Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se, jak se razí metro. Tonda už za 11 dnů prorazil 12 metrů

  14:25aktualizováno  14:25
Když projedete přes pražský Vypich, uvidíte, jak se do země noří přes sto metrů dlouhý kolos Tonda. Tedy razící stroj, který kutá prodloužený úsek trasy metra A z Dejvické na Petřiny. V podzemí už "vyhrabal" za jedenáct dnů 12 metrů tunelu. Celý úsek z Dejvic do Motola má být hotov v roce 2014.

Přes sto metrů dlouhý kolos, jemuž děti z motolské nemocnice daly jméno Tonda, zabrání propadům známým z tunelu Blanka. Sídliště nad ním prý neohrozí. Druhý tunel metra prorazí jeho kolegyně Adéla, další ze strojů, který má do Prahy dorazit za pár měsíců.

Nyní už štít dokončil dvanáct metrů tunelu metra, což stihl za jedenáct dní. Jeho veliká část však ještě čouhá ze země, ovšem jen co se do tunelu prohrabe více, bude se stavět mnohem rychleji.

"Zanedlouho budeme tímto strojem schopni razit patnáct metrů za den," pochvaluje si stavbyvedoucí David Vyroň.

Stavba prodlouženého úseku metra A.
Stavba prodlouženého úseku metra A.
Stavba prodlouženého úseku metra A.

V praxi vypadá práce Tondy tak, že první část stroje postupně mizí v hornině a nechává za sebou kompletně hotový tunel.

"Práce na trati do Dejvic dokončíme koncem roku 2012. Do roku 2014 pak budeme dodělávat stanice, osazovat koleje a technologie," dodává stavbyvedoucí.

Díky tomuto stroji prý u stavby může být o polovinu méně pracovníků. "Ale pouze tehdy, když razíme v příznivých geologických podmínkách," dodává Vyroň.

Stroj má i další přednosti. Podle Borise Šebesty z Metrostavu, který úsek mezi Vypichem a Dejvickou staví, je to nejbezpečnější způsob ražby. "Minimalizuje veškerá rizika. Je šetrný k sídlištím, pod kterými metro povede," říká.

Stavba prodlouženého úseku metra A.

Obyvatelé domů, pod kterými se bude tunel razit, se tak podle stavbařů prý nemusí ničeho bát. Ti se proti výstavbě již před časem začali bouřit (více čtěte zde).

Takovými stroji se ve světě staví asi 80 procent všech tunelů, používají se však jen na dlouhé trati. Na krátké se nevyplatí ho nasazovat.

Poslední úsek metra z Vypichu až po konečnou v Motole už ale Tonda s Adélou kutat nebudou. Staví jej totiž firma Hochtief, která tento stroj nepoužívá. Navíc nestaví dva tunely, každý pro jeden směr jízdy, ale jeden.

Všechny nové stanice budou bezbariérové

Úsek z Dejvické do Motola měří zhruba šest kilometrů. Stavba má vyjít na 18,7 miliardy korun, z toho přes osm miliard půjde z evropských fondů. Na trase budou čtyři nové stanice.

První v pořadí ve směru od Dejvické je stanice Červený Vrch. Stanice bude bezbariérová, stejně jako ty zbylé tři.

Vizualizace nové stanice Červený vrch, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A

Stanice Červený Vrch je pod ulicí Evropskou mezi křižovatkami ulic Evropská s Arabskou a Evropské s Horoměřickou. Stanice je navržena jako jednolodní, bude asi 27,8 metru pod zemí a bude mít dva výstupy. Východní bude spojen se stanicí trojicí eskalátorů a šikmým výtahem.  Západní bude pod Evropskou na křižovatce s Kamerunskou.

Vizualizace nové stanice Veleslavín, která bude součástí šestikilometrového

Stanice Veleslavín bude ležet šikmo pod železniční tratí. Vznikne tak uzel metra, tramvají a železnice. Stanice bude trojlodní a cestující na nástupiště sjedou do hloubky 20,5 metru. Veleslavín bude mít jeden podpovrchový vestibul. Traťové tunely budou od sebe vzdáleny 15 metrů. Stanice bude bezbariérová.

Vizualizace nové stanice Petřiny, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A

Stanice Petřiny bude ražená, jednolodní a bude umístěna  v hloubce 37,6 metru pod zemí. Lidé budou ze stanice vystupovat tunelem se třemi eskalátory směrem na Veleslavín. Ve stanici bude i šikmý výtah pro vozíčkáře a maminky s kočárky. Podpovrchový vestibul stanice naváže na podchod s výstupy v ulici Na Petřinách.

Vizualizace nové stanice Motol, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A

Stanice Motol je hloubená a bude v hloubce pouze sedm metrů. Jako jediná ze všech nových stanic vyústí na povrchu, cestující vystoupí do parku před motolskou nemocnicí. Na konečné nebude depo, jen takzvaná obratová kolej. Stanice bude také nachystána na to, aby se tu dala případně postavit odbočka metra do Řep. Ze stanice se lidé dostanou eskalátory, výtahy i pevným schodištěm.

Původní plány počítaly s prodloužením metra až k letišti v Ruzyni (plánované stanice si prohlédněte zde). V novém územním plánu už varianta s podzemní dráhou není. Nový úsek by měl být dokončen přibližně za tři roky, tedy v roce 2014.

Plán současných a plánovaných stanic pražského metra.

Plán současných a plánovaných stanic pražského metra.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.