Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čekali tučný výdělek, zatím prodejci z ostravské Karoliny prodělávají

  10:30aktualizováno  10:30
Zlost, zoufalství, beznaděj. Takové pocity zažívají po osmi měsících od otevření nového chrámu konzumu Nová Karolina v centru Ostravy podnikatelé, kteří věřili, že tam vydělají. Zatím naopak prodělávají. Ředitel nákupního centra Forum Nová Karolina Martin Kubík nabádá k trpělivosti.

Prodejci z Nové Karoliny doufají, že předvánoční tržby jim rozeženou dosavadní chmury. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Pravdou je, že o víkendu už je někdy problém najít v garáži volné místo k zaparkování a jezdící schody jsou plné lidí. Ale ve všední dny bývá obří nákupní centrum na Nové Karolině často téměř liduprázdné. V přesile jsou zaměstnanci. Obchodníci tím trpí. Většina prodělává - a ne málo. Někteří už to vzdali. Další se chystají odejít.

"Když spočítám investice, vysoké nájemné, náklady na mzdy zaměstnanců a energie, vychází to takřka na 200 tisíc korun měsíčně. Tolik si nevyděláme. V létě do Karoliny nikdo nepáchl. Teď se to sice lepší, ale stále prodělávám. Je to moje noční můra. Nespím kvůli tomu," líčí podnikatelka, která netají, že chce provozovnu na Karolině zavřít.

Prodejci z Nové Karoliny doufají, že předvánoční tržby jim rozeženou dosavadní

"Nejraději bych skončila hned, ale nemůžu. Jsem tu přikovaná. Mám nájemní smlouvu na pět let s tím, že za sebe musím najít náhradu. Je to smlouva s ďáblem. Uvidím, co bude v lednu," dodává žena, která si nepřeje zveřejnit jméno ani typ své provozovny.

Má obavu z nepříjemností ze strany vedení nákupního centra. Ze stejných důvodů se otevřeně nechce mluvit ani mnoha dalším podnikatelům. Výjimkou je majitel prodejny s džínovým oblečením.

"Tržby jsou nízké, nájmy vysoké. Na provozovny v Nové Karolině proto zatím doplácejí snad všechny firmy. Začal bych u částky sto tisíc korun měsíčně, nepočítám-li malé stánky. Situace je špatná a nezmění se, pokud s tím něco neudělá vedení centra," líčí ostravský podnikatel Libor Kaloč.

Prodejce: Pomohlo by snížení nájmů a lepší navigace

Kromě sítě prodejen džínového oblečení vlastní i stavební firmu, která už patnáct let připravuje prodejní prostory v nákupních centrech pro jiné obchodníky. Má proto dost kontaktů i zkušeností, aby mohl hovořit i za další podnikatele a porovnat situaci na Nové Karolině s jinými obchodními centry.

Podle něj by pomohlo firmám, kdyby jim vedení Nové Karoliny za dané situace snížilo nájmy, a zákazníkům, kdyby se zlepšil navigační systém v nepřehledném bludišti.

Už při otevření Nové Karoliny se objevily protesty - centru se přezdívá Fukušima.

"Lidé na Karolině bloudí, to je odrazuje od další návštěvy. Zákazníci našich obchodů, kterým nabízíme větší výběr zboží na Karolině, říkají, že nechtějí ztrácet čas hledáním naší prodejny. Raději si počkají, až jim zboží přivezeme do jiného obchodu," popisuje Kaloč.

Pomohl by podle něj i lepší marketing zaměřený na lidi s vyššími příjmy. "Koncerty zdarma, na které chodí lidé, kteří tu nic neutratí, maximálně vypijí jednu kofolu, nám nepomohou. Jestli se situace nezmění, řada podnikatelů po Vánocích odejde," míní podnikatel.

Šéf centra oponuje, že návštěvnost se o třetinu zvedla

To, že centru chybí lepší marketing, si myslí i další lidé. "Na akcích pro rodiny s dětmi i na módních přehlídkách bývá v Avionu víc lidí," říká jedna z manažerek firmy působící na Nové Karolině.

Šéf obchodního a zábavního centra však kritikům oponuje téměř ve všem. Marketing je podle něj dobrý, zacílený na všechny věkové i příjmové skupiny.

"Nejde nám jen o zákazníka, který přijede v porsche a koupí svetr za pět tisíc korun, ale i o toho, kdo si koupí boty za pět stovek. Měli jsme tu v září velkou Motoshow, děláme módní přehlídky, v sobotu tu bude casting soutěže Česká Miss 2013. Máme největší dětský koutek ve městě, nabízíme programy pro děti, každou neděli divadelní představení," argumentuje ředitel centra Martin Kubík.

Centrum je podle něj obsazené z 99 procent, návštěvnost vzrostla o třetinu, rostou obraty firem... Také navigace je podle ředitele dobrá, chystá jen drobná vylepšení. Hromadné snižování nájmů však odmítá.

"Odešly tři firmy, z toho dvě zavřely všechny své pobočky, protože zkrachovaly. Je to normální. Rozjížděl jsem už devět obchodních center, například ostravské Futurum, tohle je moje desáté. Vím, že vše chce svůj čas," říká.

Podle Kubíka šli všichni nájemci na Karolinu dobrovolně, při podpisu smlouvy jim nikdo nedržel pistoli u hlavy. "Každý si sjednal jiné podmínky. Debata o nájmu může být jen dvoustranná," dodal ředitel s tím, že na hodnocení je brzy, dokud centrum nemá za sebou celou sezonu.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.