Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První tramvaj s číslem byla před sto lety pětka

  14:29aktualizováno  14:29
Sto let uplynulo od doby, kdy poprvé zacinkaly tramvaje v jedné z nejstarších pražských vozoven, v té střešovické. Ta sice už od roku 1993 neslouží běžnému provozu a je zde umístěno Muzeum městské hromadné dopravy, ale i tak snad není Pražan, který by o ní nikdy neslyšel.

Koňská dráha, kterou později nahradily tramvaje. Exponát je vystaven ve střešovickém muzeu. | foto: Michal Šula

Vozovna byla otevřena 24. října 1909 a sloužila devadesáti vozům, později byla zvětšena až pro 155 tramvají a po zavedení trolejbusové dopravy v Dejvicích tu odpočívaly také trolejbusy.

To však není jediné výročí, které Dopravní podnik na konci října slaví. Je tomu také právě 102 let, co se na pražských kolejích objevila první tramvajová linka označená číslem.

První číslo měla linka 5

Před rokem 1907 byly v ulicích vídány tramvaje označené písmenem, ještě předtím u původních linek koňské dráhy se jednotlivé spoje označovaly barevnými čtverci nebo terčíky. Jako první začala být číslem označována linka 5.

Jedničku získala okružní vinohradsko-pražská linka, pod číslem 10 jezdila původně petřínská lanovka.

V souvislosti s tramvajovou historií se hodí připomenout i jednu téměř zapomenutou cestovní "tradici". Šlo o vybírání potravní daně ve vozech hromadné dopravy, které překračovaly hranice Prahy.

Prahou bylo totiž ještě v první čtvrtině dvacátého století jen Nové a Staré Město, Malá Strana a nejbližší čtvrti. Vinohrady, Žižkov, Smíchov, Karlín, Libeň a další oblasti byly samostatnými městy.

Potravní daň se vybírala na takzvané potravní čáře - na hranicích obcí v místech nazývaných mezi lidmi městiště.

Kontrola se nedělala jen u chodců nebo projíždějících automobilů. Naopak pasažéři v tramvajových vozech ji pocítili.

Máte něco k proclení? Tak vystupte z vozu

Cestující, kteří měli něco k proclení, v tomto místě vystoupili a po vyřízení mohli pokračovat na stejnou jízdenku dalším spojem, jinak bylo v těchto zastávkách nastupování i vystupování zakázáno.

Daňové hranice se nekryly úplně přesně s hranicemi měst, například Holešovice a Libeň byly i po připojení k Praze mimo pražský daňový obvod.

Výběrčí místa na tramvajových tratích byla například v Sokolovské ulici u dnešní zastávky Florenc, v Křižíkově ulici u Městského muzea, v Hybernské před Bulharem, v Bolzanově ulici, u Národního muzea v úrovni Vinohradské ulice či na náměstí I. P. Pavlova.

Při vzniku Velké Prahy v roce 1924 byly do pražského daňového obvodu zahrnuty i některé přilehlé obce, čímž bylo cestování tramvajemi značně ulehčeno.

Daň komplikovala provoz autobusů až do roku 1942

Později pak daň komplikovala jen nově vznikající autobusovou dopravu, která zajížděla i do tehdy vcelku odlehlých obcí, které jsou dnes už součástí metropole.

Výběrčí daní zasahovali do plynulého provozu městské hromadné dopravy až do května roku 1942, kdy byla potravní daň zrušena.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Chřipka (ilustrační foto)
Neschopenek přibylo. Nejvíc marodů na pochůzkách kontrola načapala v Praze

Pražané stůňou v průměru o několik dní kratší dobu než lidé v jiných regionech. O to častěji se ale proviní tím, že tráví čas na neschopence venku místo na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.