Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Černé skříňky selhaly, havárii u Jaroslavle rozebere počítač a živý test

  18:19aktualizováno  18:19
Definitivní příčinu havárie letounu Jak-42 u ruské Jaroslavle se nepodařilo určit ani po analýze černých skříněk. Odborníci se nyní upínají k počítačové simulaci osudného startu a "živé" rekonstrukci na cvičném letišti u Moskvy.

Letečtí vyšetřovatelé ohledávají trosky letounu Jak-42D, který havaroval v Jaroslavli. (10. září 2011) | foto: Reuters

Vedení federální služby pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija podle ruské agentury dospělo k názoru, že hodnověrné závěry o skutečných příčinách neštěstí může přinést až detailní počítačová simulace. Údaje palubních černých skříněk se prý ukázaly jako nedostatečné.

Podle serveru Lifenews.ru proběhnou počítačové i reálné testy v Gromovově leteckém výzkumném ústavu ve městě Žukovskij asi 25 kilometrů jihovýchodně od Moskvy.

Zapojí se do nich i tým odborníků, kteří pracovali na vyšetřování okolností pádu polského vládního letadla loni v dubnu. U západoruského Smolenska tehdy zahynuly desítky prominentních polských politiků a vojáků v čele s prezidentem Lechem Kaczyńským.

Odborníci nejprve vloží do počítače všechny dostupné technické údaje o startu Jaku-42, které získali z datové černé skříňky. Stejně jako při vyšetřování havárie polského vládního letounu pak vytvoří simulovanou animaci neštěstí, která by, jak doufají, mohla do věci vnést větší jasno.

Výsledky možná přinesou až reálné rekonstrukce

Druhou etapou rekonstrukce bude reálný testovací start Jaku-42, který provede zkušební pilot s výcvikem pro práci v krizových situacích. Ústav má údajně nejdelší vzletovou dráhu na světě dlouhou téměř pět a půl kilometru, což umožní bezpečně prověřit všechny fáze startu.

"Na základě výsledku tohoto experimentů možná určíme, nakolik mohly podmínky doprovázející start vést k havárii," řekl ruským novinářům Oleg Jermolov, zástupce ředitelky Mezistátního leteckého výboru (MAK), který havárii vyšetřuje.

"Mohou být také prověřeny modelové havarijní situace, při nichž bude možné sledovat chování letadla," řekl Jermolov. Očekává se, že počítačová animace a testovací starty se uskuteční během příštích dvou týdnů.

Mezitím by vyšetřovatelé mohli vyslechnout palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný let přežil. Sizov je hospitalizován v Moskvě, jeho stav je podle lékařů uspokojivý a s vyšetřovateli by mohl mluvit už koncem tohoto nebo počátkem příštího týdne.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Číně se propadla silnice, hned do ní zahučel motorkář
VIDEO: Muž jel na skútru a koukal do mobilu, nevšiml si díry v silnici

Propast gigantických rozměrů na silnici v jihočínském městě Pej-chaj přehlédl muž na skútru, který se místo řízení věnoval svému telefonu. Do díry, která...  celý článek

Policie uzavřela v Marseille místo, kde auto najelo do autobusových zastávek...
V Marseille naboural vůz do zastávek. Jeden člověk zemřel, řidiče zatkli

V jihofrancouzském městě Marseille naboural vůz do dvou autobusových zastávek ve dvou různých čtvrtích. Jedna žena při nárazu zemřela a jeden muž vyvázl se...  celý článek

V Jižní Korei začalo pravidelné korejsko-americké vojenské cvičení. Na snímku...
Armády Jižní Koreje a USA zahájily společné cvičení. Provokace, zní z KLDR

V Jižní Koreji začalo plánované jedenáctidenní vojenské cvičení, kterého se kromě padesáti tisíc jihokorejských zúčastní také 17,5 tisíce amerických vojáků....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.