Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První český pilot se chystá do kokpitu speciálního letounu AWACS

  7:44aktualizováno  7:44
První český voják se brzy stanem členem mezinárodní posádky jednoho ze speciálních aliančních průzkumných letounů včasného varování AWACS. Po přeškolení bude Milan Vojáček usedat do kokpitu jako pilot. Čeští letci přitom doposud nikdy v historii takto v aliančních službách nepůsobili.

Letoun včasné výstrahy AWACS | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Od začátku srpna působí Milan Vojáček na mateřské základně flotily speciálních letounů v německém Geilenkirchenu. "S přeškolením na letoun AWACS by měl začít v říjnu," potvrdila Jana Růžičková z generálního štábu. Jak dodala, v alianční jednotce by měl sloužit čtyři roky.

Vojáček předtím působil na 24. základně dopravního letectva v Praze-Kbelích. Létal na strojích L-29, L-39 a s transportním letounem An-26, jejichž životnost u armády prakticky skončila a armáda je nahradí novými vrtulovými stroji C-295 CASA.

Pilot neskrývá, že přeškolení na zcela jiný typ, jímž letoun AWACS na bázi dopravního Boeingu 707 je, bude náročné. "Podle vyjádření zkušených pilotů je letoun AWACS velmi náročný na pilotáž, zejména pak na přistání. Předpokládám, že výcvik bude těžký, ale udělám vše pro to, abych ho úspěšně
absolvoval," řekl pro natoaktual.cz Vojáček.

LETOUNY AWACS

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje. Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách. Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.

Na internetových stránkách leteckých nadšenců se už objevily zmínky o tom, že průzkumný letoun AWACS, který se objevil tento týden v Česku, už pilotoval jeden z českých letců. Na webu je dokonce fotografie letounu, který údajně řídil. Informace se ale později ukázala jako nepřesná.

"Byl na palubě, ale nepilotoval. Letoun bude tento týden k vidění na letecké přehlídce v Hradci Králové a posádka si chtěla ověřit terén. Náš pilot tam působil jako takový styčný důstojník, protože zdejší prostředí a podmínky dokonale zná," konstatovala Růžičková.

Česká republika počátkem letošního roku ukončila vyjednávání o vstupu do zvláštního programu agentury NATO, která řídí právě systém včasné výstrahy a řízení a provozuje flotilu speciálních průzkumných letounů AWACS. V budoucnu by tak mělo na palubách letounů sloužit několik českých pilotů a navigátorů.

Program vzdušného systému včasné výstrahy a řízení (NAEW&C) vznikl v sedmdesátých letech minulého století. Vojenští stratégové Aliance tehdy původně přišli s konceptem vytvoření zvláštní letky speciálních letounů včasné výstrahy AWACS, která by posílila obranu vzdušného prostoru NATO před státy Varšavské smlouvy.

Dnes kromě operací NATO alianční letouny AWACS zajišťují ochranu vzdušného prostoru například během významných událostí, včetně návštěv významných státníků nebo světových sportovních klání.

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Obraně se politici věnují povrchně, vyplývá z analýzy programů stran

Většina stran a hnutí se obranné politice věnuje spíše povrchně. Když už se téma obrany v programu stran objeví, je často propojeno s dalšími tématy, které...  celý článek

Rumunský 26. pěší pluk přezdívaný "Rudí škorpioni" tvoří jádro nové vícenárodní...
Nechceme novou studenou válku, řekl šéf NATO k opatřením na jihovýchodě

V rumunské Craiově od listopadu začne působit další vícenárodní brigáda NATO na odstrašení Ruska. Podobně jako další bojové skupiny Aliance v Pobaltí a v...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.