Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Protest velkou podporu nenašel

  23:29aktualizováno  23:29
- Přestože vedení Asociace samostatných odborů hodnotilo středeční stávku jako úspěšnou, protesty odborářů se s velkou odezvou nesetkaly.
Podařilo se jim sice na půl hodiny zabarikádovat pražskou magistrálu, ale zdaleka ne všechny vlaky zastavila polední patnáctiminutová stávka.

Asociace, která se snaží konkurovat Falbrově Českomoravské konfederaci odborových svazů, chtěla touto akcí vyjádřit podporu zaměstnancům, kteří nedostávají mzdy, nezaměstnaným a také projevit obavu z chystané sociální a důchodové reformy. K zemědělcům a železničářům se symbolicky připojili i letoví dispečeři.

Zemědělci si k blokádě Prahy vybrali ranní dopravní špičku. Odboráři sice tvrdí, že do Prahy pozvali tisíc lidí, policie odhaduje jejich počet na dvě stě. Protestující obsadili magistrálu před Národním muzeem krátce před devátou ráno. Vozovku pokryli bramborami, jablky, zrním a balíky slámy.

Až na jednoho netrpělivého řidiče, který se snažil zábranami projet, se blokáda odehrála v klidu. Mluvčí pražské záchranky Jan Škoula řekl, že jedna sanitka uvízla v koloně automobilů na cestě do nemocnice. "Nebyl to ovšem tak závažný případ, aby zdržení ohrozilo pacienta," sdělil.

Policejní mluvčí Eva Brožová uvedla, že provoz byl obnoven zhruba v půl jedenácté. Jednoho z demonstrantů zadrželi policisté poté, co napadl fotografa a poškodil mu fotoaparát.

Odborářům se však nepodařilo splnit předsevzetí, že v poledne na čtvrt hodiny zastaví všechny osobní vlaky. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského patnáctiminutová stávka způsobila v průměru devítiminutové zpoždění 101 spojů.

"Většina zaměstnanců společnosti se od stávky distancovala," řekl Šťáhlavský.
Mnozí řadoví železničáři vůbec o akci nevěděli nebo se jí odmítli zúčastnit. "O stávce jsem se dozvěděla z papíru vyvěšeného v kanceláři. Říkala jsem, že se stávkou nesouhlasím, ale už se nedalo nic dělat," uvedla pracovnice hlavního nádraží v Praze.
Cestujícím pouze několikaminutové zdržení většinou nevadilo nebo si stávky ani nepovšimli.

Lidé čekající na stanicích byli většinou svědky toho, jak železničáři pracují jako každý jiný den. Bylo tomu tak i na frekventované trati z Děčína do Prahy, kde se staví rychlostní koridor. Vlaky se tu totiž v některých úsecích zdrží déle. "Nikde jsme nestáli, ani v Děčíně," řekl ve středu průvodčí vlaku Eurocity.

Podle předsedy Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka jsou odboráři odhodláni ve svých protestech pokračovat a již mají připraveny další kroky. Odmítl však říci jaké.

Prezident Křesťanské odborové koalice Alois Anton je ovšem přesvědčen, že pravým důvodem stávky nebylo řešení sociálních problémů, ale vyvrcholení řevnivosti mezi asociací a Českomoravskou konfederací odborových svazů. Ta totiž má na rozdíl od asociace zástupce v tripartitě.

Šéfové obou organizací navíc neskrývají osobní zášť. Falbr označil středeční stávku za nezodpovědnou šaškárnu. Dufek pak Falbrovi vzkázal, aby přestal škodit odborům a odešel raději do politiky.

Organizátoru blokády magistrály hrozí pokuta tisíc korun
Podle policistů se organizátor neohlášené blokády pražské magistrály dopustil přestupku a hrozí mu pokuta 1000 korun. Půlhodinovým přerušením provozu na hlavním tahu Prahou odboráři protestovali proti nevyplácení mezd a chystaným sociálním a důchodovým reformám.Policisté jméno organizátora demonstrace oznámí Obvodnímu úřadu pro Prahu 1, který ho bude stíhat nejspíše za přestupek proti shromažďovacímu právu.

Zemědělci přesunuli protest na dopoledne kvůli bezpečnosti
Blokádu pražské magistrály na Václavském náměstí pořádali zemědělští odboráři v rámci akce Asociace samostatných odborů, které se neučastní tripartity a nepatří pod Českomoravskou komoru odborových svazů.

Blokáda se měla původně konat v poledne, ale zemědělci ji podle Bohumíra Dufka, předsedy zemědělských odborářů a Asociace samostatných odborů, přesunuli na dopoledne kvůli zachování bezpečnosti pozvané tisícovky demonstrujících.

Zbytky slámy a zrní způsobily jednu lehčí dopravní nehodu, jinak se blokáda obešla bez vážnějších incidentů.

Podle odhadu policie, která celé akci pouze přihlížela, však magistrálu blokovalo jen něco přes 200 osob. "Myslím si, že ještě teď se z toho Praha vzpamatovává," poznamenal Dufek. Podle něj si někteří z řidičů, které zemědělci na 30 minut zdrželi, na svá drahá auta nevydělali poctivě. Dufek rovněž ocenil postoj policistů.

