Psychoterapeut David Čáp

vydáno 19.2.2016 9:15
Tragická smrt učitelky z malešické průmyslovky obrátila pozornost na hrozbu šikany kantorů ze strany žáků. Kde má kořeny? A jak se dá rozeznat a zastavit ve fázi zrodu? Čtenářům iDNES.cz odpoví psychoterapeut David Čáp.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. února 2016 do 11:20

OTÁZKA: Vsichni obvinuji vedeni skoly. Nerikam, ze to nemohlo vedet, ale presto si myslim, ze ne vzdy o sikane ostatni ucitele, nebo vedeni vi, stejne jako domaci nasili je dost casto utajeno verejnosti (prestoze vnejsi znaky existuji, napriklad zraneni) dokud neprejde do extremnich rozmeru. Je mozne, aby o tom skutecne vedeni nevedelo? Rostislav Caha
David Čáp: Dobrý den. Máte pravdu, že se o dané věci nemusí vedení dovědět okamžitě. Toto záleží na tom, zda si někdo z vyučujících všimne a zda se pak informace přenese dál. Vedení bývá informováno zpravidla až později, ale určitě by mělo být informováno co nejdříve. Ohledně všimnutí si šikany je to tak, že pokud vyučující ví, co sledovat, tak to není tak složité. Myslím nyní zejména šikanu mezi žáky. Teprve v případě vemi pokročilých šikan se to již odehrává síše mimo zrak vyučujících a vidět jsou pouze velké excesy. 19.2.2016 11:11
OTÁZKA: Pisete, ze fysicke trestu funguji v autoritarske spolecnosti, ale neni presne autorita to, co ve skolach chybi ? Do skoly demokracie nepatri, tam patri diktatura. Zaci si nemaji co urcovat, co se bude nebo nebude o hodinach delat. TYo je plne v kompetenci ucitele. Jaroslav Tachovsky
David Čáp: Máte naprostou pravdu v tom, že o obsahu výuky rozhoduje vyučující. K tomu je kompetentní a také za to zodpovědný. Autorita do školy jednoznačně patří a bez ní by to nešlo. Jen je důležité rozlišit autoritu založenou na moci a strachu a autoritu přirozenou, založenou na respektu. Diktatura podle mne nepatří nikam a demokracie neznamená, že se může všechno. Ta je založená na pravidlech, ale ne na strachu. 19.2.2016 11:14
OTÁZKA: Pane Čápe,můj táta vždy říkal,že je škoda facky,která padne vedle.A říci doma,že jsem dostal od kantora záhlavec,tak jsem dostal přídavek.Dneska se kantor na fracka jen špatně podívá a je vyhozen.To nepovažuji za normální.Vy ano? Luboš Dočekal
David Čáp: Vyhodit kantora za to, že se špatně podívá, podle mne normální není. A silně pochybuji, že se to někde stalo. Myslím, že existují i jiné a často účinnější způsoby než facka. 19.2.2016 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, od událostí na Třebešíně jsem četl a slyšel obrovské mnořství odborníků se k tématu vyjadřovat. Mám v příbuzenstvu učitele a ten nad jejich radami jen kroutí hlavou - že jsou zcela mimo realitu a jejich autoři zjevně před třídou nikdy nestáli (nebo možná před desítkami let). Máte třeba Vy nějaký recept (tedy asi ne fyzické tresty?) reálně fungující na mládež roku 2016 - pro které je trojka z chování vítaným bonusem pro prestiž v partě a podmínečné vyloučení jen kusem papíru který doma zapadne bez povšimnutí? Pavel Obdržálek
David Čáp: Dobrý den, nad radami odborníků kroucení hlavou chápu. Žádný recept na upečení bábovky - tedy něco rychlého a jednoduchého - nenabízejí. Jedná se ale o principy práce se skupinou. Myslím, že ani recept na spokojené manželství si nikde nepřečtete a víte, že je to běh na dlouhou trať s mnoha důležitými prvky a hlavně s respektem. Co je ale možné nabídnout je určitě důsledné dodržování pravidel a řešení v pravý čas. To, že si někdo nic nedělá z trojky z chování a podmínečného vyloučení, se asi nestalo ze dne na den. 19.2.2016 11:20
