Sečnou či bodnou zbraň u žáků objevili v sedmnácti procentech základních a středních škol v Česku.
Průzkum, v němž odpovídali ředitelé 3 115 škol z celé republiky, sledoval i další projevy agresivity dětí.
"Nejčastějším ze sledovaných incidentů bylo poškozování školního majetku, přičemž nás nezajímal poničený nábytek, ale opravdu závažné delikty: vykopnuté dveře nebo poničení sprejem," řekl Lubomír Martinec z Ústavu pro informace ve vzdělávání, u něhož si ministerstvo výzkum objednalo.
Takového chování svých žáků si všimli za poslední tři roky ředitelé tří čtvrtin českých škol. 63 % škol má zkušenost s verbálním napadáním svých kantorů, 68 % škol zakusilo situaci, kdy pedagoga napadl verbálně rodič jejich žáka.
Nejhorší situace je na základních nebo speciálních školách na Ústecku, Liberecku a Karlovarsku. "Největším překvapením pro nás bylo, že agresivita na školách nezávisí na velikosti školy ani na velikosti sídla, kde se škola nachází," řekl Martinec. Podle něj záleží na typu školy a na regionu, v němž škola je.
Proč se chovají agresivněji děti právě z uvedených regionů, nedokázal vysvětlit. "My jsme opatřili data, jak s nimi naloží obecní a krajské úřady, to je jejich věc," řekl Martinec. Podle psycholožky z pedagogickopsychologické poradny Zdeňky Kašparové, se agresivita dětí liší třída od třídy i v rámci jedné školy.
Se zbraněmi se podle ní lze setkat i v docela malé vísce, naopak ve městě, kde by je všichni očekávali, je děti do školy nosit nemusí. "Setkala jsem se s případem učitele v základní škole na malém městě. Když jednou požádal děti, aby vyložily na lavice, co mají po kapsách, našlo se leccos: vystřelovací nůž, a dokonce dýka."
Kašparová se domnívá, že záleží také na sociální skupině, ke které dítě patří: "U anarchisty bych zbraň zvanou boxer nehledala, naopak bych ho očekávala u dítěte, které sympatizuje s hnutím skinheads."
Podle psycholožky se děti k učitelům chovají s největším respektem na gymnáziích, což výzkum potvrzuje, opačná situace je na učilištích. Ta však nebyla do výzkumu zahrnuta.
Agresivita na školách • Nález bodných nebo sečných zbraní: 17 % škol • Nález jiných nebezpečných předmětů (obušky, boxery): 11 % škol • Vážné poškozování školního majetku (sprejování, vykopnutí dveří): 75 % škol • Verbální útoky žáků na učitele: 63 % škol zdroj: Ústav pro informace ve vzdělávání, údaje za období 2001-2003 |