Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínský megaprůplav v Nikaragui se zadrhl. Místo bagrů jsou vidět krávy

  16:06aktualizováno  16:06
Příznivci „Zemanovy“ vodní cesty Dunaj–Odra–Labe, kteří se radují, že zájem o její vybudování projevily čínské firmy, by měli pozorně sledovat osud megaprůplavu v Nikaragui. Také ten mají postavit Číňané, avšak zda se vůbec začne, na to by teď vsadil málokdo.

Vizualizace části zamýšleného průplavu v Nikaragui. | foto: Reuters

Nápad propojit Pacifik s Atlantikem nikaragujským kanálem měl už leckdo, snil o něm třeba Napoleon III. Úkolu biblických rozměrů se však až předloni odvážně chopil čínský miliardář Wang Ťing. Tenkrát z toho byl ve světě velký mediální poprask.

Po dvou letech, jež uplynula od bombastických prohlášení, je docela dobře možné, že z výstavby megaprůplavu, který má být třiapůlkrát delší, než je ten panamský, nakonec sejde. Slavnostní výkop proběhl už před rokem a půl, vlastní začátek stavby – mimochodem šlo by prý o největší přemístění půdy v lidské historii – se však pro některé experty podezřele zpožďuje.

Gigantická výzva

Stavba má měřit 277 km (panamský kanál měří 82 km) a povede
z přístavu Brito na pacifickém pobřeží Nikaraguy do přístavu Punta Gorda na březích Atlantiku.

Šířka kanálu má být mezi 250 a 530 metry, hloubka téměř 28 metrů. Ve všech těchto měřítkách překoná konkurenta z Panamy.

Mamutí projekt má stát 50 až 80 miliard dolarů.

Firma HKND Group, kterou vlastní magnát Wang Ťing a která má obří projekt na starosti, sice nedávno oznámila, že první výkopové práce začnou někdy v druhé polovině roku, řada zasvěcenců tomu však moc nevěří. Číňané původně chtěli dílo otevřít v roce 2020. A chudá Nikaragua se těšila, že kanálem připlavou do státní pokladny nemalé peníze. Teď to ovšem vypadá všelijak.

Průplav pro tankery o velikosti mrakodrapů

Momentálně je megaprůplav, který by měl pojmout i obří tankery velikosti mrakodrapů, jimž je ten panamský malý, zahalen tajemstvím a protesty proti němu narůstají. Očití svědci tvrdí, že nejsou vidět žádné viditelné známky pokroku, a tisk upozorňuje na to, že nikaragujský prezident Daniel Ortega o kanále veřejně nepromluvil už celé měsíce. V místě, kde byl proveden slavnostní výkop, se stále pasou krávy.

Podle expertů je osud kanálu v této době dosti nejistý. „Projekt je pravděpodobně mrtvý kvůli nedostatku financí,“ uvedla pro list The New York Times Margaret Myersová, ředitelka programu pro Čínu a Latinskou Ameriku ve washingtonském ústavu Meziamerický dialog. Jako většina odborníků však připouští, že to může být i jinak.

Fotogalerie

Wang Ťing, který je podle některých hlasů jen nastrčenou figurkou čínské vlády v jejích globálních ambicích (byť Peking se alespoň oficiálně na kontraktu nepodílí), však zůstává optimistický. „Můžeme světu dokázat, že jsme stavitelé, nikoli ničitelé. Průplav změní globální námořní obchod,“ uvedl nedávno.

„Prodlení proti původnímu plánu způsobila složitá jednání kolem stavebních povolení a vyjednávání s ekologickými organizacemi, které proti projektu protestují,“ tvrdí viceprezident HKND Group Pang Kwok Wai.

Číňané, odejděte!

I to samozřejmě může být pravda. Tím však problémy pro čínské investory nekončí. Týkají se i samotného magnáta Wang Ťinga, jehož majetek se podle agentury Bloomberg v souvislosti s loňskými divokými turbulencemi na čínském akciovém trhu propadl z předloňských 10,2 miliardy dolarů na „pouhé“ 2,2 miliardy. Zpochybňována je i samotná firma HKND Group. Její odpůrci tvrdí, že vznikla teprve v srpnu 2012 a nemá s podobnými megastavbami zkušenosti.

Průplav v Nikaragui (pravděpodobná trasa červeně) by využil plochy jezera Cocibolca a řeky San Juan, která z něj teče do Mexického zálivu. Průplav by byl výrazně delší než Panamský (vyznačený zeleně).

Průplav v Nikaragui (pravděpodobná trasa červeně) by využil plochy jezera Cocibolca a řeky San Juan, která z něj teče do Mexického zálivu. Průplav by byl výrazně delší než Panamský (vyznačený zeleně).

Účast Číny na ambiciózním projektu má svou logiku. Čínská lodní doprava roste rychlým tempem, země patří mezi největší „zákazníky“ sousedního Panamského průplavu a další usnadnění pohybu zboží mezi Atlantikem a Pacifikem je v čínském zájmu.

Odborníci soudí, že byznysmen Wang Ťing se zřejmě snaží získat další investory. Jasné dosud není, zda v případě pokračování jeho potíží by se do projektu vložila přímo čínská vláda. Prodlevy ovšem mezitím využili kritici stavby k tomu, aby se lépe zorganizovali. Obyvatelé Nikaraguy, kteří se zprvu těšili, že stavba kanálu přinese desítky tisíc pracovních míst, nyní podle průzkumů stále méně věří tomu, že se průplavu dožijí. Na mnoha domech se objevují nápisy: „Číňané, odejděte!“

Autoři: ,


Hyundai Santa Fe GRAND EXECUTIVE...
Hyundai Santa Fe GRAND EXECUTIVE...

r.v. 2014, naj. 42 611 km, diesel, 1. majitel
880 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.