Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První airbus pro armádu přiletěl do Prahy

  6:09aktualizováno  18:54
Na pražském vojenském letišti ve Kbelích přistál odpoledne první z dvojice nových letounů Airbus A-319CJ pro českou armádu. Nové stroje za 3 miliardy korun nahradí dosluhující letouny Tu-154. Budou přepravovat vojáky do misí i vrcholné politiky na zahraniční cesty.

Podle mluvčího 24. základny dopravního letectva Petra Šupitara se budou nyní technici a piloti učit letoun prakticky obsluhovat. Během měsíce by už nový stroj mohl fungovat v běžném provozu.

Domovskou základnou bude pro nový airbus letiště ve Kbelích. Na letišti už upravili hangár a zpevnili část letištní dráhy. Dvě posádky letadel také absolvovaly školení ve francouzském Toulouse. Armáda bude mít pro nové stroje k dispozici celkem osm pilotů.

AirbusZástupci ministerstva obrany by zároveň měli s firmou Airbus S.A.S definitivně podepsat závěrečné předávací listiny. To umožní armádě zařadit letoun do výzbroje.

Podle mluvčího ministerstva obrany Andreje Čírtka armáda plánuje, že počátkem února letoun detailně představí médiím.

Oba stroje pro českou armádu budou mít kromě standardního vybavení i speciální komponenty, které si armáda po výrobci vyžádala. Interiér tak bude možné upravovat do dvou variant - ve variantě VIP bude kapacita 44 míst, ve variantě Economy přepraví letadlo až 100 lidí.

AirbusPrvní letoun, který bude pojmenován po generálu Janouškovi, už má za sebou i konečnou barevnou úpravu včetně umístění všech nápisů a státních znaků. S montáží druhého letounu, který ponese jméno generála Ocelky, začal výrobce loni na podzim. Armáda ho dostane v září.

Nové stroje nahradí zastaralé Tu-154
Dva nové letouny Airbus A 319 CJ nahradí zastaralé sovětské letouny Tupolev Tu-154, které jsou součástí takzvané vládní letky. Jejich provoz se řídí předpisy a nařízeními, které nejsou v souladu s novými standardy NATO.

Loni v říjnu byl zastaralý stroj důvodem zdržení návratu českých průzkumníků z mise v Afghánistánu. Aby Tu-154 neporušoval hlukové normy, nesmí přistávat a startovat na většině evropských mezinárodních letišť v noci. - více zde

AirbusSmlouvu o nákupu dvou středních dopravních letounů podepsali zástupci francouzského výrobce a ministerstva obrany počátkem loňského března. - více zde

Armáda původně oslovila dva výrobce. Zakázku na dodávku dvou strojů nakonec vyhrál Airbus, rozhodující totiž podle ministerstva obrany byla i rychlost dodání.

Armáda s letouny počítá pro přepravu nejen ústavních činitelů, ale také svých příslušníků do zahraničních misí. Nové letouny jsou schopny doletět bez mezipřistání do Spojených států, Afghánistánu či Iráku. Mají nižší spotřebu a jsou také lehčí, platí pro ně proto nižší přistávací poplatky. Používá je například francouzské, italské či brazilské vojenské letectvo.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Nácvik na oslavy ruského Dne námořnictva v Něvské zátoce u Petrohradu
Na Baltu se formují ruské válečné lodě. Petrohrad oslaví Den námořnictva

Přes čtyřicet bojových lodí a ponorek, desítky letounů, tisíce diváků a ruský prezident Vladimir Putin. Tak bude vypadat Petrohrad a Něvská zátoka v Baltském...  celý článek

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.