Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

S českým školstvím není spokojena téměř třetina rodičů, zjistil průzkum

  15:48aktualizováno  15:48
Se stavem českého školství není spokojeno třicet procent rodičů. Zjistil to průzkum zadaný pěti organizacemi, jež se věnují vzdělávání. Část rodičů se domnívá, že vzdělávací systém potřebuje zásadní změny. Uvítali by zejména individuálnější přístup k dětem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Z průzkumu, na který v červnu odpovídalo 1 035 rodičů předškoláků a žáků prvního stupně základních škol, například vyplývá, že třicet procent rodičů považuje systém školství za špatný a požaduje změny. Polovina rodičů nezná alternativy ke klasické škole a neumí se v případné nabídce dobře zorientovat.

Průzkum

Průzkum v červnu uskutečnila agentura NMS. Na přípravě průzkumu se podílely společnosti EDUin, Scio, Společnost Montessori, Unie center pro rodinu a komunitu a neformální sdružení pro individualizaci vzdělávacího procesu Vysněná škola.

„Znalosti a vědomosti rodičů o alternativních možnostech ve vzdělávání jsou na vzestupu. Očekávání rodičů jsou poměrně vysoká na rozdíl od toho, co současná škola nabízí,“ komentoval výsledky průzkumu Tomáš Houška ze spolku Vysněná škola.

Martin Drnek ze společnosti Scio, která se na průzkumu také podílela, soudí, že se ministerstvo školství postoji rodičů systematicky vůbec nezabývá.

Časy se mění, školy se však nestačí měnit s nimi

Rodiče uznávají, že škola poskytuje dětem základní vědomosti, ale v dalších aspektech podle nich zaostává. Preferovali by individuálnější přístup. Podle více než tří čtvrtin otců a matek učí škola všechny děti to samé bez ohledu na zájem a talent. Jen čtvrtina je přesvědčena, že škola talenty rozvíjí.

S individuálním přístupem souvisí také skutečnost, že by téměř polovina rodičů dávala přednost rozdělení dětí podle jejich zájmu, nikoliv podle věku. Jana Udatná ze Společnosti Montessori je přesvědčena, že by ve věkově smíšených skupinách nebyla taková soutěživost jako v současných třídách.

Podle Houšky vzdělávací systém neodpovídá rychlým změnám společnosti. „Změna vzdělávacího systému je řádově pomalejší než změna společnosti. Nepřipravujeme děti na změnu,“ poznamenal.

Nespokojení rodiče jsou vzdělanější lidé s větším společenským dosahem. „Často raději založí vlastní školu, než aby bojovali se systémem,“ uvedl Bohumil Kartous ze společnosti EDUin. 

Nikola Křístek z Unie center pro rodinu a komunitu to vidí jako logický důsledek přesunu aktivních rodičů s odrůstajícími dětmi od zakládání rodinných center přes alternativní mateřské školy po základní školy. „Cyklus změny je dvanáct let, proto jsem jako rodič nucen hledat řešení teď,“ řekl.

Jste spokojeni se stavem českého školství?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. září 2015. Anketa je uzavřena.

NE 348
ANO 117
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.