LR5 vedle obrovské ponorky vypadá jako párátko. Jde o záchranné plavidlo špičkové úrovně, jež však dosud nikdy nebylo vyzkoušeno v praxi. Britská miniponorka byla zkonstruována přesně pro ten druh záchranných operací, jenž je teď zapotřebí v arktických vodách Barentsova moře.
Může operovat až do hloubky kolem 460 metrů. Pokud by byla nasazena, připlula by miniponorka k nouzovému východu a připevnila se k němu svým tlakuvzdorným výsuvným rukávem - asi tak, jako na letišti rukáv spojí letadlo s terminálem.
Po odčerpání vody uvnitř rukávu vznikne vzduchová kapsa, otevřou se otvory v ponorce i miniponorce a část posádky může přejít. Do miniponorky se vejde šestnáct trosečníků. Uvnitř je tříčlenná posádka: dva řidiči a jeden operatér záchranné komory, jenž ovládá rukáv. Má neobyčejné manévrovací schopnosti, přzdívá se jí proto Podvodní vrtulník.
Miniponorka patří sice soukromé firmě, ale je pronajímána exkluzivně britským ministerstvem obrany. Má důkladný výcvik v záchranných operacích hluboko pod hladinou.
Velkou neznámou je však to, zda rukáv bude možno připevnit k ruské ponorce, jež je postavena podle odlišných norem. Experti však včera byli optimističtí, s tím, že by to neměl být zásadní problém.
Archivní snímek záchranné miniponorky LR5, kterou nabídli britští experti svým ruským kolegům k záchraně 118 ruských námořníků uvězněných v jaderné ponorce Kursk na mořském dně v Barentsově moři (17. srpna 2000). |