Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pro někoho je i „no name“ značka, tvrdí autorka studie o „šamponech“

  5:56aktualizováno  13:35
Nedávné téma o kastování současné společnosti podle značkového oblečení vzbudilo velký ohlas. Čtenáři článku Se "šamponem" kávičku nepiju na iDNES.cz bouřlivě diskutovali. Podle autorky studie Michaely Pyšňákové definují mladí pojem značka různě. V diskusích zazněl názor, že "no name" je také značka, řekla Pyšňáková.

Michaela Pyšňáková | foto: Archiv M. Pyšňákové

Socioložka Michaela Pyšňáková z Masarykovy univerzity v Brně v hloubkových rozhovorech vyzpovídala šest desítek mladých lidí a zjistila, že je pro ně nemyslitelný život bez značkových věcí. Jsou pro ně natolik přirozené, že orientaci v nich považují za samozřejmou součást života.

ODPOVĚDI Michaely Pyšňákové zde

A dělí podle toho svůj pohled na okolí, z čehož plyne i opovržlivé označení "šampon" (původní článek čtěte zde).

"Šampon je pojem, který má opět mnoho významů. Může označovat určitého člověka, skupinu lidí spojenou s konkrétním životním stylem a spotřebou. V určitém kontextu se může jednat o synonymum povrchnosti. Těch významů je ještě mnohem více," uvedla v chatu na iDNES.cz socioložka.

Studie byla zaměřena na význam spotřeby a roli značkového oblečení v každodenním životě mladých lidí. "Jednalo se o kvalitativní výzkum realizovaný formou diskusních skupin a polostrukturovaných interview s 61 mladými lidmi," přibližuje metodiku.

Každá diskuse ve skupině byla zahájena otázkou "co si vybavíte pod pojmem značka".

"Ukázalo se, že sám pojem značka je mnohovýznamový. Slovo značka bylo spojováno například se stylem, originalitou, statusem, vkusem, přirážkou, padělky, kalkulem, kvalitou, exkluzivitou nebo image. Jedním z častých impulsů byla kvalita, originalita a zdůraznění vlastního stylu," vysvětlila v on-line rozhovoru Pyšňáková.

Podle Pyšňákové nelze ale spotřebu a význam značek zjednodušit na "kastování". "Mladí lidé mají své názory, které mohou a nemusí vyjádřit svým oblékáním a stylem. Navíc jsou relativně kritičtí vůči reklamě. Jinými slovy, značky jsou pro mladé do jisté míry důležité, ale to ještě neznamená, že by nakupovali slepě, bez nějaké reflexe," tvrdí socioložka.

Pyšňáková by se konzumerismus ráda věnovala i nadále, sociologie se totiž podle ní tématem mládeže příliš nezabývá. To je spíše doménou marketingových studií, mediální reprezentace a moralizujících glos.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.