"Je to skupina, v níž se vytvářejí první partnerské vztahy. Již tady by měl člověk domácímu násilí říct jasné ne," doplnila při představení kampaně novinářům náměstkyně ministra práce a sociálních věcí Ludmila Müllerová.
Součástí kampaně jsou kromě hry i rozhlasové a televizní spoty a billboardy. Přináší je webová stránka www.domacinasili.cz. Na stránce je i číslo na non stop telefonní linku pro obětí domácího násilí DONA 251 51 13 13, kterou zřizuje organizace Bílý kruh bezpečí.
Podle Müllerové se v České republice o domácím násilí stále ještě otevřeně na veřejnosti nemluví. Hra se proto snaží mladé lidi upozornit na jeho příznaky a projevy. Vystupují v ní mladík a děvče, hráči mohou zvolit jejich podobu, oblečení i situace, které prožijí.
Za kampaň zaplatil úřad vládního zmocněnce pro lidská práva dva miliony korun, ministerstvo práce a sociálních věcí 1,3 milionu.
Domácí násilí |
Domácí násilí je, když vás blízká osoba opakovaně - uráží - ponižuje před ostatními lidmi - nutí k sexuálním praktikám, které se vám nelíbí |
Domácí násilí je, když vám blízká osoba opakovaně - zakazuje styk s přáteli a s vaší rodinou - kontroluje veškeré vaše finance - vyhrožuje a zastrašuje vás - fyzicky ubližuje - ničí vaše věci |
Domácí násilí je, když - je blízká osoba ve vztahu k vám majetnická a žárlivá - blízká osoba požaduje naprostou kontrolu nad vším, co děláte - když se násilí opakuje a stupňuje |
www.domacinasili.cz |
Slogan kampaně zní: Domácí násilí - Game Over, tedy hra skončila.
"Tam, kde začíná domácí násilí, každá hra končí. Každá hra má svá pravidla, stejně jako svá pravidla mají i partnerské vztahy. Kdo porušuje pravidla, prohrává," objasnil motto Filip Smoljak, který je s Vojtěchem Kopeckým tvůrcem kampaně.
Každý šestý Čech přiznává násilí ve vztahu
Česká vláda zasvětila rok 2003 boji proti násilí. Vedly jí k tomu alarmující údaje, které odhalil průzkum agentury STEM v květnu 2001. První reprezentativní sociologický výzkum byl proveden pro Bílý kruh bezpečí a Philip Morris. Odpovídalo v něm 1724 respondentů starších 15 let.
Podle výsledků výzkumu domácím násilím v České republice trpí minimálně 16 procent populace ve věku od 15 let, tedy každý šestý. Charakteristickým znakem domácího násilí v naší zemi je jeho dlouhodobost a převaha násilí fyzického, které provází psychické týrání.
Oběť totiž vyhledává oficiální pomoc v průměru až po šesti letech strádání za zavřenými dveřmi. Pomoc vyhledá zpravidla až tehdy, když jí podle vlastních slov jde o život.
Celé čtyři pětiny občanů jsou podle výsledků výzkumu přesvědčeny, že k projevům domácího násilí nesmí zůstat okolí (příbuzní, sousedé, lékař, policie) lhostejné.
Ale každý druhý člověk by tváří v tvář domácímu násilí váhal s pomocí nebo by to nechal bez povšimnutí.
V 84 procentech domácností v Česku zakalených násilím vyrůstají podle zjištění STEM děti. V 69 procentech těchto domácností se dokonce násilí mezi dospělými partnery odehrává před dětmi.
Z pohledu obětí jsou nečastější příčinou domácího násilí povahové vlastnosti agresivního partnera, jako spouštěč násilí je uváděn převážně alkohol.
Další kampaň proti domácímu násilí odstartuje 6. října i jedenáct neziskových organizací. V televizních a tiskových reklamách vyzvou veřejnost, aby o násilí ve svém okolí nemlčela.