Jedno z největších nákupních center v Praze je od středy zavřené a další tři týdny se sem zákazníci nepodívají. Po požáru v hlavní elektrorozvodně se dosud nepodařilo prověřit všechny systémy.
"Bezpečnost podcenili už při projektování nákupního centra," kritizuje vedení Palladia mluvčí společnosti Asis International Petra Ulrichová a vysvětluje, že rozsáhlá nákupní galerie měla být rozdělena na několik částí, které by byly schopné fungovat samostatně. Chybí také náhradní zdroj elektřiny.
Vedení Palladia ostrou kritiku odmítlo. "Nikdo z návštěvníků Palladia nebyl v souvislosti s touto událostí vystaven jakémukoliv nebezpečí," ohradila se marketingová ředitelka Veronika Kozová.
Odborníci z Asis International navíc upozornili, že Palladium chybovalo, když otevíralo narychlo, zatímco se v některých částech centra stále pracuje. "Kdyby neotvírali tak rychle a měli čas nasimulovat krizové situace, nedostatky by se odhalily," domnívá se Ulrichová.
Management Palladia nesouhlasí ani s touto výtkou. "Netuším, na základě jakých podnětů sdružení Asis poskytlo své stanovisko, protože příčiny požáru stále vyšetřují hasiči," prohlásila Kozová.
Požár vypukl v Palladiu minulou středu večer. Hořelo v suterénu a požár zasáhl místo, které bezprostředně navazuje na hlavní přívod proudu do budovy.
Teď se navíc komplikují opravy. Zatímco v pátek nákupní centrum slibovalo, že bude zavřeno jenom o víkendu, v neděli tento termín prodloužilo o dalších 20 dní. - více zde
"Bude nutné nejen opravit a nahradit poškozené zařízení, ale také prověřit všechny návazné systémy. Musíme je znovu otestovat a získat některá revizní osvědčení," vysvětlila Kozová.
. Nájemce restaurace Václav Silovský:Detailně jsme to ještě nespočítali, ale ušlé tržby za tu dobu odhadujeme zhruba na milion. |
Obchodníci hlásí milionové ztráty
Tak velký výpadek však přinese milionové ztráty obchodníkům, kteří sídlí v obchodním centru.
"Detailně jsme to ještě nespočítali, ale ušlé tržby za tu dobu odhadujeme zhruba na milion. Budu jednat s právníky a podle smlouvy budeme chtít náhradu škody po pojišťovně nebo přímo po Palladiu," plánoval včera jeden z nájemců obchodního centra, majitel restaurace Agnus Grill House Václav Silovský.
Podobných restaurací sídlí v nákupním centru tři desítky, kromě nich je zde i 170 obchodů.
Majitelé Palladia jsou opatrní, když mají vyčíslit škody. "Odhad výše škod jsme zatím nedělali, spočítáme je, až znovu otevřeme," vysvětluje marketingová ředitelka Palladia Kozová.
Vlastník centra však nebude nahrazovat nájemcům ušlé zisky za dobu, kdy budou obchody zavřené. Všichni jsou totiž podle smlouvy povinni mít uzavřené pojištění proti přerušení provozu. Vyčíslené škody by měli jednotliví nájemci uplatňovat u pojišťoven.
Řada nájemců Palladia však řeší ještě větší problémy. Například řetězec kaváren Starbucks den před požárem otevřel v nákupním centru dvě nové kavárny a předtím si zaplatil nákladnou reklamní kampaň.
"Naši právníci zkoumají smlouvy. Minimálně budeme chtít vrátit nájem za dny, kdy nemůžeme mít otevřeno," prohlásil Jakub Střešík ze Starbucks.
Řetězec také chce jednat o náhradě nákladů za neuskutečněné marketingové akce, které si v kavárně nasmlouval na příští tři týdny.