem, který vám sice nepřísluší, ale k žádné výhodě na vozovce také neopravňuje...
2) Zachytí-li kamera váš vůz řítící se stokilometrovou rychlostí ve vsi, stačí říci "já neřídil" a jste v suchu - máte mít právo utajit i příbuzného. Zbytečnější paragraf už snad vymyslet nejde.
Je-li bodový systém na něco zcela krátký, pak na korupci v dopravní policii. Obratem vznikne nový sazebník úplatků. Jeden bod - pět tisíc. Ale než se dočkáme nových pravidel, mohli bychom vyhlásit občanskou soutěž: staneme se dřív my řidiči slušnějšími, nebo policisté bezúplatnými?
Vyhrajeme tak i tak. První cena: jízda s majáčkem s ministrem Grossem. V autě se ho lze optat, zda ho silniční dramata ministersky vážně znepokojují. A jestli dokáže za změny bojovat se stejným zápalem, jako se bil ve vládě za zvýšení platů policistů.