Problémy v taxislužbě způsobují i smluvní přepravci

Praha - Problémy v pražské taxislužbě způsobují kromě mnohých taxikářů také takzvaní smluvní přepravci, kteří podle zákona například nesmí vůbec brát zákazníky na ulici a nemohou mít v autě ani taxametr. Někteří taxikáři si však stěžují, že smluvní přepravci místo aby jezdili jen za předem dohodnuté ceny, využívají protiprávně výhod taxislužby a často poškozují zákazníky.

„Smluvní přeprava krade jako straka. Jezdí po Praze neoprávněně označena jako taxi a dělá nám hroznou ostudu. Nesmějí nabízet své služby na ulici, ale například cizinci, kteří nic netuší, si je zastaví a pak se při placení diví,“ tvrdí například taxikář, který si nepřeje publikovat své jméno.

Zároveň kritizuje smluvní přepravce z Bellindy, kteří jezdí za dohodnuté ceny pro Českou správu letišť. „My bychom odvezli z letiště cestující za podstatně nižší cenu. Jenže lidé z Bellindy nám zabraňují, abychom u letiště vyložili či naložili zákazníka. Máme s tím neskutečné problémy,“ podotýká taxikář.

Takovou zkušenost potvrzuje názor Ivo Kulta z Prahy 10. „Dispečer tamních ‚netaxíků‘ ode mne požadoval za dvacet čtyři kilometrů šest set korun. Přivolal jsem si normální taxi, které u letiště riskovalo kvůli zastavení pokutu, a zaplatil o sto padesát korun míň,“ uvádí Kult. „Každý cestující, který se dohodne na letišti se smluvní přepravou, zaplatí za cestu do centra o desítky procent více než podle ceníku taxislužby,“dodává.

Další taxikář Jan Pokorný poukazuje na to, že smluvní přepravci stojí na řadě výhodných štaflů. „Jsou to prakticky všichni, kteří jsou například na Václavském a Staroměstském náměstí. Jsou označeni jako taxi, ale při placení si vymyslí vysokou částku a zákazníkům vysvětlují, že jezdí za smluvní ceny. To je největší zlodějna jaká existuje,“ říká Pokorný.

Tyto problémy potvrzuje také zpráva speciální kontrolní skupiny magistrátu na taxislužbu. „Provozovatelé tzv. smluvní dopravy jsou těžko postižitelní. Porušení zákona, zejména pokud jde o zaměnitelnost s taxislužbou, se jim těžko dokazuje,“ stojí ve zprávě. Kontroloři navíc zjistili, že tuto dopravu dělají často taxikáři, kteří neuspěli u povinných zkoušek. „Sejmou či zakryjí střešní svítilnu na autě, vozidlo úplně nebo částečně odstrojí a provozují smluvní dopravu,“ píší kontroloři.

Mluvčí České správy letišť Vlasta Pallová ovšem řidiče z Bellindy chválí. „Jsme s nimi spokojeni, máme i dopisy zákazníků, kterým například přinesli zapomenutou kameru. Pokud by lidé platili vyšší než smluvní cenu, nebo nebyli s řidiči spokojeni, tak to řešíme velmi razantně. Musí být slušní, jinak by je to stálo místo,“ sdělila Pallová, podle které se jim vyplatilo zvolit smluvní dopravu. „Dříve jsme pouštěli všechny taxikáře před letištní halu, ale nebylo to dobré, předražovali jízdy, odchytávali cestující, měli jsme stížnosti,“ upozorňuje mluvčí.

Problémy s řidiči, kteří nemusejí dodržovat maximální sazbu dvacet dva korun za kilometr, stanovenou městem, potvrdil nedávno také náměstek primátora Martin Hejl. „Právě tady dochází k největším záměnám a stížnostem, především zahraničních turistů. Neumějí totiž na první pohled rozeznat vozidlo smluvní přepravy a klasické taxislužby,“ řekl náměstek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video