Poslední část dálničního přivaděče od Klatov u borské věznice v Plzni. | foto: Jaromír Pech, MAFRA

První Plzeňané si stěžují na nový přivaděč od Klatov. Vadí jim hluk

  • 33
Dokončený dálniční přivaděč od Klatov se stává terčem kritiky Plzeňanů. První tři týdny po jeho otevření totiž ukázaly, že zatímco v horní části Klatovské třídy aut výrazně ubylo, provoz naopak zhoustl v Sukově ulici, více aut začalo jezdit také po hrázi Borské přehrady.

Lidé bydlící na Klatovské třídě mezi konečnou tramvají na Borech a křižovatkou se Sukovou ulicí mohou jásat. Od konce listopadu, kdy byl dokončený klatovský přivaděč otevřen (čtěte zde), jim v pracovních dnech jezdí pod okny až o třetinu méně aut.

Zato ve vilkové čtvrti kolem Schwarzovy ulice místní skřípou zuby - stále více šoférů si právě tudy snaží zkrátit cestu do centra Plzně.

Paní Alena bydlí u Sukovy ulice téměř dvacet let. "Když jsme se sem nastěhovali, byl tu klid. Pak na Borských polích vyrostl první hypermarket v Plzni, přibývalo fabrik i aut. Provoz zesílil loni po otevření nákupního centra Area Bory a teď aut znovu přibylo. Protihlukové stěny kolem Sukovy ulice jsou, ale nepomůžou lidem v navazující vilové čtvrti, přes jejíž spleť uliček si stále více aut zkracuje cestu do centra města," popsala Alena.

Starostovi už chodí stížnosti

Starosta centrální městské části Jiří Strobach má na stole první stížnost. "Čekáme, jak se s tím popasuje ředitelství silnic a dálnic, protože přivaděč je jeho stavba. Jednou z možností, jak lidem pomoci, je nějakým způsobem omezit průjezd aut Schwarzovou ulicí," naznačuje možné řešení Strobach. Šéf plzeňské ŘSD Zdeněk Kuťák při otevírání přivaděče sliboval měření hluku v dotčených lokalitách.

Mapka poslední části klatovského přivaděče, která začala sloužit řidičům.

Dopravní inženýr Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský už má první konkrétní čísla ze snímačů v křižovatkách. Aby údaje byly porovnatelné, srovnává první prosincový čtvrtek, pátek a pondělí roků 2010 a 2011.

"Dopravní zatížení křižovatky Klatovská - Sukova - 17. listopadu se po otevření přivaděče příliš nezměnilo, stačila úprava světelné signalizace v křižovatce. Odpovídá i matematickému modelu zpracovanému ještě před otevřením poslední části přivaděče. Model nepodchytil jedinou věc - hodně řidičů i nadále používá při odjezdu z města původní trasu po Klatovské třídě kolem borské věznice," uvedl v úterý Ondřej Vohradský. Zatímco po přivaděči denně projede kolem 10 tisíc aut, kolem věznice to je šest tisíc.

Z čidel v křižovatkách vyplývá, že nejkrizovější křižovatkou Klatovská - Sukova denně projíždí v průměru až o dva tisíce aut méně, než tomu bylo v loňském roce. Po otevření přivaděče se o pětinu zvedl počet aut, které k ní přijíždějí Sukovou ulicí, naopak o třetinu méně vozů jezdí po Klatovské třídě od konečné tramvají na Borech.

Kam bezmála dva tisíce aut zmizely? Vozy jedoucí od Klatov na Borská dnes odbočují na kruhovém objezdu v Sukově ulici. Ve směru z centra Plzně část vozidel jedoucích na Klatovy odbočuje do Sukovy ulice, další využívají odbočení až o křižovatku dál. Spousta šoférů ale dál jezdí kolem věznice přes hráz přehrady. Protože tu kolem domků hodně zesílil provoz, policisté zase začali měřit rychlost.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video