Je to past, hodnotí expert zatáčku, v níž za týden bouralo šest řidičů

  • 617
Past, která může řidiče zaskočit a kde hrozí velké riziko tragické nehody. Tak hodnotí dopravní inženýr Jiří Landa zrádnou zatáčku u Hluku na Uherskohradišťsku, ve které už letos havarovalo 11 řidičů, z toho šest během jediného týdne. Expert proto vyzývá, aby úřady problematické místo urychleně upravily, nebo alespoň dostatečně označily.

Podle údajů policie se letos mezi Kunovicemi a Hlukem stalo pět nehod. Realitě však lépe odpovídá statistika, kterou si vedou řemeslníci v blízké stolárně. Zatímco policisté se dozvědí jen o nehodách, které jim řidiči ohlásí, řemeslníci jednoduše počítají auta, která se skládají do příkopu za plotem u dílny. Jen za letošní půlrok mají 11 poznámek v kalendáři.

"Je evidentní, že silnice umožňuje relativně rychlou jízdu, při které je řidič překvapen a zaskočen souhrou několika nepříznivých okolností. Těmi jsou směrový oblouk, klesání, nepříznivý příčný sklon, nerovnosti vozovky způsobující odskakování vozidla a špatné protismykové vlastnosti vozovky," řekl iDNES.cz po prostudování videa a fotografií zatáčky Jiří Landa, ředitel dopravních inženýrů společnosti CityPlan, která sestavuje například mapy nebezpečných úseků na českých silnicích.

"Přidáme-li k tomu ještě vlhkou nebo mokrou vozovku, je kumulace těchto nehod v podstatě vysvětlena," doplnil Landa důvod, proč řidiči přijíždějící k Hluku od Kunovic tak často nezadržitelně míří přes protisměrný pruh do příkopu na opačné straně cesty a následně do plotu nedalekého areálu. Tedy v lepším případě.

Horší scénář zahrnuje srážku s protijedoucím autem. Letos měli zatím všichni chybující řidiči (i motoristé v protisměru) štěstí, byť jednou podle svědků auto na "výletu" mimo silnici jen těsně minulo kamion. Provoz na silnici z Kunovic do Hluku výrazně zhoustl poté, co na konci března začala oprava silnice I/55 (o opravě a uzavírce čtěte zde). Přes Hluk nyní vede jedna z objízdných tras.

Nebezpečná místa se často řeší až po tragické nehodě

"Kumulují-li se nehody na jednom místě výrazně nad průměr dané silnice nebo nad průměr dané kategorie silnice, je třeba preventivně jednat. Bohužel se často řeší až s velkým zpožděním příčiny velmi tragických nehod s více usmrcenými. Je pozitivní, že příslušné orgány i pod tlakem medií zde hodlají provést nápravná opatření," řekl Landa.

Úřady už totiž situaci v rizikovém místě skutečně řeší. "Volala jsem na Ředitelství silnic Zlínského kraje a doporučila jsem jim, aby v tomto úseku provedli zdrsňující nátěr," řekla MF DNES tento týden Dana Zapletalová, vedoucí oddělení správy pozemních komunikací v Uherském Hradišti.

Také silničáři již přislíbili, že se řešením problematického místa budou zabývat. "Pokud bychom nanesli nátěr, který vozovku zdrsní, stalo by se tak do konce července. Jednáme také o tom, že do té doby by tam mohla být značka upozorňující na možné nebezpečí," upřesnil náměstek krajského ředitele Radek Berecka.

Silnice nikdy nesmí řidiče překvapit. Jinak je to past

Dopravní expert Jiří Landa s tím jednoznačně souhlasí, protože zatáčka u Hluku je podle něj jasným příkladem místa, které může řidiče překvapit, což hodnotí jako zásadní chybu.

"Doufám, že zde dojde k účinné nápravě nejen výstražnou dopravní značkou dříve, než bude někdo usmrcen. Zde se jedná typicky o porušení odborného doporučení, že silnice nikdy nemá řidiče překvapit. Řidiči nevidí dostatečně markantně souhrn nepříznivých parametrů silnice a podcení nutnost přizpůsobit rychlost zhoršené sjízdnosti," vysvětlil.

Podle něj je klíčové buď problematickou zatáčku urychleně upravit, nebo před ní řidiče alespoň dostatečně varovat. "Jinak je to 'past', na kterou může někdo doplatit životem. Takovýchto 'pastí' bohužel obsahuje naše silniční síť stovky a je třeba se jimi velmi intenzivně zabývat," upozornil Landa.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue