Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První český pilot se chystá do kokpitu speciálního letounu AWACS

  7:44aktualizováno  7:44
První český voják se brzy stanem členem mezinárodní posádky jednoho ze speciálních aliančních průzkumných letounů včasného varování AWACS. Po přeškolení bude Milan Vojáček usedat do kokpitu jako pilot. Čeští letci přitom doposud nikdy v historii takto v aliančních službách nepůsobili.

Letoun včasné výstrahy AWACS | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Od začátku srpna působí Milan Vojáček na mateřské základně flotily speciálních letounů v německém Geilenkirchenu. "S přeškolením na letoun AWACS by měl začít v říjnu," potvrdila Jana Růžičková z generálního štábu. Jak dodala, v alianční jednotce by měl sloužit čtyři roky.

Vojáček předtím působil na 24. základně dopravního letectva v Praze-Kbelích. Létal na strojích L-29, L-39 a s transportním letounem An-26, jejichž životnost u armády prakticky skončila a armáda je nahradí novými vrtulovými stroji C-295 CASA.

Pilot neskrývá, že přeškolení na zcela jiný typ, jímž letoun AWACS na bázi dopravního Boeingu 707 je, bude náročné. "Podle vyjádření zkušených pilotů je letoun AWACS velmi náročný na pilotáž, zejména pak na přistání. Předpokládám, že výcvik bude těžký, ale udělám vše pro to, abych ho úspěšně
absolvoval," řekl pro natoaktual.cz Vojáček.

LETOUNY AWACS

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje. Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách. Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.

Na internetových stránkách leteckých nadšenců se už objevily zmínky o tom, že průzkumný letoun AWACS, který se objevil tento týden v Česku, už pilotoval jeden z českých letců. Na webu je dokonce fotografie letounu, který údajně řídil. Informace se ale později ukázala jako nepřesná.

"Byl na palubě, ale nepilotoval. Letoun bude tento týden k vidění na letecké přehlídce v Hradci Králové a posádka si chtěla ověřit terén. Náš pilot tam působil jako takový styčný důstojník, protože zdejší prostředí a podmínky dokonale zná," konstatovala Růžičková.

Česká republika počátkem letošního roku ukončila vyjednávání o vstupu do zvláštního programu agentury NATO, která řídí právě systém včasné výstrahy a řízení a provozuje flotilu speciálních průzkumných letounů AWACS. V budoucnu by tak mělo na palubách letounů sloužit několik českých pilotů a navigátorů.

Program vzdušného systému včasné výstrahy a řízení (NAEW&C) vznikl v sedmdesátých letech minulého století. Vojenští stratégové Aliance tehdy původně přišli s konceptem vytvoření zvláštní letky speciálních letounů včasné výstrahy AWACS, která by posílila obranu vzdušného prostoru NATO před státy Varšavské smlouvy.

Dnes kromě operací NATO alianční letouny AWACS zajišťují ochranu vzdušného prostoru například během významných událostí, včetně návštěv významných státníků nebo světových sportovních klání.

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Americký bombardér B-1B Lancer během nízkého průletu nad dráhou mošnovského...
Americké bombardéry se vrátí nad Česko. Prověří letecké návodčí

Do chystaného cvičení Ample Strike v České republice by se na přelomu srpna a září měly opět zapojit americké strategické bombardéry B-1 a B-52. Cvičení má...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.