Přechod v Krnově, na kterém policejní auto srazilo pár. Třiadvacetiletá žena zemřela, třicetiletý muž je těžce zraněný (28. září 2009)

Přechod v Krnově, na kterém policejní auto srazilo pár. Třiadvacetiletá žena zemřela, třicetiletý muž je těžce zraněný (28. září 2009) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Pronásledování auta ve městě je problém, říká policista po smrti chodců

  • 913
Policejní inspektoři vyšetřují policisty, kteří při pronásledování ujíždějícího auta srazili v Krnově na přechodu dva chodce. Mluvčí policejní severomoravské správy Miroslav Pech připouští, že auta s majáčkem nemají absolutní přednost ve městech, kde se pohybují chodci.

"Pronásledování aut ve městě je jedna z nejtěžších a nejkontroverznějších věcí," říká Pech. Dobře ví, o čem mluví. Šest let totiž řídil dopravní inspektorát v Ostravě.

Co soudíte o postupu policejní hlídky - byl správný nebo chybný?
To posoudí inspekce, já nemohu předjímat její závěry. Ale vzhledem k následkům se otázce, zda policisté zvolili nejlepší řešení situace, asi nevyhneme. Jak jsem řekl, stíhání aut ve městě je velmi problematické, a to právě proto, že je tam vysoké riziko ohrožení dalších osob.

U přechodu v Krnově, kde policejní auto srazilo při pronásledování jiného vozu mladý pár, zapalují lidé svíčky. Nehodu nepřežila třiadvacetiletá žena, třicetiletý muž bojuje o život (28. září 2009)

Můžete říci, zda vůbec hlídka měla právo stíhat a stavět ujíždějící auto, když její vůz nebyl ve služebních barvách a neměl pevný maják, který je i v noci dobře vidět a slyšet?
My nemáme speciální vozy určené k pronásledování. Každý policejní vůz, který koná službu, může pronásledovat civilní vůz, je-li k tomu důvod. V tomto případě šlo o dopravní policisty, jejichž vůz byl vybaven radarem na měření rychlosti a mohl být využit k pronásledování.

Dobře, ale když policejní vůz má oprávnění stíhat jiné auto a řidič zapne majáček, má automaticky absolutní přednost na silnicích města, kde se dá očekávat i pohyb chodců?
To ne. Podle zákona mají vozidla s rozsvíceným majákem přednost před ostatními a nemusí dodržovat některá pravidla silničního provozu, mimo jiné rychlost. Musí ale dávat pozor, aby neohrozili bezpečnost provozu. Řidič musí jet i s majákem tak, aby mohl zareagovat na problém v křižovatce či na přechodu pro chodce. Pokud je to policejní vůz, který se snaží zastavit jiný, policisté musí také postupovat podle předpisů. Například dávají znamení k zastavení kýváním paže nebo vysunutým zastavovacím terčem...

Pokud je ale policejní auto za ujíždějícím řidičem, ten si nemusí takového mávání ruky všimnout. A pokud navíc auto není označené jako policejní, nemusí dokonce ani tušit, že ho staví policie...
Zákon neříká, že policejní vůz musí být před autem, které staví. Pokyny platí, i když je za ním. V praxi s tím ale skutečně může být problém, zvlášť za tmy.

Policejní auto, které v Krnově srazilo mladý pár. Dívka nehodu nepřežila (26. září 2009)Bez ohledu na to, zda ujíždějící řidič v Krnově věděl, kdo ho staví, museli se policisté hnát městem, když znali značku auta, podle které pak jejich kolegové našli majitele?
Je vždy na policistech, aby zvolili správnou taktiku zákroku. Nehoda, která se stala v Krnově, je tragédií nejen pro její oběti a účastníky, ale pro nás všechny. Je samozřejmé, že se z ní budeme muset poučit.

Přijmete nějaká opatření, aby se podobné nehody neopakovaly?
Budeme o tom určitě jednat. Pravda je, že máme ve svých řadách hodně nováčků, kteří nemají speciální výcvik pro extrémní jízdu. Musíme jim vysvětlit, aby vždy dobře zvážili důvody a rizika, než se rozhodnou pronásledovat auto ve městě.


Video