"Nebudeme silnice blokovat ani zastavovat provoz. Prostě jen pojedeme z jednoho místa na druhé," uvedla šéfka uherskohradišťské agrární komory Karla Malinová.
Jenže nepůjde o žádné druhořadé cesty. Nespokojení zemědělci zablokují například trasu mezi Vsetínem a Zlínem. Od sedmé do deváté hodiny ranní ji budou blokovat v úseku Vsetín-Jasenná. "Chceme stihnout ranní provoz," potvrdil předseda tamní agrární komory Josef Radílek.
Středeční blokáda silnic v krajiKroměřížsko
Uherskohradišťsko
Vsetínsko
Zlínsko
|
Od 9 do 11 hodin pak bude těžší projet od Zádveřic až na Syrákov. To je jedno z míst, kde může doprava zkolabovat. Objet jej můžete přes Valašskou Polanku, Hošťálkovou nebo Slušovice.
Největší potíže se dají čekat na Valašsku. Dvacet traktorových souprav bude jezdit všemi hlavními směry z Valašského Meziříčí.
Horko bude i na silnici do Rožnova pod Radhoštěm, kde je hustý provoz a málo místa na předjíždění. Dopoledne budou traktory na cestě z Uherského Brodu na hraniční přechod Starý Hrozenkov.
Zpoždění budou mít auta i autobusy
Zpoždění kvůli traktorům naberou i autobusy. "Na tu akci se nemůžeme nijak připravit," reagoval ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.
Pokud lidé uváznou v autobusu a přijedou později, mohou požádat o takzvanou zpožděnku. "To je potvrzení pro školy nebo zaměstnavatele. Cestujícím ho vydá přímo řidič autobusu," podotkl Holubář.
Z měst protest nejvíc odnese Kroměříž. "Stroje přijedou na Velké náměstí, kde lidem vysvětlíme, o co nám jde. Pak projedou městem," popsal za zemědělce na Kroměřížsku Milan Hebnar. Úplně volný a bez potíží má zůstat hlavní příjezd k dálnici ze Zlína přes Otrokovice a Tlumačov.
Policie řidičům, kteří traktory potkají, radí, aby se nenechali vyprovokovat k zběsilému předjíždění. "Bezpečnější bude, když budou lidé se zdržením počítat a vyjedou raději o něco dřív," uvedla mluvčí policie Jana Macalíková.
Zemědělci vědí, že středeční akcí lidi naštvou. Přesto se k ní odhodlali. "Navrhovali jsme jiné formy protestu než otravovat lidi na cestách. Nakonec jsme se rozhodli takto. Stále ještě ale jednáme, i pro nás by bylo nejlepší, kdybychom nevyjížděli vůbec," nezastírá Karel Čadek ze zemědělské společnosti Lukrom Plus.
Protestují za zelenou naftu, kterou spotřebovávají na polích
Zelená nafta je pro zemědělce kompenzace za to, že nepoužívají cesty. "Větší množství nafty spotřebujeme na poli, a ne na silnici. Proto nám stát vrací část spotřební daně, která se platí mimo jiné proto, aby se za ni opravily silnice," řekl Čadek.
Pro Lukrom Plus znamená zelená nafta úsporu tři miliony korun ročně. Musí ale přesně vyúčtovat, kolik nafty spotřebovali a kolik hektarů půdy tak obdělali. Navíc na ni mají nárok jen při některých, jasně vyjmenovaných činnostech.
"Je to jen další zhoršení podmínek, které máme," tvrdí soukromý zemědělec Jaroslav Králík z Huštěnovic. I on se zapojí do protestu. Dva své traktory pošle na cestu mezi Babicemi a Starým Městem. Zaměstnává deset lidí a pěstuje pšenici, řepku nebo třeba kmín.
"Ty plodiny jdou většinou do ztráty. Bez zelené nafty bude ztráta vyšší," zlobí se Králík.
Na tom, že stát zemědělce dostane do problémů, se shodují odborníci v celém kraji. "Mají ji ve všech státech Evropské unie s výjimkou Slovenska," naznačil Hebnar.