OTÁZKA: Jsem ze školy přes 35 let, a to co se stalo na této střední škole se dělo na školách, které jsem navštěvoval před 35 lety....v horších případech si oběti vzali život... Není zdrojem šikany především to, že děti nemají doma či jindy žádný vzor, který by následovaly, anebo jednoduše proto, protože je na ně málo času a nejsou řádně vedeny? Není podstatou šikany také podstata životní filozofie celé společnosti, která se v tomto ohledu za 40 let moc nezměnila? Mám konkrétně na mysli - to, že děti musí už od školek se naučit mít tvrdé lokty (silnější bere) v tomto případě silnější zastrašuje a je pomyslným strašákem pro ostatní, protože se to takhle děje i mezi dospělými ve společnosti a není zde žádného respektu k druhému jen boj moc a lepší postavení? Radomír Pešorna
David Čáp: Dobrý den, děkuji za realistickou připomínku, že toto chování není nic nového. Bylo tu, je tu a pravděpodobně tu i bude. Pouze se mění kulisy a technické prostředky. Na tomto typu chování se bezesporu podílejí vzory, které kolem sebe máme. Není to ale tak, že by většina rodin přestala své děti vychovávat. V některých případech došlo k velké liberalizaci až bezhraničnosti, ale rozhodně to není obraz většiny. Naopak naše společnost stále ještě použíá poměrně dost násilí při výchově dětí. A tady se ty vzory berou, stejně jako v případě, když vyučující uráží žáky nebo kolegy. 19.2.2016 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, měl jsem za to, že za děti do jistého věku odpovídají jejich rodiče. Proč se nikdo nezeptal rodičů těchto šikanistů, jestli vědí o aktivitách svým miláčků .Problém je obecně v tom, že kantor,stejně jako policista nemá v našem právním státě zastání a není schopen mít autoritu ani si ji jakkoliv získat.Cokoliv udělá je automaticky označen za viníka a pranýřován v médiích bez možnosti obhajoby. Vzorem pro pubertální jedince je opět namyšlený, bezohledný ,sebestředný jedinec které tato společnost vychovává ve snaze vštepit těm ostatním ,že takto je to správné. Je mi 43 let,na základní škole,na střední škole,v základní vojenské službě jsem byl přítomen jisté formě šikany,ale vždy došlo k tomu že tito jedinci,kteří tuto šikanučinili byli tou danou společností odsouzeni, potrestáni a z této společnosti vyloučeni. Dnes jsou to málem hrdinové. Nemyslíte, že je něco špatně? Milan Štěrba
David Čáp: Dobrý den, za děti samozřejmě odpovídají rodiče. Nicméně děti nejsou na dálkové ovládání a jen těžko může rodič ovlivnit ten konkrétní okamžik ve škole. O chování žáků ve tříděale rodiče mají být informováni, jelikož se to asi jinak nedovědí. Nesouhlasím s Vámi, že učitelé a policisté nemají ve společnosti zastání. Já si vážím obou profesí. Zároveň si také uvědomuji, že lidé všech profesí někdy udělají chybu. A z chyb je dobré se poučit. Zároveň jsem se nikdy nesetkal s tím, že by šikanující žáci byli považováni za hrdiny. To by jistě bylo špatně. 19.2.2016 11:30
OTÁZKA: No nevím, jak se to řeší dnes, ale za mých mladých let jsme dostali zleva, zprava. Pokud chtel nekdo poznámku, dostal pár facek a poznámku, aby mu to nebylo líto. Není toto náhodou nejrychlejší a nejefektivnější způsob řešení tohoto pseudoproblému? Jan Pernik
