Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ze zrušené školy v Sokolově se po městě rozšířila „špatná nálada“

  8:29aktualizováno  8:29
Na bodě mrazu je atmosféra ve dvou základních školách v Sokolově, do kterých se loni rozuteklo nejvíce dětí ze zrušené "romské" školy v Sokolovské ulici. I to ukázal průzkum, do kterého se zapojil nebývalý počet respondentů - 160 učitelů, 2 131 žáků a 1 991 rodičů v celém městě.

Nálada ve školách, kam se přestěhovaly děti ze zrušené 4. základní školy v Sokolovské ulici, se zhoršila. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zatímco nejmladší děti na prvním stupni všude v Sokolově jsou ještě šťastné a spokojené, ty starší na základních školách v ulici Boženy Němcové a v Křižíkově už se cítí o dost hůř. Na první zmíněné ohodnotily atmosféru pouhými 7 a na druhé 13 procenty.

Právě do nich přešli Romové, jimž po zavření jejich oblíbené školy v Sokolovské ulici nic jiného nezbylo. "Noví žáci přešli do už stmeleného kolektivu a mohou ho narušovat. Proto žáci vnímají náladu negativně. Nevybočuje ale z běžných kázeňských problémů," míní vedoucí odboru školství na sokolovské radnici Světlana Sojková.

Na šikanu a podobné jevy se průzkum dětí neptal. Jen na to, jestli se ráno do třídy těší a zda se tam cítí dobře. Jasně však vyplynulo, že zhoršené vztahy v oněch dvou školách podobně citlivě vnímají i dospělí. Zařadili je v žebříčku na poslední dvě místa.

Atmosféře ve škole Boženy Němcové dali rodiče 7 procent, v Křižíkově 58 procent. Učitelé dokonce jen 3 a 58 procent. Dospělákům ale vadí zřejmě i to, že po loňských změnách přišla prvně jmenovaná škola o samostatnost a stala se jen odloučeným pracovištěm.

Vedení města už dříve slíbilo, že postiženým školám co nejvíce pomůže. "Na základě průzkumu připravíme programy a akce pro děti, aby se jejich pocit změnil. Můžeme dát i více peněz na speciálního pedagoga nebo na navýšení počtu asistentů, aby se věnovali žákům, kteří vyvolávají konflikty," navrhuje místostarosta pro školství Ladislav Sedláček.

Příchod nových dětí se ve škole Boženy Němcové projevil i v kvalitě výuky. Myslí si to opět žáci i dospělí. Děti, rodiče i učitelé dali ústavu daleko nejméně bodů. Velmi dobře naopak dopadly školy v ulici Rokycanově a Běžecké.

Kantoři do své (ne)spokojenosti promítli i jiné vlivy a kritičtí byli k atmosféře a kvalitě výuky také na jiných školách. Nečekaně velmi slabě ohodnotili i bezproblémovou školu v ulici Pionýrů (po 8 procentech nálada i kvalita). "Je to pro pana ředitele výzva, aby s kantory pracoval," komentovala výsledek Sojková. Ředitele zve na pohovor, výsledky s nimi probírá a snaží se dopátrat, kde a proč mají jejich ústavy rezervy.

Anonymní anketa měla zjistit, jak na tom školy jsou, co si myslí rodiče, žáci i učitelé, na co kladou důraz a co by chtěli změnit. Rodiče by uvítali třeba více informací. Víc než 70 procent jich uvádí, že nemají žádné nebo jen málo. "Naše školy však celkově skončily v republikovém kontextu průměrně, někdy i nadprůměrně," míní Sojková.

Školy by až na výjimky doporučila většina rodičů

Příjemně ji překvapili rodiče, když třeba měli říct, zda by svou školu doporučili známým. Rokycanova, Švabinského a Běžecká dopadly velmi dobře. Opět jen rodiče z Boženy Němcové jsou nespokojeni, doporučení by nedalo 27 procent z nich.

Zajímavý výsledek přinesl průzkum v otázce spokojenosti s materiálním zázemím. Horší body dostala opět jen škola Boženy Němcové - nespokojena nebo spíše nespokojena je pětina rodičů. Naopak 97 procent nic nemá proti škole v Běžecké ulici, 94 procent v Křížíkově, 93 procent ve Švabinského.

To učitelé byli opět kritičtější. Ve škole Boženy Němcové nespokojenost vyjádřilo dokonce 77 procent kantorů, ve škole Pionýrů 44 procent, v ulici Švabinského 41 procent, v Křižíkově 40 procent.

"Učitelé jsou přísnější zřejmě proto, že se s materiálními podmínkami potýkají denně při své práci," zní vysvětlení autorů průzkumu.

Trochu rozdílné představy mají rodiče, učitelé a žáci v tom, co by měla škola děti naučit. Zatímco kantoři z mnoha různých odpovědí nejčastěji vybírali větu "naučit se vyhledávat a zpracovávat informace" (78 procent), rodiče jsou spíše pro tradičnější biflování - "získat maximum znalostí a vědomostí" (73,5 procenta). V tom se shodují i se svými dětmi. Polovina žáků ovšem zaškrtla i větu "dobře se připravit na přijímací zkoušky".

Zajímavé je, že učitelé při práci ve třídě kladou větší důraz na respektování autority a dodržování pravidel (24 procent) než na slušné chování žáků (7 procent).

Stejný průzkum pořídí město Sokolov na svých školách ještě jednou příští rok v dubnu, aby vedení radnice mohlo výsledky porovnat a zjistit trend.

Autor:






Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.