Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: HZS Karlovarského kraje

Proč se tolik neumíralo na silnici

  • 20
Skvělá zpráva mezi těmi špatnými o roce 2009. Na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1989. Jak to? Není pravděpodobné, že by lidé za krize méně jezdili – nafta a benzin totiž zlevnily. Ba není pravděpodobné, že ženy vystřídaly za volantem muže.

Ano, ženy, zvláště blondýny, sice špatně parkují, ale prokazatelně působí méně nehod než agresivní samci.

Češi bourali méně, ale jen na papíře

Ze statistik vypadli opilci

Nezpůsobil to ani superpřísný silniční zákon. Od roku 2006, kdy začal platit, se řidiči už dávno otřepali a vrátili se ke smluvním pravdám: Předpis platí tam, kde je policajt. A povolená rychlost je X plus deset v obci, X plus dvacet na silnici mimo obec a X plus třicet na dálnici.

Možná zapůsobila drsná Renčova reklama "nemyslíš – zaplatíš". Vidět důsledky vlastní blbosti tak syrově natočené, to pohne i nejedním milovníkem či nejednou milovnicí risku. Jen Renčem to však být nemůže. Kdyby si totiž lidé vzali stejně vážně k srdci jeho syrovou antireklamu na spojení socialistů a komunistů, musel by si Jiří Paroubek už hledat novou práci.

Příčiny toho, proč byl loňský rok na silnicích poměrně vlídný, jsou nejspíš prostší.

1) Nový duch policie. Někdo možná řekne, že u policie se nedá mluvit o duchu, ale budeme oponovat. Pod Langerem se nejen objevilo na policejních škodovkách vysmívané a okřídlené "Pomáhat a chránit".

Krom toho se změnila i koncepce práce dopravních policistů. Ti už se neměli vyžívat v monstrózních akcích, jakou byl grossovský Kryštof. Gross vyhnal ve jménu vyhnání své popularity do výše policisty do terénu. Ti pak zastavovali vše, co viděli, včetně koček a psů. Na závěr ohromili velkolepou statistikou.

Langerova policie měla monstrakce zakázané. O tom, kam nasadit síly, měli rozhodovat hlavně regionální velitelé znalí věci. A měli se zaměřit na skutečně nebezpečné jedince. Prevence měla být stejně důležitá, ne-li důležitější než trest. Zákon policistům umožnil, aby neřešili každou prkotinu, ale mohli se soustředit na vážnější případy.

Dobré úmysly se zdaleka nepodařilo uvést do života všechny. Kdo projížděl republiku, nemohl nezplakat nad tím, jak málo je policejních hlídek na to množství pirátů. Ale i tak se zdálo, že policie aspoň trochu rozumně funguje.

2) Vláda ODS a spol. se snažila urychlit stavbu slušnějších silnic a dálnic. Sice za cenu vysokou hned ve dvojím smyslu. Jednak tím, kolik dálnice skutečně stojí, jednak tím, kolik vedlejších milionů mizí v kapsách podúředníků, úředníků a pravděpodobně i politiků.

Stavělo se však navzdory hloupoučkým ekologistům, jimž je třezalka nebo tchoř mnohem milejší než lidský život. I navzdory spekulantům, kteří skupují pozemky podél budoucích staveb.

Nejspíš je pravda to, co říkají už dlouho odborníci: Čeští řidiči nejsou o tolik horší než západoevropští, mají však nesrovnatelně horší silnice a auta.

I když vláda ODS a spol., která tyto rozumné trendy prosadila, padla už v březnu, projevovaly se nepochybně po celý rok 2009.

Můžeme se letos těšit na další vylepšení statistik obětí dopravních nehod? Zatím to tak nevypadá. Policie dává ze zcela nesmyslných důvodů "dýchnout" každému, koho zastaví. To znamená papírování a buzerování, méně efektivnosti – nejen proto, že alkohol zdaleka nepatří k nejvážnějším příčinám smrtelných nehod.

Krize seškrtala prostředky na stavbu cest. Levicoví rozumbradové je chtějí ještě víc omezit tím, že je rozpustí do platů úředníků, podúředníků a třináctých důchodů.

Nedivil bych se tedy, kdyby za rok bylo mrtvých zase víc.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video