David Čáp: Dobrý den, ano, za našich mladých let bylo hodně věcí jinak. A možná, že i nějak fungovaly. Nevím. Nyní ale nefungují. Facka je jistě rychlé, ale pochuji že řešení. Ačkoliv dané chování asi zastaví, tak jen potvrdí, že silnější může fackovat slabšího. Šikanu bycho opravdu nenazýval pseudoproblémem. Dnes už ani domácí násilí nenazýváme pseudoproblémem. 19.2.2016 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, dokázal byste specifikovat okamžik, kdy se z žáků a studentů začali stávat grázlové? Když se kouknu na slavné české ČB filmy "Škola, základ života" a "Cesta do hlubin študákovy duše", tak tam byl kantor osobnost a ředitel téměř bůh. Opačný obraz o studentech deklaruje nepříliš úspěšný film "Bastardi". Já jsem chodil do školy od roku 1992 a taky jsme měli respekt. Kdy nastal ten zlom, že studenti už mají odvahu se vzepřít učiteli? A jak je to s tělesnými tresty? Myslíte, že by se uplatnil model Igor Hnízdo? Děkuji za odpověď a pěkný den. Bronislav Gabryš
David Čáp: Dobrý den, studenti měli sílu se vzepřít vždycky. A to i dobách, kdy jim nehrozila jen trojka z chování. K těmto filmům se vyjdřovat nyní nemůžu. To by bylo na dlouhé povídání a každý z těch filmů měl i jiný cíl, co chtěl ukázat. Na tělesné tresty jsem již odpovídal, ale k slavnému Igorovi bych dodal, Odmyslete si rákosku (běžnou relikvii té doby) a podívejte se, jak pracoval s pravidly. Jeho autorita nebyla postavená pouze na strachu. 19.2.2016 11:38
OTÁZKA: Po přečtení diskusí u článků a ostatních položených otázek je asi jasné, kde má šikana kořeny. Právě u lidí, kteří všechno řeší násilím a učí tomuto modelu i své děti. Které si samozřejmě nahromaděnou agresi ve škole vybijí na nejslabším článku kolektivu. Myslíte si, že někdy nastane v české společnosti obrat a podaří se vymýtit tělesné tresty a autoritářský způsob výchovy? Může v postihování šikany pomoci snadná dostupnost audiovizuálních záznamových zařízení? Jak by asi ten medializovaný případ dopadl před 15 lety, kdyby neexistovaly videozáznamy? Martin Vávra
David Čáp: Děkuji Vám za názor. Plně souhlasím s Vámi souhlasím. Mnoho diskutujících vlastně klesá na úroveň těch chlapců.Technologie situaci hodně komplikují v tom, že ponížení se šíří mezi více diváků. Zároveň si ale účastníci neuvědomují, že se jedná o skvělý důkazní materiál. Jak případ dopadl před 15 lety si netroufám říct. 19.2.2016 11:42
OTÁZKA: Porad se říká, ucitel, škola. V clanku rikate, ze ucitel musí stanovit pravdial atd. A co tak třeba konecne rict, ze za sikanu nemůže škola ani ucitel at je jakykoliv, ale ten kdo sikanuje a potažmo jeho rodice ve vychove/nevychove. Místo hazeni to na ucitele, co rict, ze za to muzou rodice?? Petr Rihak
David Čáp: Dobrý den, na učitele to rozhodně neházím a chlapce jsem nijak neomlouval. Nicméně je škola zodpovědná za nastavení mantinelů a to je právě otázka pravidel a formy komunikace. Myslím, že se často vyjadřuji v tom duchu, že určitý typ výchovy může zvýšit pravděpodobnost agresivního chování. Doporučuji, podívejte se na nějaké informace o stanfordském vězeňském experimentu. To se právě týká individuální zodpovědnosti agresorů a zodpovědnosti autorit za podmínky, které k tomu mohly vést. 19.2.2016 11:48
OTÁZKA: Co soudíte o snížení věkové hranice trestní odpovědnosti nezletilých? Jestliže mládež dnes dospívá podstatně dříve, nebylo by rozumné výrazně snížit tuto hranici? Praktická beztrestnost mladistvých delikventů je pro společnost velice nebezpečná. Zdeněk Matuška
David Čáp: Dobrý den, toto je velmi složitá debata, která by upravovala spoustu dalších věci. Nicméně žádná beztrestnost neexistuje. Pouze je soud nepošle do výkonu trestu odnětí svobody, ale uloží jiné opatření (např. až ústavní výchovu). 19.2.2016 11:50
OTÁZKA: Pane doktore, domnívám se, že snad lze vést diskuzi o účinnosti a neúčinnosti tělesných trestů ve škole, ale je naprosto vyloučeno jejich oficiální znovuzavedení po téměř 150 letech. Pracoval jste terapeuticky či výchovně také s agresory? Hovořili oni sami o svých motivech k agresi? Co vnímali jako to co je zastavilo, byly to tresty? Děkuji. Pavel Dosoudil
