Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Projeďte si v předpremiéře hotový tunel Blanka

  20:28aktualizováno  20:28
Po osmi letech stavebních prací v sobotu konečně začne sloužit dopravě tunelový komplex Blanka. Podzemní úseky Brusnice, Dejvice a Královská obora měří celkem 5,5 kilometru, což z nich dělá nejdelší městský tunel v Evropě. Projeďte si hotovou stavbu tři dny před oficiálním otevřením.

Blanka, která se začala stavět v roce 2007, je největší dokončenou podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Je označována za nejdelší městský tunel v Evropě, na druhé místo odsune tunel v Madridu.

Zakázku na stavbu tunelu získala společnost Metrostav. Původně měl být zprovozněn v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, poté se neoficiálně mluvilo o předvolebním termínu 4. října 2014, letos na jaře se pak objevil zářijový termín.

Komplex je součástí severozápadního úseku Městského okruhu, jehož celková délka je téměř 6,4 kilometru. Trojice tunelů měří celkem 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku, dlouhý 2,23 kilometru.

Pod domy, Stromovkou, kanálem, ostrovem i řekou

Celá stavba zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového Trojského mostu přes Vltavu:

1) tunel Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 metrů ražených tunelů.

Fotogalerie

2) tunel Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden kilometr.

3) tunel Královská obora - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2 230 metrů ražených.

Součástí stavebního povolení byla podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí Pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal.

Stavba se prodražila o 9 až 14 miliard

Výstavbu schválilo vedení města v čele s Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 29 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by měla podle magistrátu činit 37,9 miliardy. Včetně napojení na Strahovský tunel dokonce 43 miliard.

Výstavbu provázela celá řada problémů, mimo jiné se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevily se potíže kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě také protestovali obyvatelé z okolí.

Komplikace byly i s úhradami faktur za stavební práce, kvůli kterým se mezi Prahou a Metrostavem i správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb, uskutečnily arbitráže, na jejichž základě byly práce teprve hrazeny.

Dosud pak není uzavřena kauza s kabely technického zabezpečení, které musely být vyměněny kvůli poškozenými vodou. O tom, kdo výměnu zaplatí, nejspíše rozhodně další arbitráž.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.