Novela silničního zákona souvisí s reformou policie. Policisté nebudou muset být u banálních nehod. Měli by vyšetřovat havárie, u nichž škoda přesáhne 100 tisíc korun.
Nyní musí řidiči dopravní nehodu policii hlásit v případě, že škoda přesahuje 50 tisíc. Pokud by škodu špatně odhadli, za přivolání policie nebudou muset zaplatit.
Společný záznam o nehodě má sloužit pojišťovnám kvůli vyřízení škody. Řidiči by ho měli sepsat na místě havárie. Cílem je, aby řidič, který chce nehodu řešit s pojišťovnou, nebo se kvůli ní dokonce obrátit na soud, vždy měl v ruce záznam o jejím průběhu.
Hrozí až pětinásobné sankce
Nová sankce by měla předejít tomu, aby se jeden z řidičů odmítal k nehodě vyjádřit.
Zákony související s reformou policie také zvyšují pokuty za některé přestupky proti veřejnému pořádku, a to většinou ze současného tisíce korun na pětinásobek. Až dvacetitisícová pokuta, kterou navrhovala vláda, se má týkat jen nejvážnějších přestupků.
Pokutu za porušení veřejného pořádku může dostat například člověk, který neuklidí výkaly po svém psovi, ruší noční klid nebo neuposlechne pokynů policisty.
Podle senátora Kubery hrozí korupce
Proti zvyšování pokut se postavil senátor ODS a teplický primátor Jaroslav Kubera -podle něho "posedlost zákonodárců a úředníků ve zvyšování pokut je už na hraně normálnosti".
Poukázal na to, že lidé dostanou nově za neuposlechnutí strážníka pokutu pět tisíc korun, kdežto za odhození žvýkačky nebo "čurání na veřejnosti" sankci až do dvaceti tisíc. Nejednoznačně stanovené sazby podle Kubery vytvářejí prostor pro korupci.
Senátor zapochyboval také o tom, zda si všechny obce přejí zachování práva strážníků měřit rychlost, které jim Sněmovna navrhla v rámci reformy odebrat, jen kvůli bezpečnosti, a ne kvůli příjmům z pokut pro své rozpočty. Testem upřímnosti by podle Kubery bylo, kdyby za překročení rychlosti hrozila jen ztráta bodů.
Langer: Sněmovna se unáhlila
Senátor v této souvislosti pochválil Votice na Benešovsku za to, že radar propojily se semaforem, který rozsvícením červeného světla donutí příliš rychle jedoucího řidiče na chvíli zastavit.
Obce ve prospěch zachování práva strážníků měřit rychlost argumentují také tím, že by jejich investice do radarů přišly vniveč. Například Praha za radary zaplatila 65 milionů korun. Republiková policie nemíní od obcí radary odkoupit a na měření v obcích nemá dost lidí.
Ministr vnitra Ivan Langer (ODS) proto rozhodnutí Sněmovny pokládá za unáhlené a neprozíravé a chce předložit novelu, která by za zpřísněných podmínek právo obecní policie měřit rychlost zachovala.