David Čáp: Dobrý den. Jsem rád, že na fyzické tresty máme stejný názor. Ve středisku výchovné péče jsem pracoval zejména s agresory a dnes jsou stále významnou částí mé klientely. Motivy se lišily, ale nejčastěji tam bylo zbavení se frustrace, nejistoty, způsob jak se posunout v hierarchii třídy. Pro někoho norma, protože se to samé odehrávalo v rodině. Často bylo motivem jít s významnými členy třídy. Čili přizpůsobit se tomu, co se od nich očekává. To by ale bylo opět na delší diskuzi. Velice rychle je zastavila nesouhlasná reakce od vyučujících, pokud přišla ještě u nepříliš zojetého způsobu chování. Dále to bylo to, že viděli, že se tím škola zabývá, že do řešení vtahuje rodiče. A hlavně, že to myslí vážně. Případně pak velmi pomohla terapeutická práce na uvědomění si všech souvislostí a vlastní role v daném jednání. Naopak vůbec nefungovalo plané vyhrožování, moralizování a samozřejmě bagatelizace. 19.2.2016 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím, existuje nějaká promyšlenější koncepce supervize učitelů - aktuálně je to hodně na bázi dobrovolnosti a aktivitě učitele. Řeší se příprava učitele po psychologické stránce nějak na pedagogických fakultách? Jsem ze školy (Pedf) 15 let, tehdy se to neřešilo vůbec - je v tomto směru nějaký posun? Díky. Petra Mazancová
David Čáp: Dobrý den, u supervize je to tak, že nařizování ji vlastně trochu komplikuje. Takže v tuto chvíli asi zůstaneme u nějaké podoby dobrovolnosti, ale jsou i jiné modely podpory - mentoring, intervize, VTI, Balintovské skupiny a vůbec týmovost. Přípravu na pedagogických fakultách neznám, pouze vím, že se tomuto tématu již věnují. Já přednáším na filozofické fakultě a tam studují budoucí středoškolští učitelé a tématu se věnujeme ve výcvikovém semináři. Určitě by to chtělo ještě intenzivněji, ale to už lze doplnit na konkrétní škole pro celý sbor. To je ostatně výhodné, protože to podpoří týmové řešení. 19.2.2016 12:02
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, myslíte si, že je možné tyto 3 hlavní žáky aktéry resocializovat ? Jádrem je přece také výchova rodičů a to mají děti silně zakořeněné, nastavené programy chování, ikdyž jeden z otců žáka se vyjádřil, že svého syna vychovávali "jinak". Děkuji za odpověď Petra Vanečková
David Čáp: Dobrý den, myslím, že práce s těmito kluky smysl má. Netroufal bych si nijak hodnotit, jestli to bude nebo nebude efektivní. Nesmíme zapomenout, že máme všichni velmi omezené informace. Někteří lidé dělají chyby celý život a tak ho tráví ve vězení. Jiní udělají jednu velkou chybu a apk už ji nezopakují. Od počítače není nikdo prorokem. 19.2.2016 12:04
OTÁZKA: Dobrý den , četla jsme s Váni včerejší rozhovor a souhlasím s každým slovem. Děti , jsou stejné , jen se šikana dřív nerozebírala tak , jako nyní. Bohužel , zdá se mi, že učitelé- většinou starší ročníky, v dnešní době plavou, ...Jaký máte na to názor Vy ? Ladislava Strnadova
David Čáp: Společenské změny jsou složité. To ale neznamená, že nelze změnit to, co jsme několik let dělali a již to nefunguje. Zároveň nevidím nějaký ostrý rozdíl mezi staršími a mladšími učiteli. Znám mnoho starších a tím pádem i zkušenějších pedagogů, kteří mají u žáků velkou autoritu, patří mezi nejoblíbenější. Je to ale tím, že nerezignovali na základní respekt k druhému a svou profesi samy nedevalvují. Děkuji všem za otázky a přeji pěkný pátek. David Čáp 19.2.2016 12:12