Z některých nádraží nevyjely vlaky včas
V rámci této akce plánovali stávku i někteří železničáři. V poledne se v některých nádražích zastavila na patnáct minut osobní doprava. Stávka však byla svým dopadem pouze symbolická.

Z druhé největší české železniční stanice, brněnského hlavního nádraží, nevyjely pouze dva vlaky a na celé jižní Moravě se zdrželo asi šedesát spojů. Podobná situace nastala i v Praze, kde z hlavní železniční stanice nevyjely dva vlaky a z Masarykova nádraží se opozdil pouze vlak do České Třebové.

V Hradci Králové nevyjel jeden osobní vlak, v nedalekých Pardubicích čtyři. Provozu na kolínském nádraží se stávka významně nedotkla, v inkriminovaném čase tam žádný vlak nebyl. Vlaky do Kolína však přijížděly z Nymburka a Prahy s patnáctiminutovým zpožděním. Místní lokálka do Ledečka, která na ně navazuje, proto odjela o tři minuty později.

V Plzni naopak jediný vlak, který měl podle jízdního řádu pravidelný odjezd ve 12:03, vyjel na čas. "Lidé, i když s důvody stávky souhlasili, neměli chuť protest uskutečnit," řekl ČTK tajemník Odborového sdružení železničářů plzeňské oblasti Jiří Brunclík.

Stávku ignorovali podle informací železniční stanice v Benešově i tamní železničáři.

Železničáři na Ústecku, Děčínsku a Liberecku se většinou nepřipojili k ohlášené patnáctiminutové výstražné stávce Asociace samostatných odborů (ASO). Pouze v
Děčíně se zdržely dva vlaky ze tří.

Podle informací z Ministerstva dopravy a spojů se od stávky distancovali již předem zaměstnamci združení ve Federaci strojvůdců ČR, Federaci provozních pracovníků, Federaci vlakových čet, Unie železničních zaměstnanců a  Federaci vozmistrů.

Vedení Český drah považuje stávku za neadekvátní formu protestu a vyzývá své zaměstnance, aby se akce nezúčastnili.

Místopředseda ASO a předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek novinářům řekl, že přednostové stanic a management Českých drah vyvinul na železničáře velký tlak, aby nestávkovali. Železničáři obdrželi písemné pohrůžky a na mnoha místech "byla snaha vyměnit přednosty stanice výpravčími či ostatními zaměstnanci". Některé takové kroky mohly podle Duška ovlivnit zajištění bezpečnosti.

Odboráři jsou se stávkou spokojeni
Asociace samostatných odborů považuje výstražnou stávku, během které zemědělci půl hodiny blokovali slámou a bramborami magistrálu na pražském Václavském náměstí a železničáři zastavili osobní dopravu, za úspěšnou.

Odboráři tak podle předsedy asociace Bohumíra Dufka chtěli vyjádřit svou solidaritu se zaměstnanci, kteří nedostávají mzdy, a obavu z důchodové a sociální reformy.

Dufek očekává, že politici se po stávce minimálně zamyslí nad svým jednáním.
Asociace je odhodlána ve svých protestech pokračovat a již má připraveny další kroky, ale její představitelé nic bližšího k plánovaným akcích nechtěli uvést.

"Nemůže nám být jedno, že se nevyplácejí mzdy a postihuje to skoro každou rodinu," řekl Dufek. Stejně není asociaci lhostejná nezaměstnanost. Desetiprocentní  nezaměstnanost nepokládá za úspěch, protože před dvěma roky byla poloviční.

Na adresu Českomoravské konfederace odborových svazů, která považuje stávku za opožděnou, protože již byla přijata legislativa zlepšující postavení zaměstnanců, Dufek řekl, že se stále jen mluví, ale řadový občan konkrétní výsledky nevidí.

Zatímco šéf ČMKOS a senátor Richard Falbr označil výstražnou stávku ASO za "nezodpovědnou šaškárnu", ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla ji považuje za legitimní, v tomto případě ale neodpovídající prostředek k dosažení cíle. Naopak
předseda KSČM Miroslav Grebeníček nazval stávku "výrazem odpovědnosti za osudy lidí" a doporučil, že by neměla být posledním krokem.

Úklid slámy z dálnice, kterou zemědělci blokovali na protest proti sociální politice vlády

Pracovník technických služeb uklízí zbytky brambor, kterými protestující zemědělci blokovali pražskou magistrálu

Policie hlídkuje na místě dálnice, kde zemědělci protestovali proti, že někteří zaměstnanci nedostávají za svou práci mzdu

Úklid slámy, kterou zemědělci blokovali úsek pražské magistrály na Václavském náměstí

Policie dohlížele nejen na hladký průběh zemědělských protestů, ale i na následný úklid

Po blokádě zemědělců zůstalo na okraji dálnice u pražského Václavského náměstí mnoho rozježděných brambor

Pracovník Českých drah odmítá tiskovinu Asociace odborových svazů, která pořádala výstražnou stávku

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.