Bezpilotní letoun Raven

Bezpilotní letoun Raven | foto: Ministerstvo obrany USA

Průzkumníci z Prostějova dostali dva nové bezpilotní komplety Raven

  • 11
Česká armáda již dostala dva komplety amerických bezpilotních průzkumných letounů RQ-11B Raven. Stroje za 20 milionů korun pomohou chránit české vojáky v zahraničních misích, především v Afghánistánu.

"Armáda má k dispozici dva komplety bezpilotních strojů Raven," potvrdil natoaktual.cz mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Nové bezpilotní stroje dostali v listopadu do výzbroje vojáci ze 102. průzkumného praporu v Prostějově.

"V předešlých týdnech jsme se nesetkali se závažnými problémy, které by během výcviku bylo nutné řešit. Spolehlivost a bezporuchovost letounu jsou pro nás příjemným zjištěním i výrazným doporučením," shodli se operátor Tomáš Komárek a pilot Lukáš Ruský, kteří od počátku listopadu s novými bezpilotními letouny cvičí.

RQ-11 RAVEN

Taktický bezpilotní prostředek vyrábí kalifornská společnost AeroVironment. V Iráku a v Afghánistánu tyto stroje ve službách amerických jednotek už nalétaly celkem přes 150 tisíc hodin. Letouny s kevlarovým pláštěm mají autonomní nebo manuální ovládání. Citlivé optické přístroje přenášejí ve dne i v noci obraz v reálném čase. Pohání je velmi tichý elektromotor, mají zabudovanou GPS navigaci a jsou vybaveny laserovým značkovačem, který umožňuje navádět letouny na cíle ke zničení. Při ztrátě spojení se letoun automaticky vrací na startovací bod nebo na místo, kde byl naposledy silný signál nebo na konkrétně předem zvolené místo. Mezi hlavní výhody stroje Raven patří způsob start, pouhým vyhozením z ruky.

Bezpilotní letoun RavenRozpětí: 1,3 metru
Váha: 1,9 kg
Operační výška:
Taktický dolet: 10 kilometrů
vytrvalost: 80 minut letu
Rychlost: 45 až 95 km/h

Za dva komplety - každý přitom obvykle obsahuje tři malé bezpilotní letouny a veškeré technické zázemí - zaplatilo ministerstvo dohromady 20 milionů korun.

Průzkumné stroje Raven, označované jako mini-UAV (Unmanned Aerial Vehicle), používají kromě amerických jednotek v Iráku a Afghánistánu také například španělské či dánské speciální síly.

Čeští vojáci v Afghánistánu podobné průzkumné prostředky podle svých slov naléhavě potřebují. Armáda má sice ve výzbroji už řadu let bezpilotní letoun Sojka, ten se však ve srovnání moderními, menšími a jednoduššími stroji jeví jako zastaralý. Navíc musí startovat ze speciální pojízdné odpalovací rampy. Letoun Raven, připomínající malý model, naopak startuje pouhým vyhozením z ruky.

Hlavní výhodou moderních bezpilotních prostředků je především snadné a rychlé použití k "načtení" terénu. Vojákům pomáhají převážně k odhalení připravovaných výbušných zařízení, léček a přepadů a k získávání detailních informací o různých objektech.

O nákupu jednodušších a modernějších bezpilotních strojů, které by pomohly chránit české vojáky v zahraničních misích, především v Afghánistánu, uvažovalo ministerstvo obrany několik měsíců.

Armáda měla zájem především o taková bezpilotní průzkumná letadla, která nevyžadují složitou a početnou obsluhu - nanejvýše dva až tři lidi. I takové malé bezpilotní letadlo přitom stejně jako větší a dražší stroje dokáže monitorovat rozlehlou oblast či rozlišit teplotu čerstvě nahrnuté zeminy od netknuté, a tím odhalit nastraženou nálož.

Bezpilotní letoun Sojka

Lehký taktický bezpilotní prostředek SOJKA-III je určen k vedení vzdušného optoelektronického průzkumu bojiště. V omezené míře může zabezpečovat úkoly elektronického boje. Soupravu tvoří 4 vozidla - přepravní vůz se 4 bezpilotními stroji, opravárenským a skladovacím zařízením, vozidlo s instalovanou startovací rampou a dále pak pojízdné pozemní řídicí a vyhodnocovací středisko a malý terénní vůz pro dohledávání bezpilotního letounu. Obraz snímané reálné situace bojiště je spojitě přenášen rádiem operátorovi na zem.
Let je řízen z mobilního řídicího střediska. V něm mají pracoviště dva operátoři - jeden řídí let bezpilotního prostředku, druhý zabezpečuje příjem a zpracování průzkumné informace v reálném čase. Součástí střediska je řídicí počítač pro záznam a zobrazování parametrů letu, vyhodnocování dat od terminálu družicového navigačního systému NAVSTAR/GPS a zpracování snímaného obrazu.

Bezpilotní letoun Sojka české armádyTaktický dolet: 60-100 km
Rychlost při hlídkování: 130-180 km/h
Vytrvalost letu: 1-3 hodiny
Operační výška: 50-2000 m
Maximální vzletová hmotnost: 145 kg
Užitečné zatížení: 20-30 kg
Délka: 3,78 m
Rozpětí křídel: 4,12 metru

, natoaktual.cz

Video