Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proslulé keňské železnici mají vrátit lesk Čínané, Brity to netěší

  20:45aktualizováno  20:45
Více než stoletá železnice, která protíná keňské savany a pralesy, je v dezolátním stavu. Její slávu však neobnoví někdejší koloniální panstvo z Velké Británie, ale Čínané. Plácli si na to s keňským prezidentem Uhurem Kenyattou. Tento obchod má však mnohé kritiky.

Britská železnice na počátku 20. století spojila pobřeží Indického oceánu s Ugandou. Dnes však chátrá. | foto: Profimedia.cz

Kdyby nebylo této železnice, Karen Blixenová by se jen těžko dostala na vyvdanou kávovou plantáž hluboko ve vnitrozemí této východoafrické země. Hrdinka, podle které před lety vznikl slavný film Vzpomínky na Afriku, se do svého nového domova dostala právě díky železnici, která od roku 1901 protínala Keňu od pobřeží Indického oceánu až po hranice s Ugandou.

Slavnou více než tisíc kilometrů dlouhou trať, která získala přízvisko Lunatic Express, tehdy zbudovali Britové a v dobových zprávách je zaznamenáno, že při pětileté náročné stavbě zahynulo téměř 2 500 dělníků. Některé schvátila malárie, jiné sežrali lvi a další zemřeli kvůli vyčerpání při práci pod žhnoucím africkým sluncem na území mezi Mombasou a břehy Viktoriina jezera.

Po odchodu Britů, kteří v zemi položili přes 2 700 kilometrů kolejí, železniční síť začala pozvolna upadat. Peníze na údržbu většinou spolykali zkorumpovaní úředníci a v současnosti je v Keni v provozu jen 1 200 kilometrů železnice. Vlaky na nich navíc mohou jet maximálně rychlostí okolo čtyřiceti kilometrů v hodině. Lunatic Express by však měl být v dohledné době znovu obnoven.

Novou trať, která bude kopírovat tu původní, se rozhodli postavit Čínané. Nedávno se na tom dohodli s nedávno zvoleným keňským prezidentem Uhurem Kenyattou. Jde o obchod za 3,2 miliardy liber (téměř sto miliard korun) a Čínané kromě železnice v zemi vybudují i hydroelektrárny a investují do rozvoje místních přístavů.

Čínské zájmy v Africe

Čínské nasazení v Africe připomíná podle britského serveru telegraph.co.uk britské zájmy v minulosti. Inženýři říše středu ve východoafrické zemi pilně budují  železnice, silnice a infrastrukturu. Západní velmoci nemají kvůli ekonomické krizi velké šance. Naopak Čína, ale také kupříkladu Brazílie, získává v Africe čím dál větší prostor.

Mnozí však čínské angažmá účast v Keni kritizují, že je příliš jednostranné. Zatímco Keňa do asijské země každoročně vyveze zboží za 32 milionů liber (okolo 980 milionů korun), čínský import je mnohonásobně větší: na 1, 2 miliardy liber (téměř 37 miliard korun). V Keni už působí i čínské automobilky a televizní stanice. A také anglická verze listu China Daily se tiskne v Nairobi.

Naopak vztah Británie s bývalou kolonií je čím dál chladnější. Nyní i kvůli současnému prezidentovi, který byl zvolen v březnu. Kenyatta totiž není bez škraloupu, v listopadu stane před Mezinárodním trestním soudem. Politik totiž čelí obvinění ze zločinů proti lidskosti. Po volbách v roce 2007 se údajně podílel na masakrech, při kterých zemřelo přes tisíc lidí. (více o volbách zde)

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.