Ten je totiž špatně udělaný a směřuje mimo přechod pro chodce. „Je to velmi nebezpečné,“ říká Jitka Fajmonová, vedoucí libereckého Tyfloservisu, který mimo jiné učí nevidomé chodit po městě s bílou holí. „Pruh nenavazuje na přechod. Kdyby se řídili pouze jím a neznali to tu, ocitnou se přímo křižovatce.“
Přitom právě tímto místem nepřetržitě vyjíždějí a vjíždějí městské autobusy na nádraží a auta do blízkého obchodního domu. Stejné je to i na druhé straně chodníku u přechodu k nejrušnější liberecké ulici, třídě Milady Horákové. „Zdravý člověk to vůbec nezaregistruje, ale nevidomému se to může stát osudným,“ konstatuje Fajmonová. „Naši klienti to ale vědí. Upozorňujeme je na to, když s nimi trasu nacvičujeme.“
Ví to i město. Zástupci zrakově postižených na věc několikrát upozorňovali. Zatím se ale nestalo nic.
Právě vodící linky a varovné pásy by ale měly zajistit nevidomým úplnou bezpečnost, než vstoupí do vozovky. „Pokud se to ale neudělá pořádně, může to mít opačný účinek,“ dodává Fajmonová. Podle ní se ale města snaží do opravy ulic zakomponovat i prvky pro nevidomé a slabozraké a snaží se s nimi spolupracovat.
Podle vedoucího technického odboru libereckého magistrátu Viktora Pokorného by se podobná věc už stát neměla. „Nevím, jestli se to tehdy nechávalo připomínkovat zástupcům nevidomých, dnes by to ale nešlo, říká Pokorný. „V současnosti to funguje tak, že dříve než projekt dokončíme, konzultujeme jej se všemi zúčastněnými stranami, se zástupci postižených, ať už s vozíčkáři nebo nevidomými, ale také s policií a dopravním odborem,“ dodal.
Podle něj je náprava i otázkou peněz. „Dlažba se speciální úpravou pro slepce stojí dvakrát tolik než dlažba normální. Takže se na to musejí někde najít peníze.“
Architekti a projektanti se podle Pokorného snaží vyhovět požadavkům postižených. „Někdy to úplně stoprocentně nejde,“ poznamenal Pokorný.
Lidem se zrakovým hendikepem hodně pomáhají i semafory s ozvučením pro slepce. Ty jsou podle Rycheckého až na dva případy na všech jedenadvaceti světelných křižovatkách v Liberci. Nevidomí by jich uvítali ještě víc. „Alespoň jeden by mohl být právě na třídě Milady Horákové,“ posteskla si Fajmonová. „Prý by to ale způsobilo dopravní zácpy, protože tu jezdí moc aut.“
Tyfloservis navštěvují desítky lidí se zrakovým postižením a v poslední době se tu usídlilo i další zařízení pro nevidomé Tyflocentrum. Dům, ve kterém sídlí, patří městu Liberec. „Těžko bychom hledali jiné lepší místo,“ konstatuje Fajmonová. Vždycky by se našlo nějaké ale. Navíc pro lidi, kteří k nám docházejí, by taková změna nesmírně zkomplikovala život. Museli by trasy učit úplně znovu.“