Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Aktivisté v Tescu upozorňovali na špatné praktiky při výlovu ryb

  13:30aktualizováno  13:30
Mořská panna s transparentem "Nechci být nechtěný úlovek" se v pondělí vynořila z mrazáku v pražském hypermarketu Tesco Eden. Ekologická organizace Greenpeace tak chce upozornit zejména na malou informovanost zákazníků při nákupu a prodeji mořských ryb a plodů v Česku. Tesco slibuje nápravu.

Podle Greenpeace musí zákazník při nákupu ryb nutně znát základní informace, aby mohl rozeznat, jestli ryba nebyla ulovena destruktivní metodou a její populace nebyla narušena. Takové údaje však v českém Tescu zcela chybí.

Fotogalerie

Česká pobočka Greenpeace proto vyzvala vedení Tesco Stores ČR, aby pro nákup a prodej ryb a mořských plodů zavedlo stejná pravidla, jako má společnost ve Velké Británii.

"Britské Tesco má na rozdíl od českého ekologickou nákupní politiku, podle které nakupuje a prodává ryby a mořské plody. Britští spotřebitelé se navíc dozvědí z etiket více informací o nabízeném zboží, včetně metody lovu i přesného místa ulovení, které jsou pro odpovědné nakupování klíčové," vysvětlila význam celé akce mluvčí Greenpeace Šárka Pechová.

"Z principu je nepřijatelné, aby měla společnost dvojí standardy a v jedné zemi se chovala nezodpovědně a v druhé zodpovědně a zároveň neposkytovala spotřebitelům o zboží stejné informace," doplnil vedoucí oceánské kampaně Greenpeace ČR Jan Freidinger.

Fakta o oceánech

  • 75 % populací komerčně lovených ryb je přeloveno nebo zdecimováno
  • O 90 %  se snížily stavy velkých dravých ryb kvůli nadměrnému rybolovu
  • 7 300 000 tun ryb ročně je vyhozeno zpět do moře mrtvých nebo polomrtvých, protože jsou nechtěnými úlovky
  • 40 % je míra nechtěných úlovků při lovu tuňáků pomocí dlouhých lovných šňůr; oběti jsou hlavně mořské želvy, žraloci a albatrosi
  • Udržitelný lov a chov ryb nesmí mít negativní dopad na ostatní druhy, ničit jejich stanoviště, odebírat zdroje potravy a chytat je a zabíjet jako nechtěné úlovky

Zdroj: Organizace OSN pro výživu a zemědělství/Greenpeace ČR

Ekologická organizace se do Tesca kvůli výlovu mořských ryb nepustila poprvé. Hnutí oslovilo obchodní řetězec už před rokem, podle Freidingera však byla reakce Tesca v zásadě nulová.

"Intenzivnější komunikace probíhá teprve v posledních třech týdnech. Byli bychom rádi, aby se Tesco do Vánoc zavázalo, že pravidla přijme a v následujícím roce je postupně implementuje," uvedl Freidinger. Organizace kvůli tomu spustila i webové stránky, prostřednictvím kterých mohou zákazníci podepsat výzvu Tescu.

Obchodní řetězec mezitím přislíbil, že v průběhu následujícího roku skutečně zjedná nápravu. "Pokračujeme v nastavování udržitelné nákupní politiky ryb a mořských plodů pro země, ve kterých působíme. Jako součást tohoto procesu vedou naši kolegové z centrální kanceláře ve Velké Británii, kteří jsou za tuto oblast zodpovědní, dialog s Greenpeace, aby zohlednili jejich pohled na tuto problematiku," uvedlo Tesco ve svém prohlášení.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Pirátů Ivan Bartoš během proslovu v pražském volebním štábu strany....
Volby v kostce: Piráti na vrcholu, snící ODS a pád Zelených či Realistů

Česko má za sebou další volební klání. Do Sněmovny se nakonec dostalo rekordních devět stran. Značný dopad budou mít výsledky ale i na politická uskupení,...  celý článek

,,Náckům žádnou šanci.“ Před štábem SPD se protestovalo
Nedej náckům žádnou šanci, skandovali demonstranti před štábem SPD

Proti volebnímu úspěchu SPD demonstrovaly před štábem hnutí Tomia Okamury večer desítky lidí. Měli s sebou nápisy „Černí bílí spojme síly“ nebo „Fuck nazi“....  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.