Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Protihlukové stěny jsou jako hradby, hasiči je překonají za 40 minut

  15:51aktualizováno  15:51
Protihlukové stěny u železničních tratí mají chránit lidi před rámusem projíždějících vlaků. Jenže podle nejnovějšího zjištění jihočeských drážních hasičů jsou životu nebezpečné. Hasiči zkoušeli, za jak dlouho stěny překonají, pokud se za nimi stane nehoda. A dokázali to až za 40 minut.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Jihočeští drážní hasiči před několika dny simulovali železniční nehodu v Plané nad Lužnicí na Táborsku, v místě sevřeném protihlukovými stěnami. Výsledek? Pro většinu šokující.

"Zkouška probíhala na dvou typech stěn. Štěpkocementový panel jsme prošli za minutu a půl. Železobetonovou zeď jsme nepřekonali ani pomocí rozbrusky, ani bouracího kladiva. Jedinou možností, jak ji překonat, by bylo rozebrání jeřábem," sdělil vedoucí českobudějovických drážních hasičů Filip Tupý.

V Jihočeském kraji lemují stěny přes 11 kilometrů tratí. Podle Tupého je podíl těch betonových vysoký. Přesná statistika však neexistuje.

Přes velké nebezpečí, které testy hasičů prokázaly, se v těchto dnech pokračuje ve stavbě 1 300 metrů dlouhé železobetonové stěny v Nádražní ulici v Českých Budějovicích. Trať totiž bude součástí železničního koridoru, který v budoucnu spojí krajské město s Prahou i Rakouskem.

Musí odolat vandalům, hájí stěny správce kolejí

V případě opravdové nehody uvnitř železobetonových stěn by se však hasiči k raněným z vlaků dostali až po téměř 40 minutách. Tato doba je alarmující, což potvrzuje i šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě. "Je nelogické, aby se pokračovalo v dalším masivním budování protihlukových stěn, které spíše plní funkci neprostupných středověkých hradeb a ohrožují bezpečnost cestujících," prohlásil Miroslav Vyka.

Například mluvčí jihočeských hasičů Lenka Křížová proto navrhuje: "Bylo by vhodné vytvořit v protihlukových stěnách například určité odstupy, které zajistí hasičům snadný zásah."

V Jihočeském kraji se dosud žádné vlakové neštěstí, kdy by se hasiči museli přes dvoumetrové stěny dobývat, nestalo. "Ročně se ale v naší republice staví kilometry protihlukových stěn a komplikace nelze vyloučit," upozornil Tupý.

O tom, z jakého materiálu protihluková stěna bude, rozhoduje projektant. "Ten má v zadání, co všechno musí, kromě snížení hlukové zátěže obyvatel, navržená protihluková opatření splnit. Jedná se většinou o kombinace nároků na dlouhodobou odolnost vůči vandalům a povětrnostním vlivům," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Výsledky testů hasičů nyní dostanou tvůrci předpisů pro projektování. "Novým technologiím se nebráníme. Používají se také desky z dřevní štěpky, cementu nebo plastu. Na základě provedeného cvičení budeme od projektantů požadovat důkladnější obhajobu jimi navrženého materiálu," slíbil Halla.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
Po noční bouřce zůstanou desítky domácností bez proudu až do neděle

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je od půlnoci bez elektřiny, opravy budou...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.