Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Psát o Jörgu Haiderovi jako o gayi zakázal na žádost vdovy rakouský soud

  16:02aktualizováno  16:02
Trojím novinám přišel tento týden dopis od soudu. Výslovně zakazuje publikovat některé věty týkající se populisty Jörga Haidera, krajně pravicového politika, který tragicky zemřel před čtrnácti měsíci při autonehodě.

Památka Jörga Haidera | foto: Reuters

Co může novináře ještě zajímat? Zprávy o tom, že v době nehody, kterou způsobil, když dvojnásobně překročil povolenou rychlost a byl přitom opilý, vyčichly pár týdnů po jeho smrti.

To, co se však objevuje v tisku stále, jsou dohady o jeho homosexualitě. I letos v říjnu, při ročním výročí jeho smrti. Tehdy se objevil mladík, který tvrdil, že byl jeho milencem. Nebyl první. O velmi blízkém vztahu s Haiderem mluvil i jeho pobočník a zástupce ve straně Stefan Petzner.

Manželka Jörga Haidera Claudia. (18. října 2008)

Podobným výrokům je nyní konec. Vdově Claudii Haiderové se podařilo u soudu vymoci zákaz podobné věci publikovat. A platí pro celé Rakousko.

"Tvrzení a/nebo rozšiřování výroků, že údajně byl Dr. Jörg Haider homosexuál a/nebo bisexuál a/nebo měl před svou smrtí milence a/nebo podobných výroků, se musíte v budoucnu zdržet," cituje list Die Presse příkaz právníka.

Adresován byl německému deníku Bild, rakouskému Österreich a rakouskému zpravodajskému magazínu News. V platnost vstupuje okamžitě pod pokutou 100 tisíc eur. Zatím není jasné, zda se zákaz vztahuje jen na výtisky Bildu, které putují do Rakouska, či na celé vydání.

Podle soudu byly články hanlivé

Claudia Haiderová se soudila na základě konkrétního článku, který otiskl Bild a ostatní listy jej citovaly. Bildu totiž podrobně vyprávěl muž, který se označoval za Haiderova milence, průběh poslední noci politika. Podle soudce Herberta Painsiho byl však článek hanlivý,

Haidera veřejně ponižoval a narušoval jeho právo na soukromí.
Ani Claudia Haiderová z procesu nevyšla příliš jako vítěz. Soud totiž uznal, že články urážejí Haiderovu čest i posmrtně, ne však čest jeho ženy, a ta tak musela zaplatit soudní výlohy, které podle listu Österreich dosáhly 50 tisíc eur.

A výsledkem navíc je, že noviny opět zaplnily články, v nichž se vyskytují slova Haider a homosexualita. Jen v nich je ještě navíc slovo soud.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Maročana Abouyaaqouba hledá celá Evropa. Ať je radši mrtvý, říká jeho matka

Katalánská vláda a policie se přiklání k tomu, že vůz při čtvrtečním útoku v Barceloně řídil 22letý Maročan Younes Abouyaaqoub. Pátrání po něm se mezitím...  celý článek

V Jižní Korei začalo pravidelné korejsko-americké vojenské cvičení. Na snímku...
Armády Jižní Koreje a USA zahájily společné cvičení. Provokace, zní z KLDR

V Jižní Koreji začalo plánované jedenáctidenní vojenské cvičení, kterého se kromě padesáti tisíc jihokorejských zúčastní také 17,5 tisíce amerických vojáků....  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Řidič z Barcelony mohl prchnout do Francie, policie rozmístila zátarasy

Španělská policie stále pátrá po pachateli čtvrtečního útoku v Barceloně. V troskách domu v Alcanaru našla pozůstatky dvou lidí. Jeden z nich mohl být imám...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.