O tom, jestli by některá restaurace byla kuřácká, nebo nekuřácká, by podle návrhu, který v hospodářském výboru leží, mohl rozhodnout majitel podniku. Šťastný přitom patří k zastáncům úplného zákazu kouření v restauracích.
Novela by podle něj v upravené podobě nově umožňovala kouření na úřadech, na zastávkách, ve vlacích i v pilotních kabinách letadel, kde si nyní nikdo zapálit nesmí. Debatu ve výboru Šťastný nakonec přerušil do doby, než se k návrhům vyjádří autoři normy.
"Pokud by byly schváleny podněty, které zazněly v hospodářském výboru, měla by se norma nazývat spíš zákonem na ochranu kuřáků," řekl novinářům.
Uvádí se, že v tuzemsku denně zemře na následky nemocí z kouření padesát až šedesát lidí. Podle statistik kouří zhruba čtvrtina české populace, mezi mladými od patnácti do osmnácti let dokonce polovina. Náklady na léčbu kouřením zapříčiněných nemocí dosahují zhruba devíti miliard korun ročně.
Pokud jde o kouření ve vlacích, nyní mohou podle Šťastného dráhy vyhradit některé vagony kuřákům, v praxi je ale velká většina souprav nekuřácká. I to by se však mohlo změnit.
Podle jednoho z návrhů, který je v hospodářském výboru ve hře, by dráhy nově měly přímo povinnost nějaké vagony pro kuřáky vyhradit. "Vypadly veškeré už platné zákazy kouření ve státních institucích, budovách, domovech důchodců a podobně," dodal Šťastný na adresu návrhů výboru.
Podle něj by se mohlo kouřit i na radnicích, na ministerstvech, v bankách či v pojišťovnách. O novele, tedy o tom, zda a jak kouření omezovat, měla dolní komora rozhodovat v červnu. Po dnešku je ale otázka, zda normu nečeká další odklad.