Anousheh Ansariová

Anousheh Ansariová | foto: AP

První turistka je ve vesmíru

Bajkonur (kl) - První kosmickou turistkou se včera ráno stala Američanka Anousheh Ansariová. Do vesmíru vynesla ji a další dva členy posádky z ruské základny v kazašském Bajkonuru kosmická loď Sojuz. Současně je čtvrtým člověkem platícím za cestu do beztížného prostoru. Za výlet do výšky 349 kilometrů nad Zemí zaplatila Ansariová, která je původem z Íránu, 20 milionů dolarů, to je asi 440 milionů korun. „To, že jsem se stala první vesmírnou turistkou, inspirovalo spoustu žen a dívek v Íránu. Jsou hlavně hrdé na to, že jsou Íránky. Dostala jsem řadu e-mailů a textových zpráv od nejrůznějších lidí, kteří mi psali, jak jsou na mě pyšní,“ řekla v rozhovoru pro CNN. Ansariová se na palubu dostala jako náhradnice za japonského turistu Daisuke Enomota, který neprošel lékařskými testy. Přidělala ale starosti konstruktérům. Museli totiž narychlo zkonstruovat nová zařízení, která jsou z anatomického hlediska vhodná pro ženu.

Příběh první vesmírné turistky je jako americký sen. Do USA se dostala s emigrujícími rodiči bez jakékoli znalosti angličtiny. Píle, obchodní schopnosti a trocha štěstí ji přivedly až na kosmodrom Bajkonur.

Praha - Anousheh Ansariová se do USA dostala s rodiči jako šestnáctiletá dívka tři roky po pádu šácha Rezi Pahlavího v roce 1979. Nový režim byl vůči ženám nepřátelský a zapověděl jim i studium. Rodiče však chtěli, aby jejich nadaná dcera mohla rozvíjet své zaujetí pro vědu, proto jejich cesta vedla do USA. Ansariová začala studovat elektrotechniku a informatiku na Univerzitě George Masona ve Fairfaxu ve státě Virginia. Následuje studium elektrotechniky na Univerzitě George Washingtona. Nyní dokončuje studium astronomie na technologické univerzitě v australském Swinburne. Její cesta do vesmíru je tedy logickým vyústěním jejího zájmu o vědu a techniku. Je ale i zdatnou manažerkou. Poté, co začala pracovat u společnosti MCI, vydělávala přes 26 tisíc dolarů ročně. S manželem z firmy odešli a své úspory investovali do své telekomunikační společnosti. Pustili se do výroby počítačových programů. V roce 2000 podnik prodali za více než půl miliardy dolarů firmě Sonus Networks a vytvořila se investiční společnost Prodea. O rok později se jejich osobní majetek odhaduje na 180 milionů dolarů. Když se Ansariová stala obchodníkem firmy, začali s investicemi do vesmírné turistiky. V lednu 2004 se stala hlavním sponzorem Ceny X pro konstruktéra, jehož stroj dokáže uskutečnit suborbitální let do vesmíru. Krátce nato se společnosti Prodea a Space Adventures, která se zabývá výběrem kosmických turistů pro Rusy, dohodly na užší spolupráci. Chtějí zahájit provoz kosmických přístavů pro turisty v USA, ve Spojených arabských emirátech a v Singapuru.

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel