Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První smogová MHD zdarma končí, radní Ostravy raději zaplatí naftu

  9:55aktualizováno  9:55
Až zase Ostravu zahalí smogový mrak, lidé se už tramvají, autobusem či trolejbusem nejspíše zdarma nesvezou. Radní moravskoslezské metropole tuto vymoženost, první v tuzemsku, zrušili a peníze raději přesunou na nákup dražší nafty. Poslední slovo ale budou v září mít ostravští zastupitelé.

Bezplatná MHD v Ostravě v době smogové situace. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Bezplatná MHD od loňského prosince přišla na zhruba dvacet milionů kroun, její výsledky jsou navíc sporné. Navíc její životnost nejspíše bude velmi krátká.

"Rozhodnout musí až zastupitelé, kteří se sejdou 14. září. Ale rada jednohlasně doporučila ukončit smluvní vztahy s dopravci, kterým město kompenzovalo ušlé zisky za dny, kdy převáželi cestující bezplatně," říká radní Simona Piperková (ČSSD).

Přesně to navrhovali už na jaře opoziční zastupitelé z hnutí Ostravak. Jejich mluvčí Petr Kausta v úterý netušil, že radní právě ten den jednali o zrušení bezplatné dopravy při smogu, a netajil překvapení. Ale jedním dechem dodal, že takový krok nejpozději na podzim očekával. "Zrušení samozřejmě podpoříme. Jen se potvrdilo to, co jsme říkali od začátku - že je to celé nesmysl, který nemá žádné opodstatnění ani efekt," míní zastupitel Kausta.

Smog v centru Ostravy (28. ledna 2011)
Smog v centru Ostravy. (28. ledna 2011)
Smog v centru Ostravy. (28. ledna 2011)

Náměstek primátora Aleš Boháč, který má na starosti dopravu, nesouhlasí. Podle něj akce smysl měla, například v tom, že lidé vždy věděli, kdy je ve městě smog, a měnili podle toho své chování. "Někteří nechali doma auto, kdo nemusel, omezil cestování do centra města i jiné venkovní aktivity," líčí Boháč a dodává, že město musí od bezplatné přepravy ustoupit z finančních důvodů.

Dvě desítky milionů, které v minulé zimní sezoně Ostrava vydala z rezervního fondu na bezplatné cestování, totiž musí investovat do nafty pro dopravní podnik. A další peníze navíc nemá. "Poté, co ministr financí Miroslav Kalousek zrušil daňové zvýhodnění emulzní nafty, zmizela z trhu.

Naše autobusy teď musejí kupovat dražší naftu. Pro Dopravní podnik Ostrava to jen letos znamená o 19 milionů korun vyšší náklady. Nechtěli jsme jako jiná města zvyšovat jízdné v průběhu roku, proto jsme se rozhodli vyřešit to mimořádnou dotací z toho rezervního fondu, ze kterého bychom jinak hradili přepravu při smogu," vysvětluje souvislosti Boháč.

Souhlasíte se zrušením bezplatné MHD v Ostravě v době smogu?

celkem hlasů: 1099

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 21. září 2011. Anketa je uzavřena.

Ano, byl to od počátku nesmysl 841
Ne, každé protismogové opatření má smysl 189
Nevím, těžko posoudit 69

Ačkoli netají, že bezplatná hromadná doprava by měla větší efekt, kdyby na ni přispíval stát a platila na území celého kraje, nesouhlasí s tím, že město zbytečně vyhodilo peníze oknem. "Bylo to jedno z řady opatření, které pro zlepšení ovzduší Ostrava dělá. Chtěli jsme v praxi ověřit, co ještě nikdo nezkusil," líčí Boháč.

Podle Kausty nešlo o nic jiného než o populismus. "My jsme od začátku navrhovali, aby místo na bezplatnou dopravu dala Ostrava peníze na úklid zaprášených cest. Kdyby si měli Boháč nebo primátor těch dvacet milionů vydělat vlastní prací, určitě by je do takového projektu nikdy nedali. Zadarmo se nejezdilo ani v komunismu," horlí Kausta.

Kvůli smogu na Ostravsku také nyní padla další žaloba. Dva členové sdružení Vzduch žalují krajský úřad. Nedělá dle nich dost proto, aby se ovzduší dostalo do legislativou určených mezí.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Chřipka (ilustrační foto)
Neschopenek přibylo. Nejvíc marodů na pochůzkách kontrola načapala v Praze

Pražané stůňou v průměru o několik dní kratší dobu než lidé v jiných regionech. O to častěji se ale proviní tím, že tráví čas na neschopence venku místo na...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.