Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pro někoho je i „no name“ značka, tvrdí autorka studie o „šamponech“

  5:56aktualizováno  13:35
Nedávné téma o kastování současné společnosti podle značkového oblečení vzbudilo velký ohlas. Čtenáři článku Se "šamponem" kávičku nepiju na iDNES.cz bouřlivě diskutovali. Podle autorky studie Michaely Pyšňákové definují mladí pojem značka různě. V diskusích zazněl názor, že "no name" je také značka, řekla Pyšňáková.

Michaela Pyšňáková | foto: Archiv M. Pyšňákové

Socioložka Michaela Pyšňáková z Masarykovy univerzity v Brně v hloubkových rozhovorech vyzpovídala šest desítek mladých lidí a zjistila, že je pro ně nemyslitelný život bez značkových věcí. Jsou pro ně natolik přirozené, že orientaci v nich považují za samozřejmou součást života.

ODPOVĚDI Michaely Pyšňákové zde

A dělí podle toho svůj pohled na okolí, z čehož plyne i opovržlivé označení "šampon" (původní článek čtěte zde).

"Šampon je pojem, který má opět mnoho významů. Může označovat určitého člověka, skupinu lidí spojenou s konkrétním životním stylem a spotřebou. V určitém kontextu se může jednat o synonymum povrchnosti. Těch významů je ještě mnohem více," uvedla v chatu na iDNES.cz socioložka.

Studie byla zaměřena na význam spotřeby a roli značkového oblečení v každodenním životě mladých lidí. "Jednalo se o kvalitativní výzkum realizovaný formou diskusních skupin a polostrukturovaných interview s 61 mladými lidmi," přibližuje metodiku.

Každá diskuse ve skupině byla zahájena otázkou "co si vybavíte pod pojmem značka".

"Ukázalo se, že sám pojem značka je mnohovýznamový. Slovo značka bylo spojováno například se stylem, originalitou, statusem, vkusem, přirážkou, padělky, kalkulem, kvalitou, exkluzivitou nebo image. Jedním z častých impulsů byla kvalita, originalita a zdůraznění vlastního stylu," vysvětlila v on-line rozhovoru Pyšňáková.

Podle Pyšňákové nelze ale spotřebu a význam značek zjednodušit na "kastování". "Mladí lidé mají své názory, které mohou a nemusí vyjádřit svým oblékáním a stylem. Navíc jsou relativně kritičtí vůči reklamě. Jinými slovy, značky jsou pro mladé do jisté míry důležité, ale to ještě neznamená, že by nakupovali slepě, bez nějaké reflexe," tvrdí socioložka.

Pyšňáková by se konzumerismus ráda věnovala i nadále, sociologie se totiž podle ní tématem mládeže příliš nezabývá. To je spíše doménou marketingových studií, mediální reprezentace a moralizujících glos.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům voleb do Poslanecké...
Budeme jednat se všemi, kteří se dostali do Sněmovny, řekl Babiš

Jasné vítězství v letošních volbách do Poslanecké sněmovny slaví hnutí ANO, které dostalo hlasy od zhruba jednoho a půl milionu voličů. „Jsme nadšeni a strašně...  celý článek

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Předseda ODS Petr Fiala oslavuje zisk více než 11 procent hlasů ve volbách do...
ODS slaví těsné stříbro, ve Sněmovně pokračuje i matador Benda

ODS se během sčítání hlasů nakonec ve vyrovnaném peletonu propracovala až na druhé místo za jasným vítězem voleb hnutí ANO. Strana pravděpodobně zůstane v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.