Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Aktivisté v Tescu upozorňovali na špatné praktiky při výlovu ryb

  13:30aktualizováno  13:30
Mořská panna s transparentem "Nechci být nechtěný úlovek" se v pondělí vynořila z mrazáku v pražském hypermarketu Tesco Eden. Ekologická organizace Greenpeace tak chce upozornit zejména na malou informovanost zákazníků při nákupu a prodeji mořských ryb a plodů v Česku. Tesco slibuje nápravu.

Podle Greenpeace musí zákazník při nákupu ryb nutně znát základní informace, aby mohl rozeznat, jestli ryba nebyla ulovena destruktivní metodou a její populace nebyla narušena. Takové údaje však v českém Tescu zcela chybí.

Fotogalerie

Česká pobočka Greenpeace proto vyzvala vedení Tesco Stores ČR, aby pro nákup a prodej ryb a mořských plodů zavedlo stejná pravidla, jako má společnost ve Velké Británii.

"Britské Tesco má na rozdíl od českého ekologickou nákupní politiku, podle které nakupuje a prodává ryby a mořské plody. Britští spotřebitelé se navíc dozvědí z etiket více informací o nabízeném zboží, včetně metody lovu i přesného místa ulovení, které jsou pro odpovědné nakupování klíčové," vysvětlila význam celé akce mluvčí Greenpeace Šárka Pechová.

"Z principu je nepřijatelné, aby měla společnost dvojí standardy a v jedné zemi se chovala nezodpovědně a v druhé zodpovědně a zároveň neposkytovala spotřebitelům o zboží stejné informace," doplnil vedoucí oceánské kampaně Greenpeace ČR Jan Freidinger.

Fakta o oceánech

  • 75 % populací komerčně lovených ryb je přeloveno nebo zdecimováno
  • O 90 %  se snížily stavy velkých dravých ryb kvůli nadměrnému rybolovu
  • 7 300 000 tun ryb ročně je vyhozeno zpět do moře mrtvých nebo polomrtvých, protože jsou nechtěnými úlovky
  • 40 % je míra nechtěných úlovků při lovu tuňáků pomocí dlouhých lovných šňůr; oběti jsou hlavně mořské želvy, žraloci a albatrosi
  • Udržitelný lov a chov ryb nesmí mít negativní dopad na ostatní druhy, ničit jejich stanoviště, odebírat zdroje potravy a chytat je a zabíjet jako nechtěné úlovky

Zdroj: Organizace OSN pro výživu a zemědělství/Greenpeace ČR

Ekologická organizace se do Tesca kvůli výlovu mořských ryb nepustila poprvé. Hnutí oslovilo obchodní řetězec už před rokem, podle Freidingera však byla reakce Tesca v zásadě nulová.

"Intenzivnější komunikace probíhá teprve v posledních třech týdnech. Byli bychom rádi, aby se Tesco do Vánoc zavázalo, že pravidla přijme a v následujícím roce je postupně implementuje," uvedl Freidinger. Organizace kvůli tomu spustila i webové stránky, prostřednictvím kterých mohou zákazníci podepsat výzvu Tescu.

Obchodní řetězec mezitím přislíbil, že v průběhu následujícího roku skutečně zjedná nápravu. "Pokračujeme v nastavování udržitelné nákupní politiky ryb a mořských plodů pro země, ve kterých působíme. Jako součást tohoto procesu vedou naši kolegové z centrální kanceláře ve Velké Británii, kteří jsou za tuto oblast zodpovědní, dialog s Greenpeace, aby zohlednili jejich pohled na tuto problematiku," uvedlo Tesco ve svém prohlášení.



Témata: Tesco, Zemědělství




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.