Kdesi v propagačních materiálech o České republice se před lety objevila obrovská fotografie pole plného zářících slunečnic. A cizinci si od té doby spojují Česko s výrobou slunečnicového oleje.
Selky v krojích a fotografie téměř výhradně historických skvostů v průvodcích a reklamách na Českou republiku zase v cizině navodily dojem, že jsme zábavný, ale poněkud zaostalý národ.
Že je právě takhle vnímáno Česko v zahraničí, zjistili ke svému zděšení čeští diplomaté. Objednali si na to speciální průzkum. Jeden holandský respondent v něm například řekl, že "jet do Česka je vzrušující výprava padesát let zpátky".
Ministerstvo zahraničí teď chce pokřivený obraz Česka v cizině změnit. A vláda mu tento týden dala zelenou.
"Jsme moderní, rychle se rozvíjející země plná příležitostí, se vzdělanými lidmi. Právě takhle bychom se také měli představovat v cizině, abychom přilákali turisty, investory a zlepšila se naše pověst," vysvětlil záměr mluvčí ministerstva zahraničí Vít Kolář.
Jen za loňský rok do své propagace v zahraničí investovalo Česko více než miliardu korun a užitek je, jak z průzkumu vyplynulo, zanedbatelný.
"Máme cizincům co nabídnout a nejsou to jen omílané obrázky tradic a historických památek," dodal Kolář.
Vláda na to slyší. Ministerstvu zahraničí uložila, aby se úkolu chopilo. Bude třeba Česku vymyslet vlastní "logo", tak jako má Holandsko svůj tulipán, nebo Španělsko obrázek slunce.
Nejvíc si cizinci stěžují na služby
Jenže jen v reklamě to není. Cizincům na Česku podle průzkumů nejvíc vadí bídné služby a to, že se je mnozí prodejci snaží ošidit. A nejde jen o nechvalně proslulé pražské taxikáře.
Své o tom ví Steven Gove, který v Česku pracuje už sedm let jako ředitel alternativního divadelního festivalu.
"O Vánocích za mnou přijela maminka a v restauraci si řekla o sklenku vína. Číšník jí jako cizince bez ptaní nalil to nejdražší, které měl. To v člověku příjemný pocit nezanechá," vybavuje si Gove. I když v restauracích občas platí víc, než by měli, jeho přátelé z Británie jezdí do Prahy rádi. "Jen je škoda, že si mnozí Česko pamatují jen jako zemi levného piva," říká Gove.