Proč je nutná změna Ústavy České republiky? ( Úvaha? Analýza?)

- V poslední době se neustále hovoří a píše o nutných změnách v Ústavě České republiky. Nejvíce se diskutuje změna v Hlavě třetí. Hlava třetí. Moc výkonná. Prezident republiky Čl. 54 - 66 . Zdá se , že mnozí politici a nejen oni mají spousty výhrad k této části Ústavy České republiky. Mají pocit, že prezident republiky má příliš velké pravomoci. Jsem člověk, který si už pocity jiných ověřuje než je přijme za své. Otevřel jsem tedy Ústavu České republiky, zák. č. 1/1993 Sb. ( Je to velmi slabá knížečka. Nejsou zde ony zakroucené a tak nesrozumitelné paragrafy, měl bych tedy této knize rozumět a pochopit jí. ) Otevřel a nalistoval příslušnou stranu kde je ona zmiňovaná Hlava třetí.

Čtu: "Hlava třetí. Moc výkonná. Prezident republiky."
Čl. 54 / Postavení hlavy státu / Odstavce (1) a (2) mne nechávají naprosto klidným a chápu je - rozumím jim. Podle mého selského rozumu (jiným mne příroda neobdařila ) jsou v pořádku. Odstavec (3) Prezident republiky není z výkonu své funkce odpovědný. Tato věta je jaksi podivná. Přiznám se, že jí moc nerozumím. Nerozumím ale čtu dál. Určitě jí pochopím z dalších ustanovení.
Čl. 55 / Volební období / Věta celkem srozumitelná. Jasně vymezená doba na kterou je prezident republiky volen.
Čl. 56 / Lhůta volby / První věta jasná. V druhé větě mi za slovem "Uvolní-li" schází slovo
" se". Jestli že tam nemá být slovo " se " , tak se ptám : " Který úřad má uvolnit prezidenta republiky, aby se mohli volby konat do třiceti dnů?"
Čl. 57 / Volitelnost / Odst. (1) po nalezení Čl. 19, odst. (2) je jasný. Čl. 57 Odst. (2) Malá poznámka: " Jak kdo!"
Čl. 58 / Způsob a průběh volby / Odst. (1) - (8) jsou srozumitelné a jasné.
Čl. 59 / Slib / Odst. (1) jasný. Odst. (2) prezident zde slibuje, že bude zachovávat Ústavu a zákony. Znamená snad tento slib, že prezident republiky bude mařit všechny pokusy o změnu Ústavy a zákonů České republiky nebo slibuje, že se bude chovat a jednat podle Ústavy a zákonů České republiky? Nevím ale čtu dál.
Čl. 60 / Odmítnutí slibu / Rozumím. Zde se snaží Ústava mimo jiné zabránit tomu, aby nebyl zvolen úplný blbec, který není schopen naučit se jednoduchou větu, totiž "Slib prezidenta republiky."
Čl. 61 / Vzdání se úřadu / Jasný!
Čl. 62 / Základní pravomoci / Písmeno a) jasné až na maličkost. Není zde řečeno je-li prezident vázán výsledkem svobodných voleb. Prezident tak může, a to i negativně ovlivňovat
Čl.5 / Politický systém /. Písmena b) - j) jsou jasná - písmene g) by neměl prezident republiky zneužívat. Písmeno k) jasné až na maličkost. Je a bude prezident České republiky vždy kvalifikovaným odborníkem, který je schopen jmenovat do čela ČNB skutečné odborníky, tj. guvernéra a viceguvernéry. Může být prezident guvernérem ČNB? Prezident tak může, a to i negativně ovlivňovat hospodářské postavení státu. S napětím čtu dál.
Čl. 63 / Pravomoci vázané na součinnost vlády / Odst. (1) Prezident dále a) - e) srozumitelné, f) vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny a Senátu, . Ptám se kde ( myslím tím v Ústavě České republiky ) je zakotvena povinnost prezidenta tak učinit a kde je zakotvena povinnost předsedy vlády takové rozhodnutí spolupodepsat. Toto písmeno f) umožňuje nevypsat svobodné volby do Poslanecké sněmovna a Senátu. Písmena g) - j) jsou jasná. U písmene j) doporučuji nezneužívat. Odst. (2) jasný. Odst. (3) potvrzuje to co jsem výše uvedl, tj. pozor na písmeno f) v odst. (1). Odst. (4) jasný.
Čl. 64 / Účast na schůzích Parlamentu a vlády / Jasný.
Čl. 65 / Omezení stíhatelnosti / Hrůza! Potvrzuje se mi zlé podezření, která mne přepadlo po přečtení Čl. 54 odst. (3).
Čl. 66 / Náhradní výkon funkcí / Jasný.
Po přečtení Hlavy třetí. Moc výkonná. Prezident republiky Čl. 54 - 66 Ústavy České republiky mi přeběhl mráz po zádech. Hlava třetí nebezpečně vystupuje. Pozor na demokracii v České republice. Proč? Prezident republiky má obrovské pravomoci. Nemůže jich zneužít když nemá žádnou odpovědnost?
Prezident může, a to i negativně ovlivňovat politický systém v České republice ( viz. Čl. 62 písmeno a) a Čl. 63 písmeno f) ).
Prezident může, a to i negativně ovlivňovat hospodářský systém v České republice ( viz. Čl. 62 písmeno k) ).
Oproti tomu srovnej Čl. 54 odst. (3) Prezident republiky není z výkonu své funkce odpovědný. Prezident může být během své funkce vrahem, zlodějem, lhářem a já nevím čím ještě ( viz. Čl. 65 odst. (1) a (3) ).
Z výše uvedeného vyplývají pouze dvě možnosti :
Angažovat do funkce prezidenta České republiky samotného Pánaboha, neboť jak je o něm všeobecně známo je spravedlivý ke všem stejně a je neomylný. Nejsem si však jistý jestli by tato možnost nenarazila na ustanovení Čl. 57 odst. (1) a Čl. 19 odst. (2) . V této souvislosti se nabízí možnost udělení Občanství České republiky. Jsem si však téměř jistý, že by udělení Občanství České republiky Pánubohu mělo za následek zhoršení mezinárodních vztahů s Českou republikou.
Upravit rozsah pravomocí a odpovědnosti prezidenta České republiky, a to co nejdříve. Nedej Pánbůh, aby se něco stalo.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video