Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proč ceny klesají?

  10:52aktualizováno  10:52
Televize za dva tisíce, rádiomagnetofon s CD za pětistovku, prázdné cédéčko za šest korun. Na český trh vstupují další nové firmy a prodejny. Především snižováním cen spotřebičů zahajují všichni prodejci válku mezi sebou. O koho? O zákazníka! "Takové ceny jinde nenajdete", "Vyčkejte s nákupy na říjen", "Neváhejte a kupujte", "Již brzy otevřeme", "Sleva 80%!!!". Stejnými i podobnými hesly a nápisy vyzývají obchodníci k velkému utrácení. Proč? Začíná totiž válka prodejců.
Kdo bude mít nižší ceny, více slev a reklam ten vyhraje. Jde tu určitě o hodně. Možná o čest, prestiž, ale nejvíce o peníze, které z nás všech obchodníci za každou cenu dostanou. Zde bych si položil otázku, jak je to všechno možné? Oni se snad zbláznili, vždyť těmi akcemi - malými cenami - přijdou na mizinu. Jenže. Na český trh vstupuje nová britská firma (ElectroWorld), která chce udělat revoluci v cenách všech možných spotřebičů. A tak z hlediska konkurence a taktiky, ještě před zahájením provozu nové firmy, je třeba preventivně obrat nějaké spoluobčany o úspory. Pár tisíc se jich určitě chytí. Přeci takový nový kazetový stereo radiomagnetofon s CD za pětset korun nikdo nikde nikdy nekoupil. Stačí už jen vylepit billboardy, rozdat reklamy a zákazník je nalákán. Stejný postup zvolila jedna nejmenovaná firma. Na září vyhlásila "takovou velkou akci", že se stalo něco ne-předvídatelného. Obchody firmy byly od otevírací doby, která je v devět hodin, doslova přeplněny lidmi, kteří při honbě za výhodnou koupí udělají cokoli. Jakoby ztráceli rozum, při pohledu na tu skvělou nabídku.
"Já tady čekám už od sedmi hodin," vykřikuje mírně naštvaný pražský spoluobčan, který marně čekal na levnou televizi. "Máte ještě to levný rádio?" otravuje hromada lidí nervózního prodavače, který neví kam dřív skočit. "No, už tady asi nejsou. Přijďte zítra nebo se ještě podívejte do jiné naší prodejny, tam by měly taky přijít." Mezitím ze suterénu vychází desítky lidí a každý drží v ruce po jednom velmi levném skvělém a jedinečném radiomagnetofonu s CD za pětset. Jako cvičené opičky se řadí u dvou pokladen desítky a desítky skoro nových spokojených spotřebitelů. Další kupující alespoň berou laciná prázdná cédéčka za šest korun a řadí se do přelidněné fronty. Během několika málo minut je zlevněné zboží fuč. Někteří smutní spoluobčané vzdychají a stále se vyptávají, kdy bude další výrobky. Obdobná situace nastala další den této jedinečné akce. Tetokrát se front utvořilo
více, protože naše nejmenovaná firma má několik obchodů v Praze, kam přišla spousta zlevněného zboží. A vše začalo znova. Na magneťáky, televize, pračky, cedéčka a další věci se čekalo jako před mnoha lety na maso, banány, pomeranče či boty a vše bylo rozebráno během chvíle. To je ale teprve začátek té pravé srandy. S blížícími se Vánocemi se roztrhne pytel s další nabídkou slev, dárků zdarma a taháků na lidi. Také díky stále se rozvíjející technice, například nové obdobě SMS - tedy MMS (Multimedia Message Service), budou všichni hodní výrobci a prodejci chtít, abychom zahodili staré spotřebiče a zakoupili si za ne-malý peníz přístroj nový, díky kterému budeme jedničkami nad ostatními a půjdeme s dobou.
Nemysleme si, že by na všech akcích a slevách prodejci nějak prodělávali. Ba naopak. Výrobní cena spotřebiče je bez mála o 60 procent menší (a určitě ještě o více), než cena za kterou si spotřebič koupíme. Samozřejmě něco stojí doprava, sklad, platy zaměstnanců, velká reklama a všechny možné další, někdy zbytečné, výdaje. Pořád ale je na čem vydělávat. Tak až půjdeme v následujících měsících nakupovat, rozmysleme si nejdříve co doopravdy potřebujeme koupit, nenechme se lacině nachytat na nabídku slev, které vlastně slevami nejsou. Vždyť každý prodejce moc dobře ví jak vydělávat. Buďme chytřejší, my - spotřebitelé, i když nemusíme mít zrovna hluboko do kapsy. V dnešní době to určitě oceníme. A vlastně spousta lidí bude muset řešit otázky bydlení - voda jim vzala všechno. Proč třeba (alespoň finačně) nepomoct zrovna jim?
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalý prezident Václav Klaus a jeho manželka Livia Klausová odvolili na Praze 8
Klaus volil svého syna Václava. Poprvé v životě dal preferenční hlas

Bývalý prezident Václav Klaus svoji volbu vůbec netajil. „Prvně v životě jsem dal preferenční hlas. Tentokrát nám to usnadnil náš syn,“ řekl v pátek, když i se...  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.