Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proč spadla část letiště, zůstává záhadou

  0:01aktualizováno  0:01
Zřícení části ultramoderního terminálu na pařížském letišti zůstává i několik dní po neštěstí velkou neznámou a experti stále hledají jakoukoliv berličku, o kterou by se mohlo vyšetřování opřít. Zatím jsou k dispozici pouze spekulace.

"Vada konstrukce? Chyba během stavby? Všechny technické hypotézy jsou možné, stále však nemáme nic, co by někam vedlo," citovala agentura Reuters francouzského ministra dopravy Gillese de Robiena.

V centru hledáčku vyšetřovatelů zůstávají teorie o možné chybě při stavbě, o vadě materiálu a hovoří se také o sesedání půdy nebo o vlivu teplot. "Domnívám se, že příčinou by mohla být konstrukční vada, v tuto chvíli je to však velmi těžké odhadnout," řekl MF DNES stavební inženýr Tomáš Turek, který nový pařížský terminál zná.

"Vytvořit takový objekt je velmi náročné. Chyba však může být i jinde: mohl ji udělat dodavatel stavby, vadný mohl být materiál," dodává. Tyto teorie však považuje za méně pravděpodobné jeden z předních britských inženýrů Chris Wise.

"Pokud by udělali chybu v konstrukci, někdo by si toho v průběhu přípravy všiml," řekl internetové verzi britské stanice BBC. Wise se nevyhýbá ani teorii sabotáže, kterou hned po nehodě vyloučily francouzské úřady. "Věci jako tahle budova nepadají tak jednoduše."

Francouzské deníky mezitím objevily několik svědků hovořících o tom, že praskliny se na stěnách budovy objevovaly už dříve, dokonce od počátku stavby. "Přibližně před dvěma měsíci se ve dvou částech terminálu objevily trhliny," řekl deníku Le Parisien jeden ze zaměstnanců letiště, jenž si nepřál být jmenován.

"Bylo jasně vidět, že se budova v posledních měsících začíná hýbat," znělo svědectví dalšího pracovníka. To je však k odhalení příčiny málo. Vyšetřovatelé se nyní musí probrat tisíci dokumentů ze 400 společností, vyslechnout na 3000 lidí, kteří se na stavbě podíleli, stejně jako těch, kteří se stali svědky nehody.

Předmětem zkoumání budou také trosky terminálu. Jak dlouho vše potrvá, nedokážou odborníci odhadnout. První předběžná zpráva o výsledcích vyšetřování by se mohla podle ministerstva dopravy objevit asi za měsíc.

"Výsledek nebude tak rychle, jak předpokládáte," uvedl architekt stavby Paul Andreu. "Nevěřím, že jsem udělal chybu, uvidíme," dodal. Otázkou znepokojující Francii také zůstává, kdy bude terminál uveden do provozu.

"Pokud se neobjeví vada na dalších úsecích, může se stát, že nebude odhalena příčina zřícení objektu, který tak bude muset být celý stržen," myslí si Turek. Podle ředitele pařížského letiště René Bruna by se dalo uvažovat o otevření dvou neporušených částí terminálu v horizontu několika týdnů, jestli s tím budou experti souhlasit.

On sám zůstává pesimistický. "Pokud to bude ve výhledu jednoho roku, bylo by to dobré," řekl podle agentury Reuters. Terminál byl v pondělí evakuován poté, co pracovníci zaslechli praskání po obou stranách konstrukce. Ředitelství letiště proto zvažuje, že do této části objektu umístí dočasné podpěry, jež by měly zabránit hroucení budovy.

Neštěstí na letišti zasáhlo Francii v nejméně vhodnou dobu. Pomalu se blíží léto a Francie se připravuje na nápor prázdninových turistů. "Nyní to musíme připravit na letní sezonu a velmi se toho obáváme," uvedl ministr dopravy.

Autoři:


Témata: nehody




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Maltská novinářka Daphne Caruanová Galiziová na archivním snímku. (6. dubna...
Bomba v autě zabila maltskou novinářku, případ bude vyšetřovat FBI

Maltskou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou zabil v pondělí výbuch bomby nastražené v jejím autě. Premiér Joseph Muscat označil vraždu za barbarský čin,...  celý článek

Začal sjezd Komunistické strany Číny. Čeká se, že na něm upevní své postavení a...
Komunisté v Číně zahájili sjezd. Očekává se, že na něm Si upevní moc

V Pekingu ve středu začal sjezd vládnoucí Komunistické strany Číny, od něhož se čeká upevnění moci prezidenta Si Ťin-pchinga a výměna většiny představitelů...  celý článek

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
IT TECHNIK

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.