Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Libyi mohou hájit rezavějící stíhačky i protivzdušné „tři prsty smrti“

  13:12aktualizováno  13:12
Vyhlášení bezletové zóny nad Libyí dalo zelenou vojenské operaci, jejímž cílem bude neutralizace Kaddáfího letectva a protivzdušné obrany. Zatímco letouny by pro moderní stroje NATO neměly představovat vážnější soupeře, větší hrozbou zřejmě budou pozemní protiletecké systémy.

MiG-23ML libyjského letectva, v kódovém označení NATO Flogger | foto: Vzdušné síly Libye

Pohled na libyjské letectvo mírně připomíná to československé v osmdesátých letech. Libyjští piloti mají cvičné albatrosy L-39 československé výroby, letouny MiG-21 a MiG-23 či těžké bitevní helikoptéry Mi-24. Na papíře je to poměrně slušná síla kolem čtyř set letounů a vrtulníků.

Letectvo NATO

Stíhačky Eurofighter Typhoon mohou prodělat bojový křest

Jenže už nejsou osmdesátá léta, technologie spojenců je napřed a Libye dlouho čelila zbrojnímu embargu. "Letuschopné budou maximálně desítky strojů," řekl serveru natoaktual.cz expert na vojenství, publicista Lukáš Visingr.

Bude-li pro spojence nad územím pětkrát větším než Německo něco nepříjemné, místo letadel spíše narazí na poměrně hustou síť pozemní protiletecké obrany.

Kaddáfího pilotům se nechce létat v noci

Těžiště libyjských vzdušných sil se nachází u Tripolisu. Podle serveru Globalsecurity.org jsou vzdušné síly rozčleněné do osmi bitevních letek (jejichž hlavním cílem je boj proti pozemním cílům), devíti letek stíhacích a zřejmě tří brigád protivzdušné obrany.

Bojová zkušenost

Libyjské letectvo dosud v bojových akcích příliš neohromilo.

  • Při bojích v Čadu (1978-1987) Libyjci bombardovali z velké výšky (tedy neúčinně) kvůli protivzdušné obraně soupeře.
  • Střet dvojice libyjských Su-22 se dvěma F-14 v zálivu Sidra dopadl v roce 1981 výsledkem 2:0 pro Američany.
  • Když roku 1986 Američané udeřili na základny u Tripolisu a Benghází kvůli Kaddáfího podpoře teroristům, libyjské letectvo ani nevzlétlo.

Početná flotila dopravních letounů Kaddáfímu v nastávajících bojích příliš platná nebude.

Dostupné zprávy naznačují, že libyjští piloti nejsou příliš nadšení z manévrů s velkým přetížením a z létání v noci kvůli obavám, že navigační systémy nebudou schopné dovést je bezpečně zpět na základnu. Globalsecurity.org také udává, že Libyjci hlásili problémy s vyhledáváním a identifikací vzdušných cílů.

Kvůli náročnosti výcviku zřejmě nemá libyjské letectvo přebytek posádek. Je rovněž otázkou, kolik pilotů dezertovalo - minimálně dva piloti francouzských stíhaček Mirage F1 dezertovali během bojů s povstalci na Maltu.

Na piloty zúčastněných západních a arabských zemí čeká poměrně hustá síť protivzdušné obrany, od protiletadlových kulometů a kanónů až po střely krátkého a středního dosahu. Její systémy však pocházejí z 80. let minulého století a funkčnost zůstává otázkou. "Daleko nebezpečnější budou přenosné protiletadlové střely," upozornil Visingr.

Protivzdušný systém KUB

Libye má několik desítek kompletů KUB, pro jejich vzhled a trojici raket na každém odpalovacím zařízení přezdívaných "tři prsty smrti". KUB dokáže zasáhnout cíle do vzdálenosti 23 kilometrů, výšky 10 000 metrů a rychlosti do zhruba 2 200 kilometrů za hodinu.

Některé základny nejsou použitelné

Největší libyjskou leteckou základnou je letiště Ukby ben Nafího u Tripolisu - svého času výborně vybavené zázemím pro výcvik, stíhací letky MiG-23 i bombardéry Tu-22.

Jedna letadlová loď stačit nebude

Podle Washingtonu je k hlídkovým letům nad Libyí kvůli její velikosti potřeba víc letadel, než se vejde na jednu letadlovou loď.

Zabezpečovat dle odhadů 100 až 150 letů denně může být dlouhodobě i nad síly NATO.

Zdroj: ČTK

Některé stíhačky, jako například stroje na základně v Benghází, během povstání padly do rukou rebelů. Není zřejmé, zda je na ústupu před Kaddáfího brigádami zničili a v jakém stavu zanechali samotná letiště. Vojsko bez výhledu na získání letectva by patrně použilo taktiku spálené země, organizace povstaleckých sil je ale přinejmenším sporná.

Poblíž hranic s Egyptem má Libye dvě letiště - jedno u oázy al-Kufra a Džabal al-Uvájnat dále na jihu. Většina ze třinácti základen se nachází u středozemského pobřeží.

Povstalci přechodně kontrolovali čtyři letiště, což je i případ základny Gamála Abdula Násira nedaleko východolibyjského Tobruku. Odtud mohou operovat francouzské stíhačky Mirage F1, těch ale Libyjcům zbylo už jen pár.

infografika - Libyjská protivzdušná obrana

Libyjská protivzdušná obrana a její složení

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie uzavřela v Marseille místo, kde auto najelo do autobusových zastávek...
V Marseille naboural vůz do zastávek. Jeden člověk zemřel, řidiče zatkli

V jihofrancouzském městě Marseille naboural vůz do dvou autobusových zastávek ve dvou různých čtvrtích. Jedna žena při nárazu zemřela a jeden muž vyvázl se...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

Brigitte Macronová (Taormina, 26. května 2017)
První dáma Francie dostala oficiální roli. Pracovat bude zadarmo

Manželka francouzského prezidenta Brigitte Macronová dostala oficiální reprezentativní roli v Elysejském paláci. Za svou činnost ale nebude nijak finančně...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.