Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mimo velkoměsta přinesla stávka víkendový provoz i absurdní situace

  8:36aktualizováno  15:26
Stávka, zejména na železnici, zasáhla celé Česko, ale mimo Prahu a Brno žádné zásadní potíže nepůsobí. Spíš přinesla absurdní situace a zklidnění dopravy na víkendovou úroveň i do měst, kde MHD ani příměstské autobusy nestávkovaly. A řada lidí si zlepšila fyzičku, sedli na kola.

Silnice podél Labe v Ústí bývá v jiné dny plná aut, díky hrozbě kolon ale byla při stávce volná. | foto: Ondřej Kůs, iDNES.cz

Nejvýraznější byla stávka v Praze, kde poprvé v historii nevyjelo kvůli pracovníkům metro, vyjel jen zlomek autobusů a tramvají a městem prošlo několik set odborářů. Rozhodně ale nenastal kolaps dopravy, jak hrozili. Lidé si vzali volno, šli pěšky nebo jeli na kole. (více o dění v Praze čtěte zde)

Stávka v krajích

Hodně se stávkovalo také v Brně. Od páté do třinácté hodiny tam Dopravní podnik vypravil 158 tramvají, trolejbusů a autobusů.

"Na ranní směnu přitom za normálního provozu přijde 560 řidičů. V dopravě nemáme žádné komplikace," shrnula mluvčí Dopravního podniku Brno Linda Škrancová. V ranní špičce se ale lidé docela mačkali.

Potyčka také poznamenala akci na podporu stávkujících řidičů před hlavním nádražím v Brně. Poprali se tam dva odboráři, uklidňovat je musel antikonfliktní tým. Podle policie se ale hádka netýkala stávky. (více o incidentu se dozvíte zde)

Pokladní seděly na místech, lístky ale neprodávaly

Do zvláštní situace se dostal fotograf MF DNES na vlakovém nádraží v Ústí nad Labem, když chtěl fotit na peróně. Ochranka po něm žádala platnou jízdenku nebo vstupenku na perón, ale v kase se nepracovalo, i když tam seděla pokladní. "Stávkuji," odbyla fotografa. (více si přečtěte zde)

Z MHD se v Ústí nakonec přidal ke stávce jen každý devátý řidič Dopravního podniku, takže doprava je celkem plynulá. Aut ubylo, řidiči se zřejmě vylekali a nevyjeli, pokud to nebylo nutné. Tento jev je patrný v celé republice.

Opačný problém než ústecký kolega měl reportér v Třešti na Jihlavsku. "Prodali mi jízdenku na dnešek, ale upozornili mě, že vlaky nejedou," líčil překvapeně.

Příkladem dalšího paradoxu bylo třeba nádraží v Pardubicích, které leží na hlavním koridoru z Prahy na Moravu a ráno jím projíždí jeden vlak za druhým. Ve čtvrtek ale tichem konkurovalo zámeckému parku. Náhradní autobusy nasazené na nejkritičtější spoje do Hradce Králové a Chrudimi vozily jen jednotlivé pasažéry.

HUSTOTA DOPRAVY ON-LINE: situace během stávky 16. června 2011

Zřejmě jediným "vozidlem" Český drah, které dnes vyjelo, byla kabinková lanovka na Ještěd v Libereckém kraji.

"Nemůžeme stávkovat, máme tady spoustu dětí na školních výletech, nechtěli bychom je zklamat," řekl strojník lanovky Jaromír Janda. Stejně jako ostatní neželezniční dopravci v kraji se pracovníci lanovky připojili ke stávce jen symbolicky.

Cyklisté: Jen doufáme, že nezačne pršet

V Olomouci, kde se podle odhadů chystaly stávkovat přibližně dvě třetiny řidičů autobusů a tramvají, byl po ránu možná poněkud překvapivě výrazně menší provoz. Naopak oproti jiným dnům v ulicích přibylo množství cyklistů. V ulicích to tak vypadalo jako v sobotu nebo v neděli.

Stávka v obrazech

Vozovna autobusů ústecké MHD v Předlicích
Stávkující řidiči autobusů ústecké MHD ve vozovně v Předlicích
Zavřený vstup stanice metra B Karlovo náměstí ve směru na Palackého náměstí.
Jedna z fotek, které Karel Pešek stihl na nádraží v Lovosicích pořídit. Cestující Martin Honza se marně snaží dostat vlakem do Litoměřic.

"Rozhodně jsem se nechtěl spoléhat na to, že zrovna můj autobusák pojede nebo si to na poslední chvíli nerozmyslí. Radši jsem sedl na kolo a vůbec mi to nevadí. Jen doufám, že nebude pršet," řekl cestou do práce na kole Miloš Kovář z Olomouce.

Autobusy i tramvaje jezdily podle provizorních jízdních řádů a ve výrazně menším počtu, ale cestující se tlačit nemuseli. I jich výrazně ubylo.

V Havířově v Moravskoslezském kraji se do stávky dopravních odborů zapojilo 153 řidičů z celkových 190. Na odpolední směnu dorazilo celkem 80 šoférů, z toho tři čtvrtiny se rozhodly stávkovat. Odboráři se nicméně dohodli s vedením Dopravního podniku, že zajistí ranní i odpolední školní spoje a také spojení s okolními doly.

"Havíři nás podporují, jeli do Prahy, tak by bylo nefér, kdybychom jim nezajistili spojení do práce," řekl odborový předák ČSAD Havířov Ján Hlobík.

V Ostravě jezdily linky městské dopravy zcela podle jízdních řádů. Asi dvě stovky odborářů MHD ale ráno prošly Ostravou, aby stávku podpořili.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) při rozhovoru s ČTK (18. července 2017)
Vláda zvýšila minimální mzdu na 12 200 korun, oznámil Sobotka

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Grafomotorička Martina Simonidesová.
Některé děti neumí správně psát, radši sedí u televize, říká grafomotorička

Stovky dětí se učí nejen správně mluvit u logopeda, ale i správně psát a držet tužku v ruce u grafomotorika. „Třetina předškoláků by potřebovala intenzivně...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.