Organizátoři proto zhruba po hodině a půl protest ukončili.
Ochránci zvířat s transparentem "Volný pohyb zboží po EU? Ale zvířata nejsou zboží", se na hranici sešli v rámci Mezinárodního dne proti transportům živých zvířat.
Nelíbí se jim, že dlouhé a náročné trasy mnohá zvířata v kamionech nepřežijí.
Protest začal ve 14 hodin. Ochránci zvířat nejprve obsadili silnici vedoucí k hranici, asi 300 metrů od samotného přechodu. Poté, co dostali zprávu, že policie transporty zvířat odklání, se vydali přímo k odbavovacímu prostoru.
"Zvířata v tirácích zažívají muka, mnohá se konce transportu vůbec nedožijí," řekla jedna z účastnic protestu, šedesátiletá Edita Siudová z Orlové.
Nová norma přepravu zpřísňuje
Zrovna dnes začíná v Česku platit novela veterinárního zákona, která přepravu hospodářských zvířat zpřísňuje. Dokument upravuje podmínky nejen pro vývoz zvířat do zahraničí, ale i uvnitř Česka. Novela je podle odborníků zcela sladěná s předpisy Evropské unie.
"Každý, kdo bude chtít transportovat zvířata, bude muset mít registraci a schválení od krajské veterinární správy," řekl mluvčí Státní veterinární správy Josef Duben.
Podle něho jde o velký pokrok, norma totiž usnadní dohled na dopravce, kteří živá jateční zvířata vyvážejí do zahraničí.
O zpřísnění podmínek pro přepravu zvířat se bude jednat i na evropské úrovni. V polovině července bude Evropský parlament projednávat novou směrnici. Podle ní by mohl takřka ustat vývoz mláďat, zlepšil by se prostor pro přepravu zvířat a řidič by měl kvůli povinnému monitorovacímu zařízení neustálou kontrolu nad tím, jakou teplotu mají zvířata ve voze.
Lepší maso než zvířata
Přísnější podmínky pro přepravu zvířat platí v Česku už zhruba dva roky. Tehdy je nařídili veterináři zvláštním předpisem. Ten byl podle Dubna výsledkem práce veterinářů a tlaku ochránců zvířat.
Veterináři se jím snažili zmírnit kruté podmínky zvířat transportovaných na Balkán.
Podle mluvčího veterinářů se za poslední roky počet takových transportů přes české území snížil asi čtyřikrát. "Bohužel ale jezdí přes Ukrajinu," povzdechl si Duben.
Zpřísnění přepravy znamená, že členové veterinárního dozoru chtějí po řidiči kamionu plán cesty s údaji, kde zastavil a dal zvířatům napít a najíst. Údaje musí být potvrzeny z místa, kde se zvířata občerstvila.
Takové místo je například i na česko-polském přechodu Petrovice, kde je pro odpočinek a občerstvení přepravovaných zvířat vyhrazen zvláštní prostor.
Dita Michalíčková z ekologické organizace Společnost pro zvířata je však toho názoru, že vývoz zvířat na jatka nebo na výkrm by měl být zcela zakázán.
"Ekonomičtější a i morálně přijatelnější by bylo vyvážet rovnou masné výrobky. Zvířata by měla být poražena v co největší blízkosti farmy, kde vyrostla. Dlouhé cestování je pro zvířata stres, dochází tak často k týrání," vysvětluje.
S tím souhlasí i Duben: "Nemůžeme to nařídit, ale můžeme zpřísňovat podmínky dovozu."
Mezi země, které mají o dovoz jatečních zvířat největší zájem, patří hlavně jihoevropské státy jako je Itálie, Řecko nebo Španělsko. Zvířata však putují i do zemí severní Afriky nebo na Blízký Východ. Naopak nejvíce zvířat vyváží Irsko, Německo, Francie a Nizozemí.
Aktivisté se pokusili zablokovat čsko-polský hraniční přechod v Chotěbuzi. Ochránci zvířat upozornili na špatné zacházení se zvířaty při přepravě (1. července 2003). |
Aktivisté se pokusili zablokovat čsko-polský hraniční přechod v Chotěbuzi. Ochránci zvířat upozornili na špatné zacházení se zvířaty při přepravě (1. července 2003). |
Aktivisté se pokusili zablokovat čsko-polský hraniční přechod v Chotěbuzi. Ochránci zvířat upozornili na špatné zacházení se zvířaty při přepravě (1. července 2003). |
Aktivisté se pokusili zablokovat čsko-polský hraniční přechod v Chotěbuzi. Ochránci zvířat upozornili na špatné zacházení se zvířaty při přepravě (1. července 2003). |
Aktivisté se pokusili zablokovat čsko-polský hraniční přechod v Chotěbuzi. Ochránci zvířat upozornili na špatné zacházení se zvířaty při přepravě (1. července 2003). |