Jihočeští drážní hasiči před několika dny simulovali železniční nehodu v Plané nad Lužnicí na Táborsku, v místě sevřeném protihlukovými stěnami. Výsledek? Pro většinu šokující.
"Zkouška probíhala na dvou typech stěn. Štěpkocementový panel jsme prošli za minutu a půl. Železobetonovou zeď jsme nepřekonali ani pomocí rozbrusky, ani bouracího kladiva. Jedinou možností, jak ji překonat, by bylo rozebrání jeřábem," sdělil vedoucí českobudějovických drážních hasičů Filip Tupý.
V Jihočeském kraji lemují stěny přes 11 kilometrů tratí. Podle Tupého je podíl těch betonových vysoký. Přesná statistika však neexistuje.
Přes velké nebezpečí, které testy hasičů prokázaly, se v těchto dnech pokračuje ve stavbě 1 300 metrů dlouhé železobetonové stěny v Nádražní ulici v Českých Budějovicích. Trať totiž bude součástí železničního koridoru, který v budoucnu spojí krajské město s Prahou i Rakouskem.
Musí odolat vandalům, hájí stěny správce kolejí
V případě opravdové nehody uvnitř železobetonových stěn by se však hasiči k raněným z vlaků dostali až po téměř 40 minutách. Tato doba je alarmující, což potvrzuje i šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě. "Je nelogické, aby se pokračovalo v dalším masivním budování protihlukových stěn, které spíše plní funkci neprostupných středověkých hradeb a ohrožují bezpečnost cestujících," prohlásil Miroslav Vyka.
Například mluvčí jihočeských hasičů Lenka Křížová proto navrhuje: "Bylo by vhodné vytvořit v protihlukových stěnách například určité odstupy, které zajistí hasičům snadný zásah."
V Jihočeském kraji se dosud žádné vlakové neštěstí, kdy by se hasiči museli přes dvoumetrové stěny dobývat, nestalo. "Ročně se ale v naší republice staví kilometry protihlukových stěn a komplikace nelze vyloučit," upozornil Tupý.
O tom, z jakého materiálu protihluková stěna bude, rozhoduje projektant. "Ten má v zadání, co všechno musí, kromě snížení hlukové zátěže obyvatel, navržená protihluková opatření splnit. Jedná se většinou o kombinace nároků na dlouhodobou odolnost vůči vandalům a povětrnostním vlivům," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
Výsledky testů hasičů nyní dostanou tvůrci předpisů pro projektování. "Novým technologiím se nebráníme. Používají se také desky z dřevní štěpky, cementu nebo plastu. Na základě provedeného cvičení budeme od projektantů požadovat důkladnější obhajobu jimi navrženého materiálu," slíbil Halla.