Volební obvod číslo 44 - Chrudim |
Místopředseda Senátu a člen KDU-ČSL Petr Pithart však může těžit i z toho, že lidé zejména v obcích ve středu volebního okrsku dávají své hlasy zpravidla ve větší míře lidovcům.
Kdyby se voliči rozhodovali podle toho, jak obratně a s jakým úsilím zatím vedou kandidáti kampaň, Šlouf by byl favoritem.
Jeho plakáty ve vesnicích a v ulicích měst mají převahu. V regionálních novinách už od jara vycházejí jeho komentáře. Řadu měsíců objíždí všechny vesnice volebního obvodu, před obchody mluví s voliči a vozí s sebou důležité lidi z Prahy, kteří v regionu oznamují dobré zprávy.
Například náměstek ministra školství Jaroslav Soural přijel v květnu se Šloufem do Chrudimi a oznámil, že místní učiliště získalo dotaci na generální rekonstrukci. Generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený zase v červnu na tiskové konferenci kandidáta prohlásil, že Chrudim spojí v budoucnu s Pardubicemi a Hradcem Králové příměstský rychlovlak.
Šlouf také naznačuje, že dokáže ještě víc. Třeba přimět Český Mobil, aby centrum pro zákazníky Oskara, a tím i nová pracovní místa, zřídil v Chrudimi. Dodnes není jasné, zda v příchodu Oskara do Chrudimi sehrál nějakou roli.
Velkou část lidí přesvědčil, že je schopný. Špatné pověsti, která jej provází, se však nezbavil. "Kdyby se nebral zřetel na etickou stránku věci, tak věřím, že by Šlouf dokázal pro Chrudim udělat nejvíc. Za takovou cenu bych ho ale nevolil," uvedl Jozefy.
"Šlouf... svým úspěchem s Českým Mobilem dokázal, že neblufuje. Ukázal nejprve čin, za ním jdou další sliby," napsal Pavel Pavlíček v chrudimských internetových novinách Volba. Lidé však na tento článek reagovali odmítavě: Raději budeme žít v chudém regionu než volit Šloufa.
A jak si zatím vede Pithart? Na Chrudimsko zajížděl pravidelně po celé čtyři roky svého volebního období. Region nyní lemují billboardy, na nichž stojí Pithart s odhodlaným výrazem ve tváři a textem: Doleva? Doprava? Rovně! Kandidát se snaží, aby za tempem svého konkurenta nezaostal.
Už řadu týdnů objíždí obce, mluví s lidmi v hospodách, s učiteli, zemědělci, pořádá přednášky, koncerty i divadelní představení. "Lidé mne znají. Nemusím se ukazovat, kdo jsem, nemusím nikoho chytat za rukávy před obchodem. To je moje výhoda," říká Pithart.
Kandidát ODS a člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Štěpánek zůstává klidný. Podle něho se jeho protikandidáti vrhli do kampaně příliš brzy. "Pokud má být kampaň účinná a má-li postupně zvyšovat pozornost lidí, nesmí trvat déle než tři týdny, ale spíše čtrnáct dní. Na konci je potřeba zaspurtovat," míní Štěpánek.
Pithart to vidí jinak: "Nemám potřebu finišovat. Buď jsem to dělal čtyři roky dobře, a pak to lidé vědí, anebo jsem to nedělal dobře, a pak už to nedoženu."