Podle serveru britského deníku The Times zítra vyšetřovatelé oznámí, že za pád letu AF 447 z Rio de Janeira do Paříže mohou především vadné rychloměry a další problémy elektroniky.
To podle The Times jen zvýší tlak na Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA), aby zaujala stanovisko k technickým problémům Airbusů 330 a 340, které se v minulosti opakovaly už několikrát. Ve světě létá téměř tisíc těchto strojů a společnosti je používají na nejdelší zaoceánské lety.
Rychloměry vypověděly službu 36krát
"EASA má nyní právní i morální závazek dostat se k podstatě tohoto problému. Pokud je v letadle poruchový systém a stroj není bezpečný, tak by neměl létat," uvedl James Healy-Pratt, který zastupuje dvacet rodin z osudného letu AF 447.
PROČ JSOU RYCHLOMĚRY DŮLEŽITÉProblémy s rychloměry vznikají tak, že takzvané Pitotovy trubice obalí led a ty pak vysílají do systémů letadla chybné údaje. To vede k tomu, že se vypne autopilot a posádka netuší, jakou rychlostí se ve vzduchu pohybuje. Například oblastí s bouřkami přitom stroj musí prolétat určitou rychostí, jinak se může ve vzduch rozpadnout. |
Nebylo to ale zdaleka poprvé, kdy výrobce letadel tento problém řešil. Odborníci upozorňují, že vědí o dalších 36 případech, kdy letouny typu A330 a A340 hlásily podobné problémy jako letoun Air France.
První potíže s rychloměry, takzvanými Pitotovými trubicemi, se přitom objevily už v roce 1994. Firma tehdy navrhla nápravu, ale nic se nestalo. Problémy se pak opakovaly ještě několikrát.
Naposledy hlásily letecké společnosti problémy s rychloměry před dvěma týdny. Údaje o rychlosti náhle ztratila posádka letu společnosti TAM z Miami do Sao Paula a také kapitán letu Nortwest Airlines z Hongkongu do Tokia. V obou případech piloti popsali, že byl velký problém udržet letadlo ve vzduchu.
PÁTRÁNÍ PO LETADLE AIR FRANCEZáchranáři vylovili z Atlantiku celkem 50 obětí, zatím identifikovali jen 11 z nich, včetně kapitána a jednoho stevarda. Pátrání po obětech už bylo odvoláno, týmy ale stále hledají černé skříňky, a to i poté, co zřejmě přestaly vysílat signály. - vše o nehodě letu AF 447 čtěte zde |