Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prostořeký Rath se nemusí omlouvat Dalíkovi ani ODS. Nařkl je z korupce

  13:56aktualizováno  13:56
Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) se s konečnou platností nemusí omlouvat nebo platit odškodnění ODS ani Marku Dalíkovi, bývalému blízkému spolupracovníkovi expremiéra Mirka Topolánka. Rath je nařkl z korupce.

David Rath | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Nejvyšší soud o tom rozhodl nedávno bez veřejného jednání, když odmítl dovolání Dalíka a občanských demokratů proti rozhodnutím krajského a Vrchního soudu v Praze. Dnes verdikt zpřístupnil v internetovém archivu.

Důvodem soudní pře byly výroky o údajné korupci spojené s podporou druhé Topolánkovy vlády exposlancem Milošem Melčákem zvoleným za ČSSD.

Rath čelil žalobě, protože prohlásil, že za odchodem Melčáka z poslaneckého klubu sociální demokracie jsou korupční aktivity ODS a Dalíka. Melčák spolu s dalším bývalým členem sociálnědemokratického klubu Michalem Pohankou umožnili koaliční vládě Mirka Topolánka získat důvěru Sněmovny. Později Melčák prostřednictvím ústavní stížnosti dosáhl zrušení již vypsaných předčasných sněmovních voleb.

Když Topolánkova vláda získala důvěru, sociální demokraté vznesli podezření, že motivem Melčákova odchodu z poslaneckého klubu byla korupční nabídka od občanských demokratů. ODS označila obvinění ČSSD za nesmysl.

I Melčák rezolutně popřel, že si ho nejsilnější strana "koupila", aby ho získala pro podporu své vlády. Melčák byl později vyloučen ze strany. Své rozhodnutí tolerovat vládu zdůvodnili Melčák s Pohankou především tím, že chtěli ukončit dlouhou politickou agonii, která trvala od voleb.

Rathův přípustný projev názoru?

ODS a Dalík v dovolání nesouhlasili se závěrem pražských soudů, podle nichž bylo Rathovo vyjádření kritickým hodnotícím soudem, tedy přípustným projevem názoru.

Podle dovolání soudy bezdůvodně upřednostnily Rathovo právo na svobodu projevu před právem Dalíka a občanských demokratů na ochranu osobnosti, respektive ochranu dobré pověsti právnické osoby. Podle dovolání měl Nejvyšší soud vrátit případ k novému projednání u Vrchního soudu v Praze.

Nejvyšší soud ve stručném odůvodnění uvedl, že verdikt pražských soudů je v souladu s právní úpravou i dlouhodobým rozhodováním Nejvyššího soudu ve věcech ochrany osobnosti. "Žalobci, jako politik, respektive politická strana, jsou povinni snášet větší rozsah kritiky, a to i co do její expresivity," stojí v rozhodnutí.

Ratha zažaloval zvlášť Dalík a zvlášť ODS. Pražský krajský soud ale obě věci spojil, protože šlo o totožný spor, ve kterém účastníci navrhovali stejné svědky. Dalík žádal vedle omluvy finanční satisfakci 50 000 korun. ODS chtěla k omluvě zadostiučinění 100 000 korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Iniciativa Pestrá strava bez chemie učí školáky, jak si připravit zdravou...
Přibývá obézních dětí. Kopírují stravovací návyky rodičů, varují odborníci

Každé čtvrté dítě má nadváhu, každé sedmé je obézní a každé čtvrté dítě ze sta je dokonce extrémně obézní. Za tuto nepříznivou statistiku může špatný